ČECH, J. Provoz asynchronního motoru s ohledem na dosažení maximální účinnosti [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2018.

Posudky

Posudek vedoucího

Toman, Marek

Cílem práce byla rešeršní studie algoritmů řízení asynchronního motoru s ohledem na dosažení maximální účinnosti v širokém rozsahu otáček a momentu. Na základě provedené rešeršní studie měl student jeden z algoritmů vybrat, analyzovat a následně provést implementaci jeho výpočtu v Matlabu. Pro analýzu byl vybrán algoritmus založený na určení optimálního rotorového kmitočtu. V práci jsou uvedeny výsledky výpočtů pomocí aplikované metody optimálního řízení. Tyto výpočty jsou porovnány s metodou řízení na konstantní magnetický tok. Výsledné výpočty odpovídají teoretickým předpokladům. Byl by vhodnější podrobnější popis, jak se k jednotlivým výsledkům přišlo. Student mohl častěji využívat konzultace s vedoucím. Po grafické stránce je práce na slušné úrovni. Jednotlivé body zadání byly splněny. Práci doporučuji k obhajobě.

Navrhovaná známka
C
Body
75

Posudek oponenta

Ctibor, Jiří

Předložená bakalářská práce se zabývá řízením asynchronního motoru s ohledem na dosažení maximální účinnosti. Je rozdělena do 5 kapitol včetně úvodu a závěru. V druhé kapitole se student seznamuje s matematickým modelem asynchronního motoru v ustáleném stavu s využitím náhradního zapojení ve tvaru článku, včetně definování výpočetních vztahů elektrických veličin motoru z náhradního zapojení, pomocí nichž pak počítá jednotlivé ztráty ve stroji. Ve třetí kapitole student slibuje rešeršní studii algoritmů řízení pro zvyšování účinnosti asynchronního motoru, avšak půlka kapitoly je spíše věnována popisu tradičního skalárního a vektorového řízení, které účinnost provozu neřeší. Ve zbylé půlce kapitoly jsou pak velice stručně uvedeny některé metody zvyšování účinnosti při řízení asyn. motoru. Čtvrtá kapitola pak pojednává o hledání maximální účinnosti jednou ze zvolených metod na základě vhodné volby rotorového kmitočtu, včetně stručného popisu algoritmu hledání optimálního rotorového kmitočtu realizovaného v prostředí Matlab. Na závěr jsou nasimulované výsledky porovnány se skalárním řízením bez optimalizačního algoritmu. K práci bylo shledáno několik připomínek: 1. Práce je po formální stránce na dobré úrovni, vyskytuje se v ní však několik nevhodných obratů, matematických zápisů nebo názvů kapitol (viz rov. 4.12, kap. 2.2, kap. 3.3.2) 2. Samotná bakalářská práce je poměrně stručná (28 normostran z toho 3 stránky grafů). V porovnání se semestrálním projektem (18 normostran) působí dojmem nepatřičného věnovaného úsilí, což také částečně potvrzuje následující připomínka. 3. Z porovnání zadání semestrálního projektu a bakalářské práce vyplývá, že hlavním bodem pro bakalářskou práci měla být tvorba skriptu v Matlabu pro zvolený výpočet optimálního řízení asynchronního motoru. Tomuto vlastnímu skriptu je však ve formě velice stručného a obecného slovního popisu věnována pouze jedna podkapitola o rozsahu jedné A4, z čehož čtenář nemůže být náležitě přesvědčen, zdali se student skutečně zabýval jeho tvorbou, nebo pouhým použitím nějakého jiného výpočtového skriptu. S ohledem na výše zmiňovaná fakta nelze se stoprocentní jistotou konstatovat, zda student splnil zadání práce. Nechť to prokáže v samotné obhajobě. Protože se v práci vyskytuje pár nejasností naznačujících jisté pochybnosti, hodnotím tuto práci 62 body.

Navrhovaná známka
D
Body
62

Otázky

eVSKP id 108946