MATĚJČEK, O. Konstrukční úprava rámu traťového tribometru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.
Cílem bakalářské práce bylo navrhnout nový rám traťového tribometru. Student v rešeršní části popisuje zařízení měřící součinitel adheze na reálné kolejnici. Uvítal bych, kdyby se více věnoval popisu menších zařízení měřící i další parametry tratě. Získané poznatky by potom mohl použít u vlastní konstrukce. Dále student detailně popisuje traťový tribometr včetně principu měření a analyzuje jeho současný stav, na základě čehož vydefinuje požadacky kladené na jeho návrh. Jednotlivé koncepty jsou poměrně stroze popsány, u některých by bylo vhodné popis rozšířit, a hlavně lépe zdůvodnit výslednou volbu variant. Konstrukční řešení je poměrně detailně popsané, ovšem ocenil bych lepší dokumentaci návrhového procesu, zejména toho, proč jsou části řešeny daným způsobem. Autor věnuje velkou pozornost pevnostní analýze v Ansysu, ze které vyplývá značná tuhost rámu. K výslednému řešení byla zpracována kompletní výkresová dokumentace čítající 21 výkresu. Práce je psaná srozumitelně, ovšem místy se objevují prázdné a nicneříkající věty. Výkresová dokumentace nese známky časového presu, ale obecně lze říci, že je na přijatelné úrovni. Zde bych zejména vypíchl nepřehlednosti kót na některých výkresech a tím způsobenou horší čitelnost. Dále musím vytknout opomenutí, o jaký parametr se jedná, ve značkách drsnosti. Student pracoval samostatně a v letním semestru pravidelně docházel na konzultace. Z pohledu vedoucího jsem s prací spokojen a práci doporučuji k obhajobě s hodnocením B.
Předložená bakalářská práce se zabývá konstrukčním návrhem rámu pro traťový tribometr. V rešeršní části jsou popsány řešení současně používaných tribometrů. Pouze dva zmíněné tribometry jsou relevantní pro tuto práci. Možná konstrukční řešení lze také najít v produktech pro měření profilu kolejnice (např. produkty od Goldschmidt Smart Rail Solutions), kde jsou využívány velice podobné systémy. Na konci této části bych očekával analýzu a zhodnocení poznatků, případně shrnutí informací, které mohou být dále využity při vlastním návrhu. Popis aktuálního stavu je kvalitně zpracován a jsou vytyčeny hlavní požadované přínosy nového návrhu. Koncepční varianty a konstrukční řešení se nijak neopírají o rešerši nebo jiná komerční řešení podobných zařízení. Upínací systém je zde sice popsán, ale není nijak analyzována jeho funkce při upínaní ke kolejnici nebo upínací síla. Zda je geometrie vhodně zvolená a bude použitelná i při významném opotřebení kolejnice. Jelikož se jedná pouze o návrh bez realizace, byla by důkladnější analýza zvolených řešení přínosná. Ve výkresové dokumentaci jsou nedostatky jako chybějící nebo špatně zapsané značky drsnosti, chybějící kóty a normy polotovarů. Při zhodnocení řešení by bylo vhodné se vymezit vůči stanoveným cílům – jaká je úspora hmotnosti vůči původnímu řešení, v čem jsou přínosy lepší stability a ovladatelnosti. Text práce působí tak, že některá dílčí řešení si autor vybral bez nějakého hlubšího zdůvodnění.
eVSKP id 145966