GREGOR, K. Tlakoměry hydrostatické, deformační a pístové [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2014.
V bakalářské práci byly dostatečným způsobem rozebrány základní principy v praxi používaných tlakoměrů. Tyto principy byly popsány a vyhodnoceny. Důraz byl kladen dle zadání práce především na tlakoměry hydrostatické, deformační a pístové. V případě tlakoměrů hydrostatických se jedná zvláště o tlakoměr U trubicový, nádobkový tlakoměr se svislou trubicí a trubicí šikmou, Betzův tlakoměr a tlakoměr prstencový. Z deformačních tlakoměrů jsou podrobněji rozebrány: Bourdonův manometr, membránový manometr, tlakoměr krabocový a vlnovcový. Problematika pístových tlakoměrů je v práci pojata šířeji, nejprve je obecná zmínka o tlakoměrech se silovým účinkem, kam samozřejmě pístové tlakoměry patří, dále jsou popsány i zvonové tlakoměry. V bakalářské práci je provedeno také porovnání tlakoměrů, a to včetně přehledné tabulky. Dále byly v bakalářské práci zmíněny a rozebrány dva konkrétní příklady měření případně diagnostiky tlaku v průmyslové praxi. Jedná se o měření kompresního tlaku pro stanovení těsnosti spalovacího prostoru a dále měření těsnosti spalovacího prostoru stlačeným vzduchem. Lze kladně hodnotit, že v obou případech bakalář navrhl a provedl měření zcela samostatně. Bakalářskou práci doporučuji k obhajobě, dílčí hodnocení jsou uvedeny výše, a jako vedoucí práce navrhuji její celkové hodnocení známkou: velmi dobře/B.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Student Kamil Gregor zpracoval bakalářskou práci na téma „Tlakoměry hydrostatické, deformační a pístové“. Jedná se o téma pro praxi důležité, neboť měření tlaku pomocí různých druhů tlakoměrů provází mnohá průmyslová odvětví. Je tedy nutné se na technicky orientovaných oborech danou problematikou zabývat, ve výuce či formou různých prací, jako je i práce bakalářská. Lze se domnívat, že právě toto skutečnost vedla studenta k výběru řešeného tématu, neboť student je z Ústavu automobilního a dopravního inženýrství, kde právě otázka zjišťování tlaků patří k důležitým úkolům, a to i praktickým - diagnostickým. Cílem bakalářské práce je rozbor principů v praxi používaných tlakoměrů, a to se zaměřením na tlakoměry hydrostatické, deformační a pístové. Dále je požadováno uvedení alespoň jednoho konkrétního příkladu měření, případně diagnostiky tlaku v průmyslové praxi. Student zcela správně nejprve pojednal o tlaku, tlak definoval, uvedl jednotku tlaku a popsal i na obrázku rozebral pojmy z oblasti měření tlaku. Zde bych spíše neuváděl název pojmy (např. obr.1), ale název rozdělení tlaku. V kap. 1.2 jsou uvedeny podrobně jednotky tlaku. Velmi názorně na str. 12 práce působí obrázek 2, kde je provedeno rozdělení tlakoměrů podle rozsahu absolutního tlaku. Vzhledem k tomu, že práce se má také týkat diagnostiky tlaku, je zcela správně zařazena kapitola 2 „Technická diagnostika“, kapitola 2.2 „Diagnostické prostředky“ a kapitola 2.3 „Diagnostický systém“. V bakalářské práci je dále věnována pozornost požadovaným druhům tlakoměrů. Zde student využil informace z dostupné literatury. V kapitole 3 popisuje hydrostatické tlakoměry. Po krátkém úvodu se zaměřil na U-trubicový tlakoměr, nádobkový tlakoměr se svislou trubicí, nádobkový tlakoměr se šikmou trubicí, Betzův tlakoměr a tlakoměr prstencový. Toto jsou z oblasti hydrostatických tlakoměrů ty nejdůležitější. Je v příslušné kapitole vždy uveden krátký popis, vlastnosti, jejich výhody či nevýhody. Nechybí také názorný obrázek. Ve čtvrté kapitole jsou popsány deformační tlakoměry. Student zde zvolil podobnou metodiku zpracování, jako je tomu v předcházející kapitole. Je zmíněn tlakoměr Bourdonův, membránový, krabicový a vlnovcový. Kapitola pátá je zaměřena na tlakoměry se silovým účinkem. Zde je popsán pístový tlakoměr a navíc zvonový tlakoměr. Velký význam má kapitola 6 s názvem „Porovnání tlakoměrů“. Zvláště zajímavá je Tabulka 1, kde je rozdělení tlakoměrů (tak je tabulka možná nevhodně nazvána). Jsou zde uvedeny charakteristiky principu měření, měřící rozsah, přesnost a i možnost použití. V bakalářské práci nechybí i konkrétní příklad diagnostiky za použití tlakoměru. Jsou zmíněny a rozebrány 2 příklady, první se týká měření kompresního tlaku pro určení těsnosti spalovacího motoru a druhý měření těsnosti spalovacího prostoru stlačeným vzduchem. Student tuto praktickou část realizoval na základě informací z odborné literatury, ale i osobních zkušeností. Vlastní měření také sám provedl a vyhodnotil. V bakalářské práci nechybí závěr, použité informační zdroje a seznam použitých zkratek a symbolů. Cíle bakalářské práce byly splněny, což jednoznačně dokazují závěry práce. Autor práce prokázal, že má o uvedené problematice hluboké znalosti a že dovede tyto znalosti i prakticky využít. Přínos vypracované bakalářské práce spatřuji v tom, že muže být alespoň zčásti použita pro přípravu teoretických partií ve cvičení vybraných předmětů pro obor „Kvalita, spolehlivost a bezpečnost“. Pro průmyslovou praxi jsou zjištěné skutečnosti jen potvrzením známého. Grafická stránka bakalářské práce je na průměrné úrovni, je škoda, že použité obrázky byly pouze zkopírovány z literatury. Rovněž je na úkor grafické úrovně práce skutečnost, že student v mnohých případech vynechává např. pod obrázky velké místo. Práce je psána srozumitelně, neznámé pojmy a uváděné skutečnosti jsou vysvětleny. Text neobsahuje pravopisné chyby, drobné nedostatky jsou pouze v používání interpunkčních znamének. Bakalářkou práci pana Kamila Gregora doporučuji k obhajobě a vzhledem k uvedeným připomínkám a dílčímu hodnocení ji klasifikuji známkou: velmi dobře/B.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 72109