SVOBODNÍK, P. Modelování network coding v bezdrátových sítích [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2015.
Student pravidelně navštěvoval konzultace během celého semestru. Vzhledem k teoretické náročnosti daného tématu bylo potřeba ujasnit některé koncepty, které nejsou součástí bakalářského studia. V první části semestru jsem očekával více samostatné práce a samostudia, zejména v oblasti prostředí MATLAB. Zadání bylo splněno a vzhledem ke zmíněným výhradám navrhuji hodnocení 88 bodů.
Bakalářská práce studenta Petra Svobodníka je zaměřena na modelování a simulaci techniky Network Coding v bezdrátových sítích. Předložená bc. práce má 32 stran textu vč. seznamu zkratek a symbolů a dále 4 strany příloh. Bakalářská práce je rozčleněna do 6 číslovaných kapitol. V kapitolách 1 až 4 student teoreticky rozebírá možnosti Network Coding a definuje jeho vlastnosti. Dále definuje základní model sítě pro simulace, který obsahuje počáteční a koncový uzel a pouze jeden mezilehlý uzel (relay). Zde pozitivně hodnotím snahu o výpočet kapacity obecné sítě prostřednictvím aplikace teorie grafů. Student dále stručně představuje 4 metody výměny dat prostřednictvím mezilehlého uzlu (routing, Decode and Forward, Amplify and Forward a Denoise and Forward) s drobným rozborem jejich vlastností. Dále se v rozboru částečně zaměřuje na téma Wireless Network Coding a také na rozbor vlivu nesymetrie provozu na propustnost a chybovost bezdrátové sítě. Kapitola 5 se věnuje popisu simulací, ale je z větší části nadbytečná a ve většině případů pouze opakuje všeobecně známá fakta, nebo informace uvedené v teoretickém rozboru. Zadání bakalářské práce bylo formálně splněno. Nelze se však ubránit dojmu, že zadání práce má mnohem větší potenciál, než ten, který byl nakonec využit. Mám na mysli především fakt, že dle zadání měl být realizován model bezdrátové sítě využívající Network Coding. Předložený model bezdrátové sítě pracuje s variantou přenosového prostředí, které generuje pouze aditivní bílý šum. Možnost ovlivnění signálu průchodem přes únikový přenosový kanál není v práci bohužel teoreticky rozebrána a ani simulována. Toto opomenutí zbytečně snižuje odbornou úroveň práce. V práci rovněž není vysvětleno vynechání techniky Denoise and Forward z provedených simulací. Interpretace a především diskuze získaných výsledků je průměrná. Uvedení očekávaných závislostí propustnosti a bitové chybovosti (BER) na poměru signál/šum (celkem 4 grafy) až v příloze práce je toho důkazem. Naopak v kapitole 5.3 Prezentace výsledků čtenář nalezne pouze 4 konstelační diagramy jako příklad, z nichž jeden je nepoužitelný, protože osy x-y nemají stejné měřítko. Pro určení propustnosti a bitové chybovosti nemají žádnou vypovídající hodnotu. V závěru student sice srovnává výsledky svých simulací s výsledky z odborných publikací, ale zjištěnou neshodu výsledků svádí na rozdílnou reprezentaci simulovaných dat (bitová vs. paketová chybovost). Zde je zvláštní, že svou metriku tomuto srovnání nepřizpůsobil. Student také mohl provést simulace v závislosti na různých nastaveních systému. Chybí zde např. výsledky BER při různé symetrii provozu a jejich diskuze, aj. Formální zpracování práce je na nízké úrovni a zbytečně degraduje bakalářskou práci. Student předložil nesourodý text a mnohdy nelogicky členěný (až 6 číslovaných kapitol, z nichž 4 jsou rozbor). Styl psaní by měl být neosobní a prostý emocí, čehož se student mnohdy nedokázal vyvarovat (např. str. 11). Text obsahuje několik zmatených nebo nešťastných formulací (např. str. 20 definice útlumu, kterou čtenář správně pochopí až z následujícího kontextu, nebo str. 36 věta o nastavení odstupu signál/šum, kterou čtenář nepochopí vůbec). Názvy některých obrázků nebo tabulek jsou několikařádkovým popisným textem (např. obr. 1.3). Odkazy v textu na obrázky, tabulky, rovnice příp. kapitoly jsou nejasné a zaměnitelné (např. na str. 24 dole). Také některé veličiny jsou často v práci přejmenovávány (např. propustnost a rychlost). Ve srovnání s výše uvedeným je nezakončení vět interpunkčním znaménkem nebo nezařazení rovnic do textu jen marginálním problémem. Také abstrakt práce je zřejmě zaměněn za kapitolu Úvod. Obrázky jsou naopak zpracovány poměrně dobře.
eVSKP id 84631