DOSTAL, R. Plánování sítí pro digitální pozemní televizní a rozhlasové vysílání [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2010.
Diplomová práce se zabývá plánováním sítí pro digitální pozemní televizní a rozhlasové vysílání. Zadáním bylo požadováno modelování modelů pokrytí digitálních jednofrekvenčních sítí pro digitální pozemní vysílání DVB-T a digitální rozhlas T-DAB v komerčním programu Sítě SFN (programový balík CRC Data). Součástí práce také mělo být stanovení podmínek pro efektivní plánování pokrytí z hlediska polohy vysílačů a přidělování frekvenčních pásem. Zde bohužel musím konstatovat, že tato experimentální část je v práci velmi stručná a uvádí pouze tři modelové situace na standardních polohách vysílačů pro digitální televizi. Z hlediska odborné části diplomové práce oceňuji vytvoření databáze vysílačů pro všechny 4 vysílací sítě DVB-T v ČR. Práce obsahuje pro vybrané sítě řadu výpočtů pomocí různých modelů pokrytí, chybí mi však hlubší rozbor výsledků. Aktivitu studenta hodnotím i s ohledem na jeho samostatnost. Formální zpracování práce je na dobré úrovni, avšak text obsahuje řadu chyb a nepřesných formulací. Práci s doporučenou literaturou považuji za příkladnou. Vzhledem ke všem uvedeným předchozím hodnocením doporučuji práci k obhajobě před státní zkušební komisí a navrhuji práci hodnotit stupněm C/78 bodů.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění zadání | C | 38/50 | |
Aktivita během řešení a zpracování práce (práce s literaturou, využívání konzultací, atd.) | C | 15/20 | |
Formální zpracování práce | C | 15/20 | |
Využití literatury | A | 10/10 |
Splnění požadavků zadání: Ačkoli dle zadání se má práce zabývat parametry a vlastnostmi distribučních a vysílacích sítí pro pozemní digitální vysílání jak televizní tak i rozhlasové, student se převážně zabývá televizním vysíláním a rozhlasovému se věnuje nedostatečně. V části experimentální není řešeno vůbec. Odborná úroveň práce: Odborná úroveň práce není příliš vysoká. Některá vyjádření jsou nepřesná. V textu se vyskytují dvě rozdílné definice pro BER (Bit Error Rate), stav chybovosti QEF (Quasi Error Free) je chybně vysvětlen jako "signál absolutně bez chyb". V obr. 2.1 je uvedena nesprávná jednotka pro kvalitu obrazu. Statistické multiplexování je označeno za statické. Termín polarita je použit namísto polarizace. Další vybraná nejasná vyjádření: "Nyní se T-DAB vysílá hlavně ve III. televizní pásmu a v pásmu L, protože IV. a V. TV pásmo, které se nacházejí v UHF pásmu, jsou přednostně určeny pro DVB-T. Nicméně tyto spektra jsou nyní sdílena pro obě zmiňované služby, aby byla zaručena jejich spektrální spoluexistence, tedy aby mohly být vysílány v jednom multiplexu." "Podmínky při přenosném příjmu se od pevného příjmu liší v: - Neexistence zisku a směrovosti antény přijímače. ... - Typu přijímací antény (směrová, všesměrová, aktivní, pasivní)." "Výsledný datový tok je pak přiveden do zobrazovacího média" - v kapitole o T-DAB. "Empirický model pro rovnými a homogenními zalidněnými oblastmi." "Oba vysílače vysílají na 33. kanále. Není zde dodržena maximální povolená vzdálenost mezi vysílači, daná hodnotou (viz. Tab. 2.4), a vysílač v Jihlavě má ,mezi vysílači, vyšší intenzitu elektromagnetického pole, než slabý vysílač v Brně. Tudíž rušení vzniká až za vysílačem v Brně, jak je patrné z obrázku 4.1." Interpretace výsledků a jejich diskuse: Práce obsahuje množství map zobrazující pokrytí dosavadními sítěmi pozemního digitálního televizního vysílání. Ukázány jsou rovněž mapy pokrytí a vzájemného rušení při využití možnosti vysílat v jednofrekvenční síti. Diskuse výsledků by si zasloužila více pozornosti a provázanosti na vypočítané mapy pokrytí a rušení. O skutečnosti, že student při zpracování musel vytvořit databázi přibližně 80-ti vysílačů se dozvídáme až v závěru textu. Formální zpracování práce: Práce obsahuje značné množství gramatických chyb a překlepů. V některých větách chybí slova či naopak přebývají a tak je složité odhadnout zamýšlený obsah těchto vět. Obrázky a tabulky jsou čitelné, téměř všechny (mimo výsledků simulací) jsou převzaté, přičemž je uvedeno z jakých pramenů. Obr. 3.4 není vysvětlen. Student zaměňuje 95 % (devadesát pět procent) a 95% (devadesáti pěti procentní) apod. V kapitole 3 jsou špatné odkazy na tabulky.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | C | 15/20 | |
Odborná úroveň práce | D | 32/50 | |
Interpretace výsledků a jejich diskuse | D | 13/20 | |
Formální zpracování práce | E | 5/10 |
eVSKP id 31112