DURCHAN, V. Současné trendy ve vývoji leteckých pohonných jednotek [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2014.

Posudky

Posudek vedoucího

Imriš, Pavel

Předložená bakalářská práce se měla zabývat především současným vývojem leteckých pohonných jednotek s důrazem na popis aktuálních trendů v jejich vývoji a spektra současných požadavků na letecké pohonné jednotky. Součástí mělo být i definování směrování jejich dalšího vývoje a představení soudobých provozních aplikací spolu s probíhajícími provozními zkouškami nových konstrukcí a technologií. Výsledek práce autora však ne zcela naplňuje předpoklady, s kterými se sám ztotožnil aktivním výběrem vybraného tématu. Autor první část práce pojal jako historický exkurs, který nebyl sice přímo v zadání práce vyžadován, nicméně se jevil v schematické podobě jako příhodný pro uvedení do stěžejní problematiky, která pak měla být zpracována s větší péčí, v logických návaznostech, ve vhodnější struktuře a rozhodně do větší hloubky. Historický exkurs se autorovi zjevně vydařil bez větších nepřesností a s dostatečným odkazovým aparátem jako slohově ucelený text. Nicméně těžiště práce zůstalo jakoby trochu okrajovým tématem. Část práce, která naplňuje zadání, trpí jistou inkoherentností a parciálními výpadky tam, kde je po právu očekáván hlubší exkurs do problematiky, věcně správný a úplný popis předmětu zájmu a logické uspořádání jednotlivých oblastí. Autor zjevně podcenil jak znalostní, tak i časovou náročnost úkolu, který s jistou dávkou nadšení na sebe vzal. Jako vedoucímu práce, pro kterého je předmětné téma srdeční záležitostí, mi autor příliš radosti neudělal. Z pohledu objektivního hodnotitele konstatuji, že autor sepsáním předložené bakalářské práce splnil zadání do té míry, že mohu jeho práci s klidným svědomím doporučit k obhajobě. Nedostatky v práci, nepřesnost a někdy i nejednotnost užité terminologie, chybějící odkazy na zdroje informací tam, kde to lze pokládat za důležité, mě vedou k tomu, že práci hodnotím ve středu spektra možností. Autor práce je jistě přičinlivý student, proto s plnou důvěrou předpokládám, že jeho další akademická práce bude výborná. Svým přístupem ke studiu prokázal, že na takové výsledky má.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu B
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Šplíchal, Miroslav

Úkolem autora bylo zmapovat vývoj leteckých pohonných jednotek a jejích aplikací, popsat spektrum současných požadavků na letecké pohonné jednotky a definovat předpoklad směřování dalšího vývoje. Dále pak představit soudobé provozní aplikace a probíhající zkoušky nových konstrukcí a technologií. Práce má včetně obsahu 39 stran a je rozčleněná do šesti kapitol, přičemž v kapitolách 4 a 5 je dále dělena na pohonné jednotky určené pro všeobecné letectví a pohonné jednotky určené pro dopravní letouny. Vzhledem k šíři tématu by bylo vhodné, kdyby autor lépe vymezil rozsah své práce v jejím úvodu. Ve druhé kapitole autor popisuje historii vývoje leteckých motorů, ačkoliv toto nebylo v zadání práce požadováno. Rovněž by bylo vhodnější doprovození této části grafem, na kterém mohl autor demonstrovat trendy vývoje. Ve třetí kapitole se pak autor zabývá současnými trendy ve vývoji leteckých pohonných jednotek. Tato kapitola by si jednoznačně zasloužila lepší strukturování a větší rozsah. Svá tvrzení by měl autor také lépe podložit, například požadavky kladené na současné letecké motory jsou bez dalšího komentáře stručně uvedeny až v závěru této kapitoly. Rovněž zde autor bez dalšího vysvětlování uvádí příklady různých vývojových programů. Je škoda, že z této části nebyl vyvozen závěr. V následných dvou kapitolách pak autor popisuje různé typy pohonných jednotek. Autor by měl v práci lépe zdůvodnit jejich výběr. Rovněž závěr práce je obecný a autor by měl svá stvrzení opřít o zjištění uvedená v práci. Celkově tak práce přináší množství informací, které nejsou propojeny vhodnou logickou strukturou a z textů je obtížné vystihnout myšlenkové pochody autora a důvody, proč předkládá čtenáři zvolné pohonné jednotky. Ze stylistického hlediska je autorem použit styl vyjadřování, který by byl vhodný spíše pro článek v odborném časopise. U řady informací prezentovaných v práci pak není uvedený zdroj ze kterého autor čerpal.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání D
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry D
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii E
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací D
Navrhovaná známka
D

Otázky

eVSKP id 71841