MAŠLAN, S. Diferenční zesilovače s bipolárními a unipolárními tranzistory [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2009.
V diplomové práci měl student za úkol vysvětlit princip diferenčních zesilovačů, popsat různá používaná zapojení, jejich vlastnosti a použití. Vybrané typy zesilovačů měl simulovat ve Spice a na základě simulací měl porovnat vlastnosti různých typů zesilovačů s tranzistory bipolárními, JFET a MOSFET. Jeho práce navázala na předcházející semestrální projekt. V teoretické části se soustředil především na různé typy zesilovačů s bipolárními tranzistory, ve vlastních simulacích se zabývá i zesilovači s tranzistory JFET a MOSFET. Zadání diplomové práce splnil. Během celé doby co se problematikou diferenčních zesilovačů zabýval, tzn. nejen v závěrečném semestru studia, ale i při řešení předcházejícího semestrálního projektu, pracoval iniciativně a aktivně. Na semestrálním projektu musel pracovat zcela samostatně kvůli mé dlouhodobé nepřítomnosti na fakultě a komunikoval se mnou pouze e-mailem. Na diplomové práci pracoval zejména v letním semestru, do časových problémů se však nedostal a práci odevzdal ve stanoveném termínu. Svůj postup při řešení diplomové práce průběžně konzultoval, na konzultace přicházel vcelku pravidelně a vždy měl pečlivě připravené konkrétní dotazy. Po stránce formální práce obsahuje všechny náležitosti, které jsou fakultními směrnicemi předepsány. Členění do kapitol a odstavců je přehledné a logické, jednotlivé části na sebe logicky navazují. Práce je kvalitně zpracována a vytištěna. Je škoda, že výstupy simulací jsou prezentovány pouze v černobílé podobě a ne barevně - ovšem grafy nejsou příliš složité, takže i v černobílých obrázcích je možné se dobře orientovat. S teorií diferenčních zesilovačů se důkladně seznámil a prostudoval odbornou literaturu v rozsahu větším, než v jakém se toto téma přednáší v kurzu analogové techniky. Kromě doporučené literatury si další informace vyhledával na internetu.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění zadání | A | 48/50 | |
Aktivita během řešení a zpracování práce (práce s literaturou, využívání konzultací, atd.) | B | 17/20 | |
Formální zpracování práce | B | 17/20 | |
Využití literatury | B | 8/10 |
Text práce je psán srozumitelně a členění kapitol je logické. Práce je psána přehledně a její grafická úroveň je velmi dobrá. Poměrně malé množství citovaných pramenů odpovídá rozsahu zpracovávané tématiky. Při hodnocení textu nelze opomenout několik neobratných formulací a příliš časté používání ukazovacích zájmen. Z formálních chyb v práci uvádím: - Na straně 17, ř. 5 se ve výpočtech používá parametr RG, který není v práci definován, v následující podmínce na str. 17, ř. 7 je přehozené RC a RG . - Není jasný smysl věty na str.35, ř.7.. .."U všech zapojení jsem se snažil, aby kolektorové, respektive sourcové proudy měli hodnotu 5 mA, emitorové, respektive sourcové proudy hodnotu 2,5 mA."… (Používání "i" ve spojitosti s množným číslem slova proud je v práci velmi časté). - Protože většina grafů je uvedena přímo jako výsledek simulace jsou popisy na osách grafů špatně čitelné. U většiny grafů nejsou označené veličiny na ose y a je na čtenáři, aby si je domyslel, a nebo je hledal v textu. - Na straně 59 je nevhodně nastavené formátování odstavců s citovanými webovými odkazy. Uvedené formální chyby a neobratné formulace však výrazně nesnižují celkový dojem z práce. Výsledky simulací jsou uvedeny v kapitole 4. Simulace a výpočty na stranách 35 až 57. Jsou zpracovány přehledně a jsou krátce okomentovány. Při rozboru vlastností diferenčních zesilovačů v kapitolách 2. Diferenční zesilovač a 3. Varianty zapojení diferenčních zesilovačů je, v mírném rozporu se zadáním, věnováno podstatně více prostoru bipolárním tranzistorům a tranzistory J-FET a MOSFET jsou zmíněny spíše okrajově. Přesto lze konstatovat, že zadání práce bylo splněno v celém rozsahu.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | 18/20 | |
Interpretace výsledků a jejich diskuse | A | 18/20 | |
Formální zpracování práce | C | 7/10 | |
Odborná úroveň práce | A | 47/50 |
eVSKP id 22867