VODIČKA, O. Návrh a realizace laboratorního modelu "Automatické otevírání pátých dveří osobního automobilu" [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.
Student navrhnul, vyrobil a zprovoznil nový reálný výukový model pro laboratorní výuku. Při jeho realizaci aplikoval nabité znalosti z mechaniky (statika, kinematika, částečně dynamika), elektrotechniky i počítačového řízení vč. práce s měřicí kartou a následné identifikace systémů. Součástí práce jsou i laboratorní úlohy, které lze přímo využít ve výuce. Celkově hodnotím přístup i výsledky práce studenta jako výborné.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Bakalářská práce pana Vodičky popisuje přípravu a výrobu výukového laboratorního modelu. Z textu je patrné, že se řešitel vcelku zdatně vypořádal se zadáním. K rešerši bych doplnil, že pružiny se (nejen) u aktuátorů pátých dveří používají jako částečná kompenzace hmotnosti dveří - aby aktuátor nemusel být zbytečně výkonný a také aby dveře mohl člověk otevřít / zavřít i v případě (elektrické) poruchy aktuátoru. Další připomínku mám ke statickému modelu, kde oceňuji animaci pohybu manipulátoru, ale z inženýrského hlediska bych považoval za podstatnější graf závislosti síly na úhlu otevření, případně srovnání průběhů pro různé parametry modelu (konstrukce). Rovněž v návaznosti na skutečnou fyzickou realizaci laboratorní úlohy by myslím stála za zohlednění skutečná poloha těžiště závaží (zvláště pokud se umístí v plné konfiguraci tří disků, kdy bych očekával že nabude na významu podobně jako vzdálenost "d"). Pravděpodobně ani hmotnost samotné konstrukce (pohyblivých dílů) nebude úplně zanedbatelná. U porovnávání modelů rozumím úvaze porovnatelnosti modelu statiky a dynamiky s minimální rychlosti, ale předpokládám že simscape je schopný pracovat i s nulovou rychlostí a vracet data i pro diskrétní hodnoty, což bych obecně považoval za čistší řešení. Samotný laboratorní model je po konstrukční části navržen jednoduše elegantně, zvolenému řešení nemám co vytknout. Možná jen mechanismus pro přenastavení polohy závaží by šel vyřešit skutečně beznástrojově vhodnou úpravou. Doplnil bych odečtové značky u posuvných prvků, aby bylo zřetelné, kde odečítat vzdálenosti z měřidel. Práci celkově hodnotím známkou velmi dobře B.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 140391