ADÁMKOVÁ, B. Modelování geometrických ploch [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2015.
Předložená bakalářská práce se zabývá vizualizací geometrických ploch na počítači v rovnoběžném a středovém promítání. Dané téma je v současné době velmi aktuální. Vývoj výpočetní techniky a skenovacích systémů umožňuje získat informace o tvaru či struktuře sledovaných objektů, ze získaných informací vytvořit numerický model objektu a ten následně vhodnou metodou vizualizovat. Pomineme-li úvod a závěr, práce obsahuje dvě stěžejní kapitoly. První z jich je věnována zavedení Euklidovského a projektivního prostoru a druhá kapitola se zabývá vizualizaci ploch, ve které je popsána implementace vlastní zobrazovací knihovny a užití knihovny OpenGL. Závěrem této kapitoly je porovnání obou metod vizualizace z hlediska rychlosti vykreslování. Cílem práce bylo popsat problematiku zobrazování geometrických ploch a vytvořit aplikaci využívající jak vlastní metody zobrazení, tak i knihovnu OpenGL. Studentka se tomuto tématu věnoval s velkým zájmem a pracoval zcela samostatně. Grafickou úroveň práce považuji za velmi dobrou. Za výtku stojí absence číslování matematických vztahů, která znemožňuje provázání s textem. V odstavci 3.3.2. Porovnání metod chybí technické parametry počítače a jeho grafické karty, na kterém bylo provedeno testování zobrazovacích metod. Z práce je patrné, že studentka dané problematice rozumí a velmi oceňuji její schopnosti nastudovat a prakticky realizovat ne zcela jednoduchou problematiku. Cíle práce byly splněny v celém rozsahu a doporučuji práci k obhajobě
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Prakticky celá první část práce čerpá z jednoho učebního materiálu určeného ovšem pro obor Strojírenství, nikoli pro Matematické inženýrství. V práci je pečlivě popsána logická výstavba geometrie a základy geometrie projektivního prostoru - problematika, která se v matematickém inženýrství soustavně neprobírá. Autorka ji musela nastudovat samostatně a za tyto kapitoly zaslouží pochvalu. Zato pasáž o vektorovém a afinním prostoru je více než stručná a zůstává jen na středoškolské úrovni, a to přesto, že se této látce podrobně věnuje samostatný předmět Lineární algebra (I. roč. ZS). Rovněž podkapitola o plochách je více než stručná a značně kontrastuje s obsahem předmětu Diferenciální geometrie (II. roč. LS.). Třetí kapitola bohatě využívá znalostí nabytých v předmětu Počítačová grafika. Součástí práce je softwarové řešení. Procedury a funkce, které zde byly používány, autorka přeprogramovala pomocí procedur knihovny OpenGL, což považuji za nejcennější část práce. Autorka popsala problematiku zobrazování ploch a vytvořila funkční aplikaci využívající OpenGL. Zadání práce tedy splnila. Závěr, že OpenGL je přibližně devětkrát rychlejší než standardní metody vykreslování, však bohužel obecně neplatí, a to ze tří důvodů: 1) Rychlost "standardních" procedur značně závisí na tom, jak jsou naprogramovány. Autorka používá objekt Canvas, který je znám velmi pomalým přístupem do bitmapy. Přímý přístup by pravděpodobně dal výsledek zcela jiný. 2) Rychlost procedur OpenGL značně závisí na typu grafické karty počítače. Program jsem otestoval na dvou kartách - GeForce GTS 450 a NVIDIA NVS 4200M. První z nich dává výsledky uváděné v práci, u druhé je ovšem poměr jen 1:1.5. 3) "Standardní" procedura byla navíc záměrně zpomalována příkazem Sleep. Pouhým jeho vymazáním z přiloženého zdrojového kódu jsem docílil toho, že standardní procedura, která měla být devětkrát pomalejší, byla na NVIDIA naopak rychlejší V textu jsem objevil několik věcných chyb, z nichž některé jsou dost závažné ("grafem každé funkce dvou proměnných je plocha" - str. 20). Grafická úroveň práce je velmi dobrá, jazyková bohužel slabší ("uděláme z nich lineární kombinace" - str. 6, "lze udělat skalární součin" - str. 7 apod.)
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | D | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | C |
eVSKP id 82861