ZIMA, M. Zakončení křídla soutěžního modelu letadla [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2016.
Bakalářská práce pana Zimy je zaměřena na zlepšení letových vlastností modelu letounu změnou zakončení křídla. Model letounu je určen pro soutěž Air Cargo Challenge, takže student logicky v úvodu práce stručně seznamuje s pravidly a požadavky této soutěže, jakož i s již existujícím modelem letounu FabricK I. Po stanovení návrhového režimu letu následuje přehled možností zlepšení charakteristik letounu pomocí redukce indukovaného odporu křídla a metod výpočtu těchto změn. Na závěr provedl student návrh a výpočet nového zakončení křídla pomocí empirických vztahů. Po stránce stylistické i grafické je celá bakalářská práce na dobré úrovni. Ačkoliv se student nevyvaroval několika chyb a překlepů, jejich míra nepřesahuje přijatelnou úroveň. Bakalářská práce svým obsahem a rozsahem splňuje požadavky na ni kladené.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Předložená bakalářská práce si klade za cíl navrhnout nové zakončení křídla modelu pro soutěž typu Air Cargo Challenge s ohledem na maximální snížení součinitele indukovaného odporu. Práce splňuje všechny formální náležitosti, má dobrou celkovou grafickou úroveň a je logicky a přehledně členěna – v prvních kapitolách student seznamuje čtenáře se samotným letounem a jeho účelem, dále pak popisuje teoretická východiska pro výpočtovou část práce a před samotným závěrem nastiňuje další případné možnosti zlepšování navrhovaného řešení. Ačkoliv není možné zvolený postup označit jako optimalizaci, byla navržena řada možných zakončení křídla a vybrána racionální metoda jejich vzájemného posuzování. Samotnému výpočtu pak předcházelo vyhodnocení provedeného měření a stanovení návrhového režimu. Celý postup a výsledky jsou nakonec rozebrány v pečlivě zpracovaném závěru. Bakalářská práce bohužel trpí i některými nedostatky. Zejména obrázky by si zasloužily uvedení odkazů na použité zdroje, některá uvedená tvrzení jsou diskutabilní, v tabulkách se objevuje pohromadě více druhů písma a výjimkou nejsou ani překlepy. Nejvýraznější chybou je špatně uvedený přírůstek plochy křídla v případě zakončení č. 3, který následně tuto variantu zcela diskvalifikuje. Částečně je to dáno i tím, že se součinitel vztlaku křídla pro daný návrhový režim, použitý pro výpočet součinitele indukovaného odporu, nemění právě v závislosti na měnící se celkové ploše křídla. I přes výše uvedené nedostatky se autorovi podařilo požadavky zadání bakalářské práce naplnit. Práci hodnotím velmi dobře a doporučuji ji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | C |
eVSKP id 93019