MÁDROVÁ, T. Supravodivost v praxi [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2018.
V bakalářské práci na téma PRACTICAL APPLICATIONS OF SUPERCONDUCTIVITY (SUPRAVODIVOST V PRAXI) se studentka důkladně věnuje problematice supravodivosti. Tato práce má pouze teoretický charakter, autorka v ní popisuje historii výzkumu jevu supravodivosti, její podstatě, způsobu členění supravodičů a popisu jejich praktického využití. V celé práci je dodržen formální jazyk i odborný styl spolu s objektivním přístupem k tématu, text je jasně členěn do kapitol a podkapitol, čímž je přehledný a srozumitelný, je jasně logicky vystavěn a doprovázen grafikou – obrázky, grafy a tabulkami, které vhodně doplňují text, práce je po formální stránce na výborné úrovni. Jazykové prostředky odpovídají velké míře odbornosti zvoleného tématu. Jako celek tato práce prokazuje autorčinu schopnost orientace v teoretických konceptech zpracovávané problematiky a kritické práce s informačními zdroji. Zvolený styl je úměrný tématu a je jednotný v celé práci. V textu se vyskytují ojedinělé chyby týkající se použití slovesných časů, stavba souvětí je komplexní, koherence textu je dodržena, věty jasně navazují a text lze bez problémů v pochopení sledovat. Z hlediska koheze se v práci vyskytují velmi vhodně použité prostředky a jen na některých málo místech v textu se vyskytuje chybná konstrukce spojovacího prostředku, či nesprávná předložková vazba, nebo použití členů. V průběhu vypracování studentka řádně svoji práci konzultovala a také se samostatně snažila odstranit vyskytnuvší se problémy. Výsledkem je tedy práce na výborné jazykové i obsahové úrovni. Práce se neodklání od tématu a cíle, který si autorka stanovila, výsledky jsou patřičně shrnuty v závěru. Zadání práce je splněno. (odborný konzultant): prof. Ing. Pavel Fiala, Ph.D. : Studentka pracovala na zpracování zadané bakalářské práce samostatně a iniciativně. Práce je výrazně rešeršního charakteru a pracuje s dostupnými publikovanými materiály. Studentka správně používala nástroje IT, správně využívá formu zápisu, obvyklou v dané oblasti zpracovaného tématu, dostupných literárních zdrojů a vlastního systemizování výsledného textu. Připomínky konzultanta studentka aktivně zapracovávala do textu práce a upravila do předloženého tvaru. Práce je zpracována na 68 stranách včetně zadání a příloh. Obsahuje 6 hlavních kapitol a přiměřený počet podkapitol. Ty jsou logicky a systematicky správně členěny. Text je doplněn o obrazovou část a nutné matematické vtahy. Po obsahové stránce lze konstatovat, že studentka splnila zadání a velmi dobře zpracovala do smysluplného textu. Délka a rozsah práce jsou vyhovující. Práce má velmi dobré formální zpracování a obsahovou úroveň, je vhodně doplněna obrazovou částí a matematickým aparátem. Využívá korektních způsobů citací a norem, způsobů řazení textu a jeho zpracování, text je vhodně doplněn o vlastní pojicí části. V práci je drobná formální nestandartnost. Popis obrázku, Figure 3.6. na str. 10, je rozsahem velmi neobvyklý –cca na polovinu strany A4. Možná se jen jedná pouze o typografickou chybu. Jako odborný konzultant se nevyjadřuji k jazykové stránce předložené práce. Vzhledem k výše uvedeným drobným nedostatkům, hodnotím práci výslednou známkou A/91 bodů.
Autorka ve své práci zpracovává téma supravodivosti, uvádí jeho historii a podrobně popisuje fyzikální podmínky a typologii supravodivosti. V praktické části se zabývá jejím praktickým využitím. Musím vyzdvihnout vysokou úroveň obsahu a míru podrobností a detailů, ve kterých autorka prokazuje skutečně hluboké znalosti dané problematiky, což také potvrzuje seznam použité literatury, který má úctyhodných 92 položek. Práce je taktéž doplněna o tabulku základních supravodičů, seznam fyzikálních zkratek a také seznam měrných jednotek včetně jejich zkratek. Pečlivost provedení se také projevuje ve vysoké stylistické, formální i grafické úrovni a práce tak splňuje veškeré náležitosti. Je vidět, že toto téma je autorce velmi blízké a zabývá se jím skutečně do hloubky. Není také obvyklé, aby práce obsahovala informace „navíc“ nad rámec zadání, jak autorka uvádí v 8. kapitole Mylné a jiné teorie supravodivosti a Budoucnost vývoje supravodivosti. Co se týče jazykové stránky, je škoda, že si autorka nepohlídala drobné chyby typu členy a překlepy, které se ze začátku vyskytují vcelku hojně (negleted, researche, superconductiviy, apod.), ale v dalších částech už se nevyskytují. Autorka velmi pěkně parafrázuje, ovšem občas jí činí problémy slovosled („About the theory is written more in Chapter 5...“) str. 5, zejména vytýkací věty („What happens after is that another electron...“) str. 10, a kumulativní pozice adjektiv („...any advanced my own research...“), případně nevydařené stupňovací věty („This heat is the greater the passing current and the higher the so-called „specific resistence“ of the conductor.“) str. 18. Často se také objevuje chybné použití present continuous namísto present simple („...it is turning out that...“, str.4, „....principles which are supporting superconductivity...“str. 52, apod.) Občas se také objevují chyby v interpunkci („This, revolutionary, finding raised the likelihood...“) str.28, ale obecně se dá říct, že syntaktické vztahy autorka zvládá vyjadřovat na dobré úrovni. Z výše uvedeného plyne, že práce více než splnila své zadání a proto ji doporučuji k obhajobě a hodnotím velmi dobře.
eVSKP id 111824