KŘEPELKA, J. Numerický model řídicí jednotky spalovacího motoru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2014.
Úkolem diplomové práce pana Jana Křepelky bylo vytvořit numerický model elektronické řídicí jednotky a aplikovat jej na evropský jízdní cyklus NEDC. Diplomant si zvolil inovativní postup a to propojení termodynamického modelu spalovacího motoru s numerickým modelem řídicí jednotky. Diplomant postupoval při zpracování poměrně náročného zadání systematicky a samostatně. Využíval efektivně jak poznatků získaných předchozím studiem, tak i potřebných konzultací. Postupně si osvojil znalosti z modelování termodynamiky a řízení spalovacích motorů. Cíle diplomové práce byly splněny.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Stěžejním tématem diplomová práce pana Bc. Jana Křepelky je sestavení a odladění numerického modelu řídicí jednotky zážehového motoru. Celou diplomovou práci je možné rozdělit do několika částí. Náplní první části je úvod do problematiky řízení motoru a rozbor způsobů měření potřebných parametrů motoru v reálných podmínkách. Následně se pak již student věnuje známým výpočtovým modelům, na jejichž základě je postaven simulační model motoru. V dalších částech práce student popisuje jednotlivé kroky, které vedly k sestavení simulačního modelu v programovém prostředí LOTUS Engine Simulation. Zde diplomant podrobně seznamuje a vysvětluje výpočtové algoritmy programu, jež jsou nezbytné pro sestavení celého výpočtového modelu motoru s regulací prostřednictvím numerického modelu řídicí jednotky. V kapitole 7. diplomant provede ověření sestaveného numerického modelu prostřednictvím simulace přechodových režimů. Z uvedených grafických závislostí sledovaných parametrů a to zejména otáček motoru, množství vstřikovaného paliva a A/F poměru lze potvrdit správnou funkci algoritmu řídicí jednotky. V poslední části práce diplomant aplikoval vytvořený simulační model na odjetí NEDC (nového evropského jízdního testu), kde následně presentuje vypočtené parametry jako průběh spotřeby motoru, emise CO, CO, HC, O2 a NOx a provede celkové zhodnocení získaných výsledků. Celou práci bych hodnotil jako zdařilou jak po obsahové tak po grafické stránce.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 72590