VAŇKÁTOVÁ, K. Mechanické ztráty pohonných jednotek moderních automobilů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.

Posudky

Posudek vedoucího

Štětina, Josef

Tématikou bakalářské práce jsou „Mechanické ztráty pohonných jednotek moderních automobilů“. Téma práce je velmi aktuální, protože jednou z cest snižování emisi CO2 je zvyšování celkové účinnosti pohonných jednotek. Modelování a řešení problematiky mechanických ztrát je i důležitou součástí řídicích algoritmů moderních spalovacích motorů. Grafická úprava splňuje požadavky na technický text. Bohužel na grafické stránce práce je vidět nedostatek času na formální úpravu práce. Práce obsahuje všechny povinné části. Studentka na tématice pracovala v převážné míře samostatně, což se negativně projevilo právě na plánování času na práci. Hlavní části práce byly konzultovány. Bohužel nedostatek času se projevil zejména na závěru práce, která obsahuje poměrně málo vlastních závěrů. Praktická část práce obsahuje upravené skripty v MATLABu a s kterými byly provedeny výpočty pro různé motory a umožnily provést porovnání. Práce má celkem 43 stran textu a obsahuje jako přílohy upravené skripty z knihy v MATLABu a další přílohy. Práce bude využitelná jako podklad pro další práce na podobná témata. Studentka prokázala schopnost samostatné práce, splnila podmínky zadání, práce obsahuje všechny náležitosti, a proto ji doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita D
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry D
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis E
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu B
Navrhovaná známka
D

Posudek oponenta

Czakó, Alexander

Študentka sa vo svojej bakalárskej práci zaoberá mechanickými stratami spaľovacích motorov moderných automobilov. Nevenuje sa však elektromotorom či hybridným pohonom ako celku tak, ako je vytýčené v cieľoch práce. Práca má zväčša rešeršný charakter, v poslednej kapitole študentka porovnáva štyri vybrané motory z hľadiska stredného efektívneho tlaku trenia na základe výpočtov (skriptov) v softvéri MATLAB. Rozsah vlastného textu (úvod – záver) je 27 strán, stranám však v pätách chýba číslovanie. Práca má logickú osnovu, avšak jednotlivé (štyri) hlavné kapitoly sú rozsahovo nevyvážené. Najobsiahlejšie sú prvé dve kapitoly, zvyšné dve kapitoly sú stručnejšie. Študentka postupne oboznamuje čitateľa o základoch tribológie, mechanických stratách v spaľovacom motore, stratách spôsobených príslušenstvom motora, možnosti znižovania mechanických strát a experimentálnymi metódami merania mechanických strát. Posledná kapitola je venovaná výsledkom výpočtov, ktoré sú stručne diskutované až v Závere práce. Podkapitola 3.5 (Metoda doběhu motoru) obsahuje iba jeden odstavec o dvoch vetách, navyše bez citácií. Výskyt veľmi krátkych odstavcov (1-2 vety) je naprieč celým textom, práca tak pôsobí rozkúskovane. V podkapitole 1.1.3 je uvedené, že princíp hydrodynamického mazania je založený na viskozite maziva, nie je však uvedený hlavný predpoklad pre vznik tohto režimu mazania. Veličina „brake power“ je preložená ako „brzdný výkon“, v českej literatúre však prevláda označenie „efektivní výkon“. Analogicky pri strednom efektívnom tlaku. Vo vzťahu (7) pre výpočet stredného efektívneho tlaku je uvedená nesprávna hodnota konštanty pre štvordobý motor. V práci je použitých 29 relevantných informačných zdrojov (zväčša zahraničné vedecké/odborné články a knihy), niektoré podkapitoly a odseky však čerpajú z menšieho počtu zdrojov a bolo by vhodné ich doplniť o ďalšie. Preklad cudzojazyčných slov v prevzatých obrázkoch je realizovaný poznámkami pod čiarou a nie úpravou obrázkov. Spôsobuje to nekonzistenciu – napr. v prevzatých grafoch sa vyskytuje jednotka RPM, aj min^(-1). V niektorých grafoch chýbajú jednotky (aj keď sa jedná o bezrozmerné veličiny). V zozname použitých skratiek a symbolov nie sú skratky uvedené na začiatku zoznamu, ale sú pomiešané so symbolmi (veličinami). Po gramatickej stránke prácu nedokážem plnohodnotne ohodnotiť, keďže je v českom jazyku. Výskyt preklepov je minimálny. Aj napriek miernym nedostatkom boli ciele práce z väčšej časti splnené a práca obsahuje všetky požadované náležitosti (až na číslovanie strán). Prácu odporúčam k obhajobe a navrhujem jej hodnotenie C/dobre.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii D
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
C

Otázky

eVSKP id 140637