VEJMĚLKA, D. Analýza psychoakustického vnímání akordů složených z různě sytých a různě barevných signálů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2019.
Student měl za úkol zkoumat vliv různě sytého harmonického spektra zvuku hudebního nástroje na schopnost posluchače rozeznat jednotlivé tóny zahraného souzvuku. Velice oceňuji podrobně teoreticky vysvětlenou a prakticky provedenou metodu párového srovnávání s náležitými statickými výpočty a kontrolou konzistence i shody mezi respondenty. Rovněž vysoce hodnotím testovací panel, který má nad rámec zadání 122 dotázaných a je i odpovídajícím způsobem popsán. Spektrografy akordů se slovním hodnocením jsou funkční a na místě. Co je však vysloveně škoda, je formální stránka práce: místo hudebního termínu trumpeta se standardně v instrumentaci či organologii používá termín trubka, rovněž technické termíny pila a čtverec nejsou v češtině technicky správně, patří místo nich pilovitý či čtvercový signál. Časté jsou případy, kdy v textu chybí čárky. Je škoda, že u řady obrázků student nepoužil rozložení do vektorů. V práci jsou pak rozmazané. Rovněž chybou je, že k práci nebyly připojeny zvukové ukázky použité v testu a v daném programu pak vzorce, dle kterých byl výzkum vyhodnocován. Závěry práce, že u jednodušších souzvuků posluchač dává přednost zvukům se sytějším harmonickým spektrem, zatímco u složitějších akordů dává přednost spíše zvukům s nízkým počtem alikvotních složek“ korelují silně s hudební praxi. Práci by určitě pomohlo, kdyby student vynesl souvislost do grafu, třebas vytvořeného dle vlastních navržených kritérií. Otázka k obhajobě: Jakou koncepci byste navrhl, pokud byste měl zkoumat tytéž harmonie, ale témbrově nehomogenní – složené z různě sytých barev?
Požadavky zadání byly splněny. Odborná úroveň práce je adekvátní, student účelně adekvátní statistické metody a postupy. Práce obsahuje názorné grafy (spektogramy,…) reálných i virtuálních hudebních nástrojů, které názorně a vkusně doplňují celou práci. 122 správně vybraných posluchačů je dostatečný vzorek pro reálné vyhodnocení testu. Po formální stránce je práce dobře zpracována, od potřebné teorie, přes popis použitých metod, vyhodnocení a závěr.V závěru student správně zhodnotil smysl zadané práce, závislost obsahu vyšších harmonických složek na rozpoznání akordu a subjektivní vliv posluchače s ohledem na jeho poslechové zkušenosti.
eVSKP id 118126