KINDL, A. Difuzor u automobilového podvozku [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Rudolf, Pavel

Student Albert Kindl se ve své práci zabýval úlohou difuzoru u podvozku automobilů. Zpracoval vyčerpávající a přehlednou rešerši dané problematiky, která zahrnuje jak obecnější aspekty mechaniky tekutin, tak konkrétní použití a návrhové aspekty difuzorů u závodních a v menší míře u í u osobních automobilů.Následuje praktická část věnovaná numerickým experimentům s návrhem difuzoru u náhradního tvaru automobilu, tzv. Ahmedova tělesa. Zde je nutné zdůraznit, že student si musel osvojit základy mechaniky tekutin a také zvládnutí výpočtového SW Ansys Fluent. K obojímu přistoupil zodpovědně, navštěvoval předmět Úvod do výpočtového modelování proudění určený pro studenty 4. ročníku a často svou práci konzultoval s vedoucím. Výsledky simulací tedy nepřináší nové výsledky využitelné v oblasti vnější aerodynamiky, nicméně potvrzují studentovu schopnost práce se simulačními nástroji.Práci doporučuji k obhajobě a po úspěšném obhájení doporučuji udělení titulu bakalář.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu B
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Balko, Marek

Student se ve své bakalářské práci věnuje difuzorům u automobilových podvozků. Hlavní část práce má rešeršní charakter. Student zde představuje postupně jevy proudění spojené s aerodynamickým návrhem automobilů, různé konstrukční prvky spojené se snižováním odporu a vztlaku automobilů a následně se důkladně zabývá difuzorem u podvozků, jeho principem a významem. Celkové zpracování rešeršní části je na velice vysoké úrovni. Student projevuje dobrou znalost problematiky a kvalitně pracuje s nastudovanou literaturou. Kapitoly práce jsou smysluplně řazeny. Různé konstrukční prvky nejsou pouze představeny, ale je také kriticky zhodnocen význam jejich použití ať už u sportovních nebo osobních vozů. Druhá část práce je věnována CFD výpočtům vlivu různého úhlu difuzoru na velikost vztlaku a odporu. Výpočty jsou provedeny ve 2D geometrii pro čtyři různé varianty difuzoru a pro referenční těleso bez difuzoru. Pro variantu s úhlem difuzoru 7° je proveden i porovnávací výpočet na 3D geometrii. Jako nedostatek vidím, že student u žádného výpočtu neuvažuje relativní pohyb mezi tělesem/autem a silnicí. Pro docílení vyššího stupně realističnosti by bylo vhodné modelovat silnici jako moving wall. Výsledky výpočtů jsou prezentovány s kritickým nadhledem a jsou uvedeny i možné úpravy modelů pro budoucí komplexnější podchycení problematiky. Po typografické stránce působí práce kvalitně. Text je čtivý, bez chyb, rozumně formátovaný. Jako drobnou výtku bych uvedl absenci symbolu vektorů ve všech vektorových rovnicích v kapitole 2. Dále by bylo vhodné pro lepší orientaci v textu vysvětlovat použité proměnné ihned po jejich použití v rovnicích, ne jen v seznamu použitých veličin. V poslední řadě musím poukázat na absenci barevné škály/legendy u obrázků 29, 30, 36, a 37, což výrazně zhoršuje jejich interpretaci. Cíle práce byly splněny a doporučuji tuto práci k obhajobě s hodnocením: A.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 150376