CHURSIN, A. Návrh řízení hobby robotického ramene [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.
Tato bakalářská práce se zabývá návrhem řízení hobby robotického ramene a jeho integrací do laboratorní úlohy vhodné pro výuku začínajících studentů FSI. Student pracoval průběžně, iniciativně, hojně využíval konzultací a připomínky průběžně zapracovával. Slabinou práce studenta bylo sepisování textové zprávy, jež spotřebovalo značnou část tvořivých sil mých i studenta. Kvalita práce je slušná, nicméně pro úspěšné nasazení úlohy do výuky bude třeba provést dílčí úpravy (robustnější konstrukce manipulátoru, další refaktorizace kódu a návodu k použití), na které se v rámci vypracování této BP nedostalo času. Množství odvedené práce považuji za nadstandardní, komplexně řešící daný úkol od mechanického návrhu, přes elektroniku, programování a sepsání návodu pro použití ve výuce. S prací jsem nadmíru spokojen a hodnotím známkou A.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Student Aleksei Chursin ve své bakalářské práci řeší problém zaměřený na Návrh řízení hobby robotického ramene. Prvotní část práce se zabývá stručným představením laboratorní úlohy, která bude rozšiřovat cvičení předmětu Informatika na prvním stupni bakalářského studia. Další část práce se zabývá představením robotického ramene od společnosti Custom Electronics, kde student popisuje konstrukci, programování, a v neposledním řade kinematický model robotického ramene. Student pro potřeby robotické úlohy navrhl vlastní konstrukci koncového efektoru, zvolil materiály pro sestavu robotické konstrukce a vhodně vybral programovací jazyk MATLAB pro výuku předmětu Informatika. Kinematický model robotické konstrukce je neúplný, kde student počítá pouze s vyjádřením přímé kinematiky, a i tato část má své nedostatky, rovněž chybí teoretický základ, Denavit-Hartenbergerova notace a pod., avšak třeba zmínit, že student vyjádření kinematiky robota neměl v zadání. Řešení laboratorní úlohy vyžadovalo taktéž návrh zásobníku pro manipulaci součástek, kde student zvolil pásový dopravník bakalářské práce z minulých let. Pásový dopravník student upravil pro potřeby laboratorní úlohy, kde vytvořil jak elektronickou, tak mechanickou část s využitím 3D tisku. Další části návrhu laboratorní úlohy se zaměřují na výběr hlavních řídících komponent a návrh řízení. Těmto částem se student věnuje podrobně, výsledek je přehledně a srozumitelně strukturován. Závěr práce je věnován realizaci laboratorní úlohy s využitím robotického ramene, pásového dopravníku a několika senzorů. Laboratorní úloha se zaměřuje na aplikaci paletizace, kde robot vezme z pásového dopravníku objekt, zjistí jeho typ a následné ho uloží na požadovanou pozici. Celá laboratorní úloha je řízená pomocí řídící desky Arduino Uno s využitím programovacího jazyka MATLAB. Funkčnost realizace laboratorní úlohy je doložena videozáznamem v příloze. Z bakalářské práce je patrné, že student věnoval velký objem času v laboratoři a samostudiu při vytváření laboratorní úlohy. Chválím praktickou část práce, která je na velmi dobré úrovni s potenciálem pro pokračování, a také vyzdvihuji studentovu komplexnost při tvorbě bakalářské práce, která vyžadovala znalost různých vědních odborů jako jsou elektrotechnika, konstruování a programování. Z hlediska písemného práci snižuje hodnotu rozložení jednotlivých kapitol, kvalita obrázků a samotná úprava textu, resp. úprava celé bakalářské práce. Rovněž bych v práci očekával více teoretického základu, např. popis podobných robotický konstrukcí v praxi, využití robotů v průmyslu, případně rešerši výukových robotický stanovišť. Předloženou práci doporučuji k obhajobě a hodnotím známkou B / velmi dobře.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 132423