SLOBODA, Š. Predikce atmosférické turbulence [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2021.
Student v minulém akademickém roce pracoval na jiném tématu bakalářské práce u jiného vedoucího. Bohužel se mu nepodařilo úspěšně odevzdat bakalářskou práci. V letošním akademickém roce si proto vybral téma zaměřené na predikci atmosférické turbulence. Během zimního semestru student konzultoval výsledky své práce minimálně. Jelikož nemusel obhajovat semestrální projekt, tak se začal práci věnovat intenzivněji až před jejím odevzdáním. Bohužel jeho selhání v organizaci práce se negativně podepsalo na kvalitě odevzdané bakalářské práce. Předložený text práce je členěn do dvou hlavních kapitol. První kapitola nazvaná Teoretický úvod je zaměřená na obecný popis atmosféry, který je velmi povrchní a částečně pro danou práci i zbytečný. Jelikož je práce zaměřená na strukturní parametr indexu lomu, tak bych očekávala, že zde bude definována fyzikální podstata této veličiny, nebo alespoň matematická formulace tohoto parametru. Popis Sadotova – Kopeikova modelu a modelu PAMELA je v některých částech nepřesný. Druhá kapitola Zpracování a výsledky se věnuje meteorologickým službám a získávání dat pro predikci atmosférické turbulence. V této části práce student značně pokročil a považuji ji za nejkvalitnější a nejpřínosnější část jeho dosavadní práce. Program uložený do informačního systému, který je hlavním výstupem bakalářské práce, nefunguje korektně. Jediná část programu, která dává výstup, je v záložce CUSTOM a je pouze doplňkem k programu. Tato část programu však není nijak ošetřena proti nesmyslně zadaným vstupním hodnotám. Navíc, aby byla kalkulace korektní, je potřeba dodržet meze platnosti Sadotového – Kopeikového modelu. V textu bakalářské práce na obr. 2.32 je v poli pro zadávání času uveden čas ve formátu hh:mm. Ve skutečnosti v programu je ale potřeba uvádět čas v sekundách dne, který se nastavuje jinak, než je naznačeno v obrázku. Stěžení části programu určené pro predikce, což bylo cílem této bakalářské práce, jsou nefunkční. Odhaduji, že student neměl dostatek času pro doladění programu, i když mu program na jeho počítači fungoval. Z formálního hlediska je práce na velmi nízké úrovni. Například místo odkazu na číslo literatury nacházíme v práci pracovní poznámky [zdroj arya]. Práce obsahuje velké množství překlepů, nejasných, nepřesných, nebo zavádějících formulací. Je potřeba provést revizi textu i po gramatické stránce. Zadání bakalářské práce bylo splněno pouze částečně. Předloženou bakalářskou práci nemůžu doporučit k obhajobě. Věřím, že student má potenciál a schopnosti, aby upravil a doplnil předloženou bakalářskou práci, odevzdal plně funkční program a následně bakalářskou práci úspěšně obhájil. Je i v zájmu samotného studenta, aby zveřejněná práce měla reprezentativní charakter a jím vytvořený a odevzdaný program byl spustitelný a plně funkční. Obecně považuji studenta za velmi schopného, ale je potřeba, aby se naučil organizovat a plánovat si práci.
Cieľom bakalárskej práce bolo zoznámiť sa s modelmi pre stanovenie štruktúrneho parametru indexu lomu atmosféry. Na základe získaných poznatkov mal študent navrhnúť a vytvoriť program pre predpoveď štruktúrneho indexu lomu atmosféry pre rôzne lokácie. Práca je logicky rozdelená na teoretickú a praktickú časť. V teoretickej časti sú popísané jednotlivé časti atmosféry a dva modely pre výpočet štruktúrneho parametru indexu lomu. V praktickej časti je podrobne API pre zber meteorologických dát a samotný program, ktorý tieto dáta spracováva a ďalej interpretuje. Z formálneho hľadiska je práca napísaná na priemernej úrovni. V práci je množstvo preklepov. V podkapitole 1.3.2 chýbajú referencie na zdroje. Z odborného hľadiska sa v práci vyskytujú vety, ktoré nie sú úplne presné. Napr. v podkapitole 1.2.1 je nepravdivé tvrdenie “Zároveň je zřetelné, že použití nižší vlnové délky vede k nižší chybovosti”. Priložený program, ktorý je hlavným výstupom práce, sa mi nepodarilo sfunkčniť, preto ho nemôžem posúdiť.
eVSKP id 131641