PETRÁŠ, F. Analýza spekter tónů hranými různými smyky [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2022.
Student měl změřit a vyhodnotit spektrum vybraných smyků, kdy smyčec neopouští strunu, kdy smyčec začne na struně, ale na konci ji opustí, i smyky hozené. Měl porovnat zastoupení harmonických složek ve spektrech, jejich intenzitu v dané fázi obálky ADSR i zastoupení složek neharmonických. Rovněž uměl porovnat směrové vyzařování nástrojů. Výstupem měly být komparační tabulky spekter, zvláště porovnání těžiště, šikmosti, špičatosti či plochosti, rozložení energie ve spektru a kumulativního průběhu v čase. Student samostatně zajistil nahrání tří smyčcových nástrojů a vybral správné vzorky - tóny. Škoda, že nedoplnil informaci o dynamice, ve které byly vzorky hrány. Samostatně provedl všechny požadované výpočty a analýzy: spektrum po harmonických složkách, procentuální poměr neharmonicit, vykreslení formantových pásem pomocí LPC, směrovost nástrojů. Provedl i výpočet spektrálního centroidu, šikmosti (vyvážení energie kolem těžiště), špičatosti i plochosti spektra. Škoda, že zde nedal získané křivky probíhající v čase do souvislosti s obálkou ADSR a jejími jednotlivými fázemi. Popřípadě i se spektrogramy. Ještě zřetelněji by se tak vyjasnily toky energie ve spektru během různých smyků. Formálně je práce v pořádku, ale grafy by si zasloužily důslednější popis všech os (často chybí popis i jednotky u osy Y), čtenář se rovněž nechce vracet na začátek, aby si ověřil, o který tón u daného nástroje jde. I tak hodnotím práci jako velmi přínosnou.
Předložená práce analyzuje spektrální charakteristiky vybraných tónů houslí, violy a violoncella hraných smyky detaché, spiccato a sautillé. Měření se snaží zachytit i spektrální proměnu v čase pomocí analýzy jednotlivých fází časové obálky tónu. Struktura práce je přehledná, tabulky a grafy informativní a opatřené potřebným vysvětlením. Použité teoretické vztahy a definice jsou uvedeny včetně základních informací o zkoumaných hudebních nástrojích a smycích. Formální úprava práce je na dobré úrovni. Cíle práce považuji za splněné. Za zadáním práce nevidím žádnou konkrétní hypotézu, proto považuji za těžiště práce právě požadavek na relativně velké množství měření a komparaci a interpretaci dosažených výsledků. Analýzy potvrzují stabilitu formantových oblastí smyčcových nástrojů a jejich nezávislost na druhu smyku. Také potvrzují rychlé ubývání harmonických složek při doznívání struny oproti tónům, kterým je energie dodávána smykem a tendence k inharmonicitě vznikající krátkým smykem spiccato a ještě kratším kontaktem se strunou sautillé, kde se kmitání nemá ve fázi atacku čas stabilizovat. Byla prokázána schopnost efektivně provést řadu spektrálních analýz, rezervu vidím v interpretaci výsledků, která je spíše popisem získaných údajů než náznakem jejich využitelnosti. Na druhé straně teoretická část je podána velmi explikativně a umožňuje, aby interpretaci provedl čtenář sám. Metodicky mi chybí proměření několika vzorků téhož tónu, smyku a hráče, což by umožnilo udělat si představu o velikosti a charakteru náhodných odchylek způsobených živými hráči. Ostatně použití mechanického smyčce by zřejmě nebylo možné pro analýzu spiccata a sautillé. Citlivost smyčcových nástrojů na přesnou kvalitu smyku je dle zkušenosti značná a mohla měření ovlivnit, pokud byl analyzován malý počet vzorků. Práci doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení B 79 v Brně 7.6.2022 MgA. Ing. Edgar Mojdl Ph.D.
eVSKP id 141293