ZEMAN, P. Rozbor koncepcí multirotorových bezpilotních prostředků [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2017.

Posudky

Posudek vedoucího

Dvořák, Petr

Student se věnuje aktuální problematice vícerotorových létajících prostředků. Úvodní parametrická analýza komerčně dostupných produktů obsahuje vhodně zvolená letadla. Hlavní těžiště práce ovšem spočívá v experimentálním ověření účinnosti pohonných systémů pro studované létající prostředky. Zde student projevil vyjímečnou iniciativu, pečlivost a cílevědomost, když sám navrhnul a osadil měřící přípravek, na kterém poté získal obsáhlý soubor dat popisující chování mnoha variant pohonných systémů. Tato data také adekvátně vyhodnotil a interpretoval, což vedlo k formulaci doporučení pro stavbu prostředku s velkou vytrvalostí. Zde student provedl koncepční návrh prostředku, přičemž zohlednil i náročnou problematiku optimalizace napájecího zdroje. Student pracoval velmi cílevědomě a aktivně v průběhu celého řešení bakalářského projektu, což vyústilo ve vyjímečnou práci, která přispěje k řešení probíhajících projektů na Leteckém ústavu. Rozšířená databáze výsledků bude publikována v recenzovaném zahraničním časopise.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Koštial, Rostislav

Bakalářská práce je zaměřena na rozbor dnes běžně používaných koncepcí multirotorových bezpilotních prostředků a návrh multirotorové platformy zaměřenou na vytrvalost letu resp. visu. První část práce se zabývá popisem základních komponent bezpilotních letadel. Dále je zpracována analýza dostupných platforem a jejich vzájemné porovnání. Autor porovnává jednotlivé parametry graficky, kde tabulky s konkrétními hodnotami uvádí v přílohách. Avšak některé parametry v přílohách chybí zvláště pak hmotnost, cena a doba letu. Autor dále některé parametry analyzuje a dává je do vztahu s ostatními parametry. V další kapitole autor experimentálně ověřuje vliv různých konstrukčních uspořádání (tlačné, tažné, koaxiální) a vlivu napětí na výslednou efektivitu. Zde by si autor měl dávat pozor na označení měřených konfigurací, jelikož značení v tab. 5-4 nekoresponduje s navrženým značením ze str. 42 (T_2.1.185 Vs. T_2.A.185). V poslední kapitole autor navrhuje na základě poznatků a experimentálních zjištění multikoptéru zaměřenou na vytrvalost letu, která má dle teoretických propočtů vytrvalost 180 min ve visu, avšak zde není patrné, zda byla započítána spotřeba řídící jednotky a dalšího vybavení (senzory, GPS). Autor v závěru uvádí, že se jedná o multikoptéru se vzletovou hmotností 4700 g, ale v tab. 6-1 je celková váha systému vypočtena na 6063 g. Po stránce stylistické a jazykové, je práce na dobré úrovni, avšak s nadbytečným používání netechnických výrazů (např. Je jasné že…). Jedná se o kvalitní bakalářskou práci, kterou doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 101587