TUČEK, J. Výpočet tepelných ztrát a izolace potrubí [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2011.
Úkolem bakalářské práce bylo vyhledat vhodné výpočtové vztahy pro určení tepelné ztráty potrubí a návrh vhodné tloušťky izolace pro zadané případy, sestavit schéma výpočtů a výpočtové postupy aplikovat na ukázkových případech. V praktické části práce jsou výpočtové postupy (při některých zjednodušeních) aplikovány na většinu případů, pro které je nutné tepelnou izolaci navrhovat. Jsou popsány různé vlivy na velikost tepelné ztráty a tloušťku izolace, část je věnována i popisu a určení kritické tloušťky izolace a výpočtu ekonomické tloušťky izolace. Co se týká přístupu studenta k řešení bakalářské práce, tak ten byl aktivní až dva měsíce před odevzdáním. Do této doby nereagoval na e-maily. To zapříčinilo, že se práce musela řešit až do poslední chvíle a muselo mu být výrazněji pomáháno. Rovněž s vlastními nápady na zlepšení kvality práce student nepřicházel. Přes uvedené problémy je bakalářská práce na vysoké úrovni a doporučuji ji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | D |
Předložená bakalářské práce se zabývá problematikou výpočtu tepelných ztrát a izolace potrubí. Práce je zpracována na silně nadstandartní úrovni ve srovnání s běžnými bakalářskými pracemi a zabývá se nejen problematikou výpočtu tepelných ztrát potrubí a návrhem vhodného typu a tloušťky izolace pro předepsanou povrchovou teplotu, ale i problematikou určení vhodné tloušťky izolace pro zabránění kondenzace vodních par na povrchu potrubí, problematikou kritické tloušťky izolace a problematikou ekonomicky optimální tloušťky izolace. Takto komplexně pojatá práce je v silném rozporu s předchozími problematickými výkony studenta a je z ní patrný velmi silný vliv a intenzivní a časově náročná práce vedoucího bakalářské práce, kterou je potřeba tímto velmi ocenit. Předložené práci v podstatě nelze po obsahové i formální stránce nic významnějšího vytknout, kromě několika drobných typografických chyb a překlepů, jako např. chybný odkaz na rovnice 2-21 až 2-22 na straně 11, chybně uvedený char. rozměr při výpočtu Gr čísla v příkladu č. 4, překlepy v citacích [12,16,24,29 a 30] či chybějící identifikátory Cw, RH,Sh a Ah z přílohy P3 v seznamu použitých symbolů. Naopak je potřeba vyzdvihnout brilantní práci s citovanou literaturou, jasný výklad a velmi efektivní nasazení výpočtových postupů. Dosažené výsledky práce lze přímo využít v praktické činnosti v řešené oblasti. Jedinou kaňkou na celé práci tak je téměř nulová samostatnost studenta při vypracovávání práce na což si stěžuje i vedoucí práce. Přes tento poznatek však z pohledu oponenta práce konstatuji, že předložená práce splňuje všechny požadavky zadání a doporučuji předloženou bakalářskou práci k obhajobě. V rámci obhajoby práce je požadováno, aby student zodpověděl následující dotazy: 1. Na obr. 6c) na straně 36 je znázorněna závislost součinitelů přestupu tepla na emisivitě povrchu izolace. V textu je k tomuto obrázku uvedeno, že součinitel přestupu tepla sáláním se se změnou emisivity mění výrazně, zatímco součinitel přestupu tepla konvekcí jen mírně (se zvyšující se emisivitou klesá) z důvodu fyzikálních vlastností vzduchu. Které konkrétní fyzikální vlastnosti vzduchu a jakým způsobem ovlivňují změnu součinitele přestupu tepla volnou konvekcí? 2. Příklady č. 3 a 4 prezentují výpočet tepelných ztrát potrubí opatřeného izolací. Ukazují detailně výchozí výpočet na základě prvotního odhadu teploty povrchu a dále už jen prezentují výsledky postupných upřesňujících iterací. Upřesňující výpočty by s sebou měli nést upřesnění i fyzikálních vlastností vzduchu. Jakým způsobem je v použitém programu řešeno upřesněné odečítání fyzikálních vlastností vzduchu a z jakého zdroje (tj. podkladu) jsou v průběhu výpočtu čerpány fyzikální vlastnosti vzduchu? 3. V příkladu č. 10 je ukázán výpočet ekonomické tloušťky izolace z minima převedených celkových ročních nákladů, které zohledňují náklady investiční a náklady na energii. Konkretizujte, o jakou energii jde.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 33854