SVOBODA, R. Kontrola vyvážení klikového mechanismu maloobjemového traktorového motoru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2013.
Odevzdaná diplomová práce studenta Radima Svobody byla zpracovávána průběžně v časovém rozsahu posledních dvou semestrů magisterského studia. Autor na konzultacích prokázal orientaci v zadané problematice a rovněž schopnosti pro řešení konkrétních inženýrských problémů. Výsledky práce mají rovněž praktické využití u zadavatele při evoluci stávající výkonové řady motorů či při vývoji zcela nového produktu. Práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | C | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | C |
Diplomová práce Bc. Radima Svobody na téma "Kontrola vyvážení klikového mechanismu maloobjemového traktorového motoru" má rozsah 59 stran textu a tabulek s grafy a dále pak 22 stran výpočtů. V příloze dané práce jsou dva výkresy: A2 – VYVAŽOVACÍ HŘÍDEL VARIANTA 1, A1 – VYVAŽOVACÍ HŘÍDEL VARIANTA 2. V úvodních kapitolách diplomant popisuje problematiku vyvážení čtyřválcového řadového motoru. Je zde popsán princip jakým způsobem bylo provedeno snížení zdvihového objemu oproti stávajícímu motoru Zetor. Vrtání je sníženo z původních 105 mm na 100 mm a zdvih ze 120 mm na 114 mm čímž se objem motoru snížil z původních 4.156 litru na 3.581 litru. V kapitole dvě je popsána kinematika klikového mechanismu. Jsou zde vypočítány a vyneseny do grafů základní kinematické veličiny (dráha, rychlost a zrychlení pístu). Kapitola tři je zaměřena na výpočet jednotlivých sil v klikovém mechanismu. Redukce hmotností ojnice je provedena analyticky z 3D modelu ojnice. V následující kapitole je provedena kontrola vyvážení motoru. Hodnota nevyvážených sil posuvných částí druhého řádu pro daný motor činí 8209.89 N. Tak jak bylo dáno zadáním pro vyvážení těchto sil použije diplomant stávající vyvažovací hřídele, které bylo nutno upravit pro nový motor. Úpravou vyvažovacích hřídelů se diplomant zabývá v páté kapitole, kde jsou navrženy i dvě varianty úprav vyvažovacího hřídele. Pro obě varianty je provedena modální analýza v MKP systému ANSYS. Napjatostně deformační analýza obou navržených variant je předmětem sedmé kapitoly. V osmé kapitole diplomat provedl kontrolu uložení vyvažovacích hřídelů a kontrolu použitých ložisek. Předložená diplomová práci je vcelku přehledná a po stránce věcné, normativní a grafického zpracování na velmi dobré úrovni. Na základě výše uvedeného doporučuji přijmout diplomovou práci k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 64378