DLUHOŠ, J. Vliv lidského činitele na nehodovost malých letadel [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2013.
Práce je rozvržena do deseti základních kapitol ve kterých se diplomant věnuje vymezení problematiky lidského činitele, příslušné legislativy, lidské výkonnosti, chybovosti a spolehlivosti; následuje část věnující se leteckým nehodám a vyhodnocení jejich výskytu v provozu ČR. Vzhledem k charakteru dostupných informací nepřistoupil diplomant k detailnějšímu matematicko-statistickému vyhodnocení příslušných dat. Z formálního hlediska bych autorovi vytknul sníženou přehlednost některých grafických výstupů a ne příliš standardní číslování kapitol (0 Úvod).
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Cílem práce bylo vyhodnotit a posoudit příčiny vzniku leteckých nehod v provozu malých letounů v civilním leteckém provozu ČR. Součástí zadání bylo také navrhnout možná opatření ke snížení nehodovosti vlivem lidského činitele. Vlastní práce má včetně obsahu a seznamu použitých zdrojů a příloh celkem 115 stran. Vlastní řešení práce je rozděleno do deseti kapitol a je provedeno na 76 stranách. V prvních pěti kapitolách práce se autor postupně zabýval leteckou legislativou, problematikou lidského činitele a lidské výkonnosti, chybovostí a spolehlivostí člověka. Touto úvodní částí se autor snažil poskytnout ucelený přehled problematiky lidského činitele. Podle mého názoru mohla být tato část práce více zestručněna. Z hlediska řešení jsou stěžejní kapitoly 5 až 9. V páté a sedmé kapitole autor uvádí metodiku řešení své práce a zdroje informací, ale neuvádí zde podrobnosti ohledně zvolené klasifikace nehod zaviněných lidským činitelem. Není tak zcela zřejmé zda se jedná o autorem zvolený způsob klasifikace, nebo zda jde o přejaté řešení. Uvedené kapitoly by možná bylo vhodnější sloučit do kompaktněji působícího celku. V osmé kapitole autor uvádí výsledky provedené analýzy, ve které se odvolává na tabulku dat informací o jednotlivých nehodách. Tuto tabulku lze považovat za základ řešení předložené práce a autor ji měl uvést v příloze práce. V deváté kapitole pak autor navrhuje možná systémová řešení. Autorem publikovaná tvrzení mohla být více podložena konkrétními zjištěními z rozborů příčin nehod. Celkově je práce dobře zpracována a přináší výsledky použitelné pro další výzkum v této oblasti. Grafická i stylistická úprava práce je na dobré úrovni.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 64094