ŽÁK, M. Návrh a realizace interaktivního panelu se světelnými zdroji [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2015.
Student Martin Žák měl za úkol navrhnout a realizovat interaktivní panel se světelnými zdroji. Jeho bakalářská práce je v podstatě rozdělena do dvou velkých celků teoretické a praktické. V teoretické části se zabývá literární rešerší k problematice světelných zdrojů a jejich měřením. V praktické části se převážně věnuje návrhu vlastního panelu doplněného o naměřené výsledky vytipovaných světelných zdrojů, které je možné osadit do panelu. Všechny tyto části student splnil. Práce je logicky členěna, bez zásadních nedostatků a po jazykové stránce je práce rovněž na dobré úrovni. Co se týká osobních konzultací, tak tuto část hodnotím velmi kriticky. Student během řešení bakalářské práce konzultacím nevěnoval mnoho času a většinu konzultací absolvoval až téměř v posledním měsíci řešení, kdy text práce dodělával téměř na poslední chvíli. Na jednu stranu velmi oceňuji studentovu samostatnost, ale častějšími konzultacemi by se mohl vyhnout popsaným nepříjemnostem např. s tvorbou plošného spoje apod. Na druhou stranu musím ale ocenit, že student svoji práci podpořil mnoha hodinami tvůrčí činnosti a podařilo se mu realizovat téměř stoprocentně funkční produkt. Zásadní připomínku mám k umístění tlačítek, které měly být situovány jen ve spodní části panelu. Ovládání horní řady světelných zdrojů bude při současném rozvržení tlačítek při zavěšeném panelu velmi nepohodlné. Tento nedostatek bohužel plyne z již zmíněné nedostatečné komunikace. Uvážím-li ale odvedený kus práce na tomto panelu, mohu tento nedostatek přehlédnout. Z tohoto důvodu práci hodnotím stupněm A (90 bodů) a doporučuji ji k obhajobě.
Předložená bakalářská práce pana Martina Žáka se zabývá výrobou interaktivního panelu se světelnými zdroji, který by měl být použit jako výuková pomůcka v laboratoři světelné techniky při VUT v Brně. Práce je ideově rozdělena do třech částí – teoretické části věnující se základům světelných veličin a světelným zdrojům, části věnující se návrhu řešení dle stanovených požadavků a praktické části věnující se samotné konstrukci a ověření parametrů použitých světelných zdrojů. V teoretické části práce student popisuje parametry světelných zdrojů, které budou sledovány v konečném provedení panelu a provádí základní rešerši v oblasti světelných zdrojů, které budou v panelu použity. Celá teoretická část je provedena pečlivě s minimem nepřesností, jedinou výhradu spatřuji v mísení pojmů měrný výkon a účinnost, což jsou dvě odlišné veličiny. Část věnující se návrhu panelu a jeho součástí je provedena pečlivě a přehledně. Drobnou výtku mám k popisové kartě světelného zdroje, kde bych uvítal kromě obchodního názvu také typ zdroje (halogenová žárovka, kompaktní zářivka apod.). V praktické části by bylo vhodnější nejprve zařadit kapitolu věnující se konstrukci panelu a na závěr kapitolu věnující se měření. Obrázky změřených spekter zdrojů by bylo vhodné v titulku doplnit o konkrétní typ sv. zdroje. V obrázku 4.5 by bylo vhodnější na ose y použít relativní hodnotu světelného toku zdrojů namísto konkrétních hodnot. Část věnující se konstrukci panelu je popsána velmi podrobně, působí téměř dojmem návodu k výrobě. Předložená bakalářská práce pokrývá svým obsahem všechny body plynoucí ze zadání i přes nesplnění některých vytyčených cílů (řešení těchto ovšem autor nabízí, pouze je nedokázal v daném termínu uvést v činnost). Formálně a jazykově je práce na velmi dobré úrovni. Kromě výše uvedených nedostatků se v práci nacházejí obrázky v neoptimální kvalitě pro tisk. Autor v rámci řešení své práce prokázal schopnost řešení zadaného úkolu a i přes dílčí problémy dokázal vytvořit funkční vzorek a provést požadovaná měření. Z těchto důvodů práci doporučuji k obhajobě u SZZ a navrhuji ji hodnotit známkou velmi dobrou (B).
eVSKP id 80136