ČELKOVÁ, I. Modelování řízeného uvolňování [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2023.
Ivana Čelková přistupovala k řešení zadaných úkolů pravidelnými konzultacemi, statečně zápolila s používaným výpočetním balíkem (COMSOL) i následnými výpočty v procesoru excel. Důkladně konzultovala i s přidělenou doktorandkou. Nezbylo již tolik času na důkladnější studium a využití literatury. Nicméně zadání naplnila – sestavila modely jednoho z u nás používaných experimentálních uspořádání pro uvolňování látek z hydrogelů a snažila se vybrat nejvhodnější pro popis těchto experimentů a pro budoucí vyhodnocování dat právě s pomocí COMSOLu.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Kvalita zpracování výsledků | B | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | B | ||
Závěry práce a jejich formulace | C | ||
Využívání konzultací při řešení práce | A | ||
Celkový přístup k řešení úkolů | B | ||
Splnění požadavků zadání | A | ||
Studium literatury a její zpracování | B | ||
Využití poznatků z literatury | C |
Bakalářská práce studentky Ivany Čelkové se tematicky zaměřuje na softwarové simulace řízeného uvolňování modelové složky z hydrogelové matrice v programu COMSOL Multiphysics. Nutno podotknout, že se jedná o velmi zajímavou problematiku, která při dodržení určitých podmínek a předpokladů může sloužit i jako alternativa k reálným transportním experimentům. Z pozice oponenta oceňuji tento přístup a studentku chválím, že se této problematice věnovala. Práce je standardně členěna na teoretickou část, která čtenáře uvádí do problematiky hydrogelových matric, řízeného uvolňování, základů difúze a samotnému softwaru COMSOL Multiphysics. Teoretická část je sepsána poměrně kvalitně s malým počtem gramatických či faktických překlepů. I přesto bych chtěl na některé upozornit, aby se jim mohla studentka v navazující VŠKP vyvarovat: 1) na str. 7 se čtenář dozvídá: "hydrogely se používají například jako indikátory, vysoušedla, materiály a nosiče léčiv". Opravdu si z nedokážu představit využití hydrogelu jako vysoušedla; str. 9: "Naproti tomu chemicky (kovalentně) zesíťované hydrogely jsou odolnější vůči vlivům prostředí a nedochází k ředění hydrogelů", není jasné jaké ředění hydrogelů má autorka na mysli?, str. 18: "Vzhledem ke studiím [odkaz] by však tohle zrychlení bylo tak malé, že ho lze zanedbávat", v textu chybí reference a navíc je věta těžko pochopitelná. Nejedná se však o nijak zásadní záležitosti, které by snižovaly kvalitu předložené práce. V teorii ovšem postrádám hlubší zamyšlení nad studium difúze v hydrogelových matricích. Jsou uvedeny pouze základní Fickovy zákony, ovšem již nejsou rozšířeny o problematiku difúze v hydrogelech (viz. otázka oponenta). Dále také nejsou zmíněny základní experimentální techniky využitelné pro stanovení difúzních koeficientů v hydrogelových matricích (např. difúzní cely). Studium literatury a její využití v experimentální části považuji za největší slabinu předložené práce. Současný stav řešené problematiky obsahuje pouze 2 odborné zdroje, což považuji za nedostatečné. Zároveň není zřejmé, jakým způsobem se autorka inspirovala v literatuře při své experimentální činnosti. Práce obsahuje pouze 22 literárních zdrojů. Naopak je nutné pochválit autorku práce za kapitolu 2.4.1, kde detailně popisuje práci se softwarem COMSOL Multiphysics. Toto považuji za nejcennější kapitolu v celé práci a zcela jistě bude sloužit budoucím uživatelům výše uvedeného software. V interpretaci výsledků a jejich diskuzi postrádám jakýkoliv náznak korelace výsledků simulací s již publikovanou literaturou. Je to škoda, vzhledem k tomu, že získané výsledky vypadají velmi nadějte. Bakalářskou práci Ivany Čelkové hodnotím stupněm "B - velmi dobře" a doporučuji ji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | B | ||
Logické členění práce | A | ||
Využití literatury a její citace | C | ||
Úroveň jazykového zpracování | A | ||
Formální úroveň práce – celkový dojem | B | ||
Závěry práce a jejich formulace | B | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | B | ||
Kvalita zpracování výsledků | B |
eVSKP id 148849