KOROLEVA, A. Interaktivní webové aplikace pro podporu výuky teorie barev [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2021.
Studentka Anfisa Koroleva pracovala na výukových aplikacích, které se týkají témat z oblasti zpracování obrazu. Studentka se mnou naposledy komunikovala v polovině listopadu, kdy měla napsaných 6 stran textu a prototyp prvního apletu. Upozorňoval jsem ji při této příležitosti především na jazykovou stránku práce (není rodilá mluvčí). Studentka pak již bez další konzultace odevzdala práci v předepsaném termínu. Necítím se proto jako vedoucí této práce; o to absurdněji působí, že mi autorka děkuje „za odborné vedení, konzultace, trpělivost a podnětné návrhy k práci“. Autorka píše na str. 43, že se jí nepodařilo získat potřebná spektrální data pro dokončení appletu 4. Stačilo mě oslovit a věc by byla vyřešena. Odhlédnu-li od zmíněného problému nekonzultování, práce je celkově na dobré úrovni. Jazyková stránka je o několik tříd jinde než podzimní verze, z čehož usuzuji, že studentka patrně nechala práci redigovat či přepsat někým jiným. Dobrou úroveň má i po grafické i typografické stránce. Plynulost čtení kazí jen občasné překlepy. Hlavní část textu tvoří jedna teoretická a jedna praktická kapitola, což je sice málo, ale vzhledem k jejich vhodnému podčlenění se mi to zdá dostačující. Konkrétnější připomínky: • Ještě k jazykové stránce: Objevují se knižní věty jako například „Ačkoli se obrazy v počítačové grafice vytváří pomocí matematických struktur a relací, lidská intuice a analýza obrazové informace stále hrají zásadní role při výběru vhodné techniky reprezentace obrazu v počítači, neboť se často tato volba provádí podle subjektivních vizuálních úsudků člověka [2].“ Zdroj [2] je anglicky psaná kniha. V kontrastu s tím text obsahuje holé věty s chybami. • Umím si představit častější citace. • Autorka nediskutuje nemožné kombinace parametrů modelů. Např. ve vztahu YCbCr a RGB. V apletu tyto kombinace nefungují (např. YCbCr trojice 215 16 113 vyústí v RGB 209 255 7, ale jakmile se klikne do RGB, jeho parametry se skokově změní, aniž by se pohnulo sliderem). • Aplet Míchání barev nepočítá dobře s prostorem LAB. Např. souřadnice Lab 5 0 0 odpovídají HSI 0 25 1, trojice 6 0 0 odpovídá dle appletu HSI 0 0 1, trojice 7 0 0 odpovídá 0 0 1, ale trojice 8 0 0 odpovídá 0 14 1. • Čtvrtý aplet je nedodělaný a nepoužitelný. • Teorie o vnímání světla člověkem (část 1.2.1) obsahuje chyby a nejasnosti, navíc se nezmiňuje tzv. spektrální odrazivost barvy, se kterou se později pracuje v appletu č. 4. • Dennímu světlu v mírném pásu odpovídá spíše D50 než D65. • E() může být jakékoliv osvětlení, není třeba se omezit na standardní (str. 18). • Vztahy (1.7) a (1.8) jsou matematicky nesmysly. • Vztah (1.11) obsahuje čárkovaná R, G, B, aniž by někdy bylo vysvětleno, co to je za veličiny. • Na str. 24 se pracuje s chromatičností základních barevných složek, ale to nebylo nikde vysvětleno. • Vzorec (1.22) postrádá citaci zdroje. • Části Nepravé barvy a Pseudobarvení míchají více věcí dohromady, některá tvrzení mi nedávají smysl. • Aplet Míchání barev je nevhodně prostorově rozvržen (na rozdíl od původní verze z listopadu). • Kódy uvedené v praktické části nejsou komentovány. Např. Výpis 2.3 se naopírá o žádnou teorii v textu a není u něj zmíněno, co je endR. • Metoda Lightness se neopírá o žádný postup popsaný v teoretické části. • Na obrázku 2.7 nejsou vidět hodnoty XYZ, jak se píše na str. 41. • Závěr je formulován nevhodně, je to vlastně Úvod v minulém čase.
Bakalářská práce se zabývá implementací HTML appletů pro demonstraci operací nad barevným prostorem. Teoretická část je věnována popisu jednotlivých barevných prostorů, jejich vzájemnou konverzí, nepravým barevám a pseudobarevám. V praktické části jsou pak realizovány čtyři webové applety, které demonstrují vybrané operace s barevnými prostory. Zadání práce je splněno, po odborné i formální stránce je práce na dobré úrovni. Z hlediska realizace a popisu funkcionality jednotlivých appletů bych uvítal obecné schéma appletu, od kterého by se jednotlivé applety odvozovaly, aby měly jednotné chování i vzhled. Dále bych uvítal rozšíření demonstračních funkcí appletů, např. zobrazení pozice bodu v daném barevném prostoru definované příslušným prostorovým tělesem.
eVSKP id 131189