KOROLEVA, A. Interaktivní webové aplikace pro podporu výuky teorie barev [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2021.

Posudky

Posudek vedoucího

Rajmic, Pavel

Studentka Anfisa Koroleva pracovala na výukových aplikacích, které se týkají témat z oblasti zpracování obrazu. Studentka se mnou naposledy komunikovala v polovině listopadu, kdy měla napsaných 6 stran textu a prototyp prvního apletu. Upozorňoval jsem ji při této příležitosti především na jazykovou stránku práce (není rodilá mluvčí). Studentka pak již bez další konzultace odevzdala práci v předepsaném termínu. Necítím se proto jako vedoucí této práce; o to absurdněji působí, že mi autorka děkuje „za odborné vedení, konzultace, trpělivost a podnětné návrhy k práci“. Autorka píše na str. 43, že se jí nepodařilo získat potřebná spektrální data pro dokončení appletu 4. Stačilo mě oslovit a věc by byla vyřešena. Odhlédnu-li od zmíněného problému nekonzultování, práce je celkově na dobré úrovni. Jazyková stránka je o několik tříd jinde než podzimní verze, z čehož usuzuji, že studentka patrně nechala práci redigovat či přepsat někým jiným. Dobrou úroveň má i po grafické i typografické stránce. Plynulost čtení kazí jen občasné překlepy. Hlavní část textu tvoří jedna teoretická a jedna praktická kapitola, což je sice málo, ale vzhledem k jejich vhodnému podčlenění se mi to zdá dostačující. Konkrétnější připomínky: • Ještě k jazykové stránce: Objevují se knižní věty jako například „Ačkoli se obrazy v počítačové grafice vytváří pomocí matematických struktur a relací, lidská intuice a analýza obrazové informace stále hrají zásadní role při výběru vhodné techniky reprezentace obrazu v počítači, neboť se často tato volba provádí podle subjektivních vizuálních úsudků člověka [2].“ Zdroj [2] je anglicky psaná kniha. V kontrastu s tím text obsahuje holé věty s chybami. • Umím si představit častější citace. • Autorka nediskutuje nemožné kombinace parametrů modelů. Např. ve vztahu YCbCr a RGB. V apletu tyto kombinace nefungují (např. YCbCr trojice 215 16 113 vyústí v RGB 209 255 7, ale jakmile se klikne do RGB, jeho parametry se skokově změní, aniž by se pohnulo sliderem). • Aplet Míchání barev nepočítá dobře s prostorem LAB. Např. souřadnice Lab 5 0 0 odpovídají HSI 0 25 1, trojice 6 0 0 odpovídá dle appletu HSI 0 0 1, trojice 7 0 0 odpovídá 0 0 1, ale trojice 8 0 0 odpovídá 0 14 1. • Čtvrtý aplet je nedodělaný a nepoužitelný. • Teorie o vnímání světla člověkem (část 1.2.1) obsahuje chyby a nejasnosti, navíc se nezmiňuje tzv. spektrální odrazivost barvy, se kterou se později pracuje v appletu č. 4. • Dennímu světlu v mírném pásu odpovídá spíše D50 než D65. • E() může být jakékoliv osvětlení, není třeba se omezit na standardní (str. 18). • Vztahy (1.7) a (1.8) jsou matematicky nesmysly. • Vztah (1.11) obsahuje čárkovaná R, G, B, aniž by někdy bylo vysvětleno, co to je za veličiny. • Na str. 24 se pracuje s chromatičností základních barevných složek, ale to nebylo nikde vysvětleno. • Vzorec (1.22) postrádá citaci zdroje. • Části Nepravé barvy a Pseudobarvení míchají více věcí dohromady, některá tvrzení mi nedávají smysl. • Aplet Míchání barev je nevhodně prostorově rozvržen (na rozdíl od původní verze z listopadu). • Kódy uvedené v praktické části nejsou komentovány. Např. Výpis 2.3 se naopírá o žádnou teorii v textu a není u něj zmíněno, co je endR. • Metoda Lightness se neopírá o žádný postup popsaný v teoretické části. • Na obrázku 2.7 nejsou vidět hodnoty XYZ, jak se píše na str. 41. • Závěr je formulován nevhodně, je to vlastně Úvod v minulém čase.

Navrhovaná známka
C
Body
70

Posudek oponenta

Přinosil, Jiří

Bakalářská práce se zabývá implementací HTML appletů pro demonstraci operací nad barevným prostorem. Teoretická část je věnována popisu jednotlivých barevných prostorů, jejich vzájemnou konverzí, nepravým barevám a pseudobarevám. V praktické části jsou pak realizovány čtyři webové applety, které demonstrují vybrané operace s barevnými prostory. Zadání práce je splněno, po odborné i formální stránce je práce na dobré úrovni. Z hlediska realizace a popisu funkcionality jednotlivých appletů bych uvítal obecné schéma appletu, od kterého by se jednotlivé applety odvozovaly, aby měly jednotné chování i vzhled. Dále bych uvítal rozšíření demonstračních funkcí appletů, např. zobrazení pozice bodu v daném barevném prostoru definované příslušným prostorovým tělesem.

Navrhovaná známka
B
Body
88

Otázky

eVSKP id 131189