DARDOVÁ, E. Návrh hybridního/elektrického pohonu letounu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Opluštil, Vladimír

Předložená diplomová práce je poměrně rozsáhlá a je zpracována v rozsahu 136 stran. Je logicky a přehledně členěna do 13 kapitol. Velmi oceňuji části kapitol 3, 4, 5 a 6, které jsou velmi pečlivě a detailně zpracovány do velmi rozsáhlé a přehledné rešerše aktuálního stavu řešené problematiky ve světě. O rozsahu rešerše svědčí seznam citovaných referenčních zdrojů (179 citací zdrojů). Diplomatka správně nastavila vstupní systémové požadavky na základní komponenty zástavby letounu, požadavky na architekturu a parametry zástavby jednotlivých komponent, a to jak z hlediska předpisové základny jednotlivých kategorií letounů (CS-LSA, CS-22 a CS-23), tak i plnění environmentálních kritérií. Vyhodnocení těchto systémových požadavků považuji za správné a konstatuji, že rozsah zpracování naplňuje první dva dílčí úkoly zadání diplomové práce. Kapitoly 7, 8 a 9 se zabývají praktickým návrhem zástavby, kdy byly navrženy a posuzovány, včetně rozpracování konstrukčních návrhů zástavby klíčových komponent, dvě varianty zástavby hybridního pohonu letounu (kombinace spalovacího a elektrického motoru) a jedna varianta zástavby plně elektrického pohonu. Tato část je naplněním posledních dvou úkolů zadání diplomové práce a naplněním hlavního cíle diplomové práce. Uvedené závěry a vyhodnocení 3 variant zástavby považuji za odpovídající zvoleným předpokladům a požadavkům. Velmi kladně hodnotím i aktivní přístup diplomantky, kdy samostatně konzultovala některé praktické požadavky zástavby vybraných variant přímo s výrobci pohonů i letounů v ČR.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Šplíchal, Miroslav

Hlavním cílem práce měl být návrh hybridního/elektrického pohonu letounu. Součástí požadavků na práci měla být provedena rešerše existujících konceptů a měl být zpracován návrh alespoň 3 variant zapojení komponentů hybridního nebo elektrického pohonu. Stanovené zadání autorka v práci splnila. Struktura práce měla být autorkou lépe zvolena. V práci je uvedeno množství informací, které nejsou významné z hlediska zadaného úkolu. Jde například o první kapitolu, která se poměrně podrobně zabývá environmentálními dopady letectví včetně legislativních kontextů, nebo kapitolu 5, kde jsou představeny různé projekty elektricky poháněných letadel. Tento přehled letadel mohl být lépe strukturován pro snadnější odlišení letadel poháněných akumulátory, hybridním pohonem, nebo vodíkovým článkem. Není také zřejmé, proč jsou ve výběru podobně představeny projekty všech elektrických letadel, včetně konceptů. V práci naopak chybí podrobnější představení již realizovaných hybridních konceptů pohonných jednotek s využitím motoru Rotax 912. V důsledku množství informací je pak obtížné nalezení informací podstatných pro vlastní řešení práce. Například, podkapitola 3.2 nazvaná „Větev spalovacího motoru“ popisuje možné konfigurace hybridního pohonu, mohla být pojmenována lépe. V práci není podrobněji vysvětlen důvod pro výběr letadla, na který má být aplikován hybridní pohon. Pokud měla autorka možnost volby, byl by vhodnější aerodynamicky čistý letoun. Rovněž požadavky na výkony a vlastnosti hybridního pohonu nejsou podrobně formulovány. Pro úvahy návrhu variant řešení měla být nejdříve definovaná uvažovaná letová mise a z potřeb této mise měl být proveden návrh pohonného systému. Vyhodnocení vlastností jednotlivých variant je provedeno v kapitole 8, zde by bylo vhodné podrobněji formulovat předpoklady pro porovnání jednotlivých variant i případná zjednodušení. V deváté kapitole je proveden návrh zástavby elektromotoru s pevnostní kontrolou lože. Celkově je z práce patrný značný objem odvedené práce a zájem autorky o téma. Uvedené nedostatky nejsou zásadního charakteru pro celkový přínos práce.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 145618