KOTRADYOVÁ, V. Transport léčiv v reaktivních hydrogelech [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2022.

Posudky

Posudek vedoucího

Klučáková, Martina

Studentka byla velmi aktivní a samostatná. Její přístup k řešení práce byl zodpovědný a promyšlený. Poradila si i s neočekávaným problémem při přípravě hydrogelů, kdy bylo nutno nakonec změnit metodu studia difúze. Poradila si s poměrně náročnými výpočty. Získané výsledky odpovídají stanoveným cílům. Hodnotím stupněm výborně / A.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Kvalita zpracování výsledků A
Interpretace výsledků, jejich diskuse B
Závěry práce a jejich formulace B
Využívání konzultací při řešení práce A
Celkový přístup k řešení úkolů A
Splnění požadavků zadání A
Studium literatury a její zpracování A
Využití poznatků z literatury B
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Kalina, Michal

Studentka Viktória Kotradyová se ve své bakalářské práci zaměřila na problematiku ovlivnění transportu modelových léčiv – sulfametoxazolu a sulfapyridinu v matrici tvořené agarózovým hydrogelem s přídavkem huminových kyselin. Transport léčiv studentka sledovala pomocí modelu tzv. konstantního zdroje difúze za využití UV-VIS spektrometrie jakožto metody detekce. Vzhledem k narůstající míře používání různých typů léčiv a jejich rostoucího obsahu v přírodních systémech se bezesporu jedná o velmi aktuální problematiku. V tomto ohledu bych si ovšem dovolil konstatovat, že v přírodních systémech se koncentrace léčiv vyskytují v řádově nižších hodnotách (cca ng/l), proto bych v navazujících experimentech zvážil úpravu nastavení, aby bylo možné snížit použité koncentrace (v práci mg/l). Bakalářská práce v rozsahu 42 stran + 1 strana příloh je dle formálních zvyklostí správně rozdělena na jednotlivé dílčí části (teorie – 13 str., rešerše současného stavu – 5 str., experimentální část – 4 str., výsledky a diskuse – 11 str., závěr – 1 str.). Studentka v souladu s ČSN ISO-690 citovala celkem 32 zdrojů literatury, což je adekvátní číslo pro danou úroveň závěrečné práce a svědčí o studentčině dobré práci s literaturou. Z formálního hlediska je až na drobné nedostatky (jednopísmenné předložky na konci řádku; při prvním vysvětlení má být zkratka vysvětlena; závorky musí být rovným řezem písma; místy je text v práci jinak formátován např. obsah, str. 12–13, 17) práce na poměrně dobré úrovni a je psaná rovněž čtivou formou bez výrazných překlepů, což vypovídá o studentčině pečlivosti. Z věcného hlediska musím ovšem vytknout větší množství nepřesností nebo nesprávných formulací, na které jsem narazil (str. 14 – studentka mluví o LARVÁCH sladkovodních ryb, str. 14 – formulace BAZÉN uhlíku; na str.16 studentka mluví o supramolekulárním modelu ovšem ilustrace na Obr. 3 je pro kovalentně vázaný model; str. 25 – studentka uvádí koncentrace u dvou použitých léčiv jednou v mM, v druhém případě v mg/l; str.32 – po vyrovnání koncentrací v gelu již není difúze poháněná koncentračním gradientem). Teoretická část práce poskytuje čtivou formou ucelený náhled do problematiky výskytu a obsahu léčiv v přírodních systémech, do chemie huminových látek, difúzních procesů a krátce rovněž do problematiky hydrogelů, což jsou hlavní oblasti, které jsou studovány v rámci experimentální části práce. V experimentální části studentka popisuje a prezentuje jednotlivé realizované experimenty, které následně zpracovává na základě matematického modelu difúze z konstantního zdroje a určuje difúzní koeficienty léčiv v hydrogelech. Na tomto místě bych měl výtku pouze chybějícímu postupu zpracování (určení Def, Dg, D, celkový difúzní tok m – otázky č. 2 a 3) a rovněž k dle mého názoru nedostačující korekci na baselinu na základě odečtu absorbance v gelu v místě bez obsahu léčiva. Zde by bylo vhodnější pro eliminaci rozptylu agarozóvého gelu a huminových kyselin obsažených v agarózovém gelu využít pokročilý software (např. Origin). Závěrem musím podotknout, že bakalářská práce studentky Viktórie Kotradyové prezentuje zajímavá experimentální data, která jistě poslouží jako dobrý základ pro navazující výzkum. Studentka řešením práce splnila všechny cíle vytyčené v zadání, práci tedy doporučuji k obhajobě a navrhuji ji ohodnotit stupněm „velmi dobře“ (B).

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků zadání A
Logické členění práce A
Kvalita zpracování výsledků C
Interpretace výsledků, jejich diskuse C
Využití literatury a její citace B
Úroveň jazykového zpracování B
Formální úroveň práce – celkový dojem C
Závěry práce a jejich formulace B
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 139244