DOFEK, O. Simulace kolapsu dopravní sítě s Petriho sítěmi [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.
Student se musel seznámit s problematikou Petriho sítí nad rámec bakalářského studia s použitím poskytnuté knihovny PetNetSim. Konzultací využíval zřídka a komunikoval s vedoucím méně než bylo třeba. Cíle práce zůstaly splněny pouze částečně oproti domluvě na konzultacích. Knihovna křižovatek s podsítěmi je koncipována poměrně zdařile. Vytváření dopravní sítě (gridu) nebylo, v rozporu se zadáním , realizováno jako samostatný modul a je pevně spojeno s GUI. Dopravní sitě také uživatel nemůže ukládat a znovu načítat. Také je uživatel omezen na dopravní síť 3x3 křižovatky, přestože principiálně by mělo jít vytvořit MxN, alespoň programově. To však není možné právě bez oddělení logiky simulace a GUI. Implementace je velice konkrétní, autor preferuje na pevno pojmenované podobjekty oproti uložení ve vhodnějších kontejnerech, které by poskytovaly obecnost počtu křižovatek. Výsledné GUI je však velmi názorné a poskytuje vhled do problematiky kolapsu sítě. Práce má velký potenciál v pokračování jako diplomová.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | C | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | C |
Bakalářská práce se zabývá simulací dopravních situací, kdy protínající se ulice jsou auty úplně zablokovány ve všech směrech a ta se nemohou posunout vpřed ani couvat nebo se otočit. Tento stav se označuje termínem kolaps dopravní sítě. Autor rozebírá, jaké jsou příčiny vyvolání kolapsu sítě a v kapitole 2 uvádí matematické modely, charakterizující silniční dopravu pro případ konstantního počtu projíždějících vozidel za jednotku času (tj. hustotu vozidel) a také jeho rozšíření, kde je uvažováno konstantní zrychlení vozidel do maximální rychlosti. V kapitole 3 se autor zaměřuje na popis Petriho sítí, nástroje majícího hlavní využití v distribuovaných a paralelních výpočtech, které pak autor aplikuje k simulaci kolapsu dopravní sítě. Výklad principů Petriho sítí je přes stručnost z pedagogického hlediska kvalitní a čtenáři, který se o tuto problematiku zajímá, přináší základní představu a pro první seznámení jej lze doporučit. U popisu dopravní situace autor rozlišuje několik případů, charakterizovaných jako modely mikroskopické, makroskopické, mezoskopické a doplňuje i specifické případy, založené např. na teorii hromadné obsluhy. Kapitola 4 je již zaměřena na vlastní řešení, kde model křižovatky je vyjádřen pomocí časově stochastické Petriho sítě. Pro zpracování dat autor využívá formát JSON. Dopravní předpisy (např. přednost zprava) jsou v síti reprezentovány inhibitory. Uživatelské rozhraní je implementováno v jazyku Python s využitím knihovny PyQt5. Přínosem je rozbor vlivu počasí a nevhodných typu křižovatek, který může vést k zablokování dopravní sítě, a lze je využít ke změně seřízení světelné signalizace. Na příkladech, dokumentovanými názornými grafy, je také ukázáno, že světelné křižovatky z hlediska propustnosti jsou vhodné pro křížení frekventovaných silnic. Dalším významným přínosem je krátký čas počítačové simulace, 9 hodin reálného času si při simulaci Petriho sítí vyžádalo přibližně jen minutu. Bakalářská práce je po formální a jazykové stránce na velmi dobré úrovni, má i pedagogickou hodnotu, v odborné části svou náročností převyšuje práce na úrovni poznání v bakalářském studiu, autor musel nastudovat teoretické partie a softwarové nástroje, které se zde nepřednáší, a tvůrčím způsobem získané znalosti aplikoval. Jen výjimečně se vyskytují překlepy: v abstraktu „V praktické část“ – má být „V praktické části“; na str. 20 „pospat“ – „popsat“; str. 22: „studentova rozdělení“ – „Studentova“; str. 25: „Tyto místa“ – „Tato místa“; str. 34: „kde museli auta dávat přednost“ – „… musela …“. U vzorce (1) na str. 17 není uveden význam symbolu x, i když je zřejmé, že se jím míní počet vozidel.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 149746