MRŮZKOVÁ, K. Využití polarimetrie a refraktometrie ke stanovení koncentrace invertního cukru v invertních sirupech [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2021.
Diplomová práce se zabývala hydrolýzou cukru na tzv. invertní cukr. Téma by se dalo pokládat za známé a léty dobře prověřené, ale nebylo tomu tak, ukázalo se, že je zde stále dost prostoru ke zkoumání. Cílem bylo navrhnout a prověřit empirický vztah vycházející z tradičních a jednodu-chých spektroskopických metod (polarimetrie, refraktometrie), který by dobře popisoval průběh této reakce. Diplomantka zpracovala teoretickou část velmi dobře. Využila současných i původních materiálů včetně patentů v oblasti technologie, chemie, mechanismů ale i analytických metod a zpracování výsledků. Často používané empirické vztahy vyvodila z původních literárních zdrojů. K experimentální části přistoupila dosti profesionálně, co se týče plánování pokusů a použití zkoumaných i referenčních analytických metod. Její zpracování výsledků bylo pečlivé s velkým důrazem na statistické vyhodnocení, které jen podtrhovalo přirozené chování systému. Experimentálně potvrdila reálné chování reakční směsi (vznikající vyšší množství glukózy vůči fruktóze) popisované v literárních zdrojích. Cíl práce - vhodnější empirický vztah pro popis reakce sacharózy na invertní cukr pomocí metod polarimetrie a refraktometrie, se jí podařilo navrnout a ověřit. Tuto diplomovou práci tedy doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnotit známkou VÝBORNĚ - A.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Studium literatury a její zpracování | A | ||
Využití poznatků z literatury | A | ||
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | B | ||
Závěry práce a jejich formulace | B | ||
Využívání konzultací při řešení práce | A | ||
Celkový přístup k řešení úkolů | A |
Některé formální připomínky a komentáře k práci: Teoretická část práce je systematicky zpracována, je podložena relevantními literárními odkazy. Studentka Karolína Mrůzková prokázala nejen své analytické dovednosti a dedukce, ale i komunikační schopnosti s technickými pracovníky závodu. Pokud jde o použité jednotky, [°Z] a [°Bx] nepatří do soustavy SI, charakterizují použitou metodu pro stanovení polarizace či obsahu sušiny, pro nezasvěceného čtenáře jsou spíše matoucí, vhodnější by bylo používat % hm., příp. g/100 g a použitou metodu uvést na začátku exp. části. s. 10 - Optická otáčivost je levotočivá. s. 10, 12 – lepší než „hmotnostní procento“ je „hmotnostní zlomek“; % je jednotka, ne veličina s. 23 - Hodnota refraktometrické sušiny [°Bx] byla odečtena s přesností 0,1 g. - Je sušina tedy v °Bx (% hm.) nebo v gramech? s. 42,43, obr. 13-15 – obvykle se závisle proměnná (I) umísťuje na osu y, nezávisle proměnné na osu x, pak by rovnice (21) měla zřejmě jednodušší tvar. Diskusi, zahrnující např. vliv necukrů v používané surovině na hodnoty I apod., v textu postrádám. Správně je v závěru konstatováno, že jde o empirický vzorec pro výpočet stupně inverze, nelze jej používat univerzálně.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Logické členění práce | A | ||
Kvalita zpracování výsledků | B | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | D | ||
Využití literatury a její citace | A | ||
Úroveň jazykového zpracování | A | ||
Formální úroveň práce – celkový dojem | B | ||
Závěry práce a jejich formulace | B |
eVSKP id 131317