ŠTRBA, M. Klikový mechanismus dvoudobého automobilního motoru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Drápal, Lubomír

Téma diplomové práce bylo vypsáno na žádost diplomanta. Tomu se sice nepodařilo odevzdat dokument již v řádném termínu, ovšem na tématu poté začal cílevědomě a průběžně pracovat, intensivně konsultoval nejen s vedoucím, tudíž vše potřebné dokončil o rok později. Ačkoli však měl vedoucí možnost dokument revidovat v téměř konečné podobě těsně před jeho odevzdáním, některým nedostatkům se práce přeci jen nevyhnula. Nejasný je například popis namáhání ojnice „zotrvačnou silou piestnej skupiny a jej vlastnej hmotnosti namáhanou na ohyb“ na str. 25. Na str. 30 uváděná doba hoření (10–21,65)°, daná vývinem tepla mezi 10 % a 90 % hmotnosti náplně válce, je pro motor této koncepce poměrně dost krátká a celkově jsou výsledky simulace termodynamiky nereálně optimistické. Přestože diplomant dostal k disposici skript na vyhodnocení výsledků dynamických simulací, jelikož se jednalo o důležitou část práce, presentované výsledky mají poněkud diskutabilní charakter. Například harmonická analysa úhlové výchylky řemenice varianty „33 kW“ vykazuje výrazně deformovaný průběh resonančních křivek hlavních řádů, což může být znakem numerických problémů simulace, nevhodně nastaveného tlumení příslušných částí, nebo chybného vyhodnocení. Sporné jsou rovněž výsledky harmonické analysy torsního kmitání řemenice varianty „37 kW“ s tlumičem a bez. Zde by pomohla jednoduchá analysa poměrných parametrů torsního tlumiče. V komentářích k výsledkům dynamických simulací se rovněž často poněkud alibisticky zmiňuje nevhodné nastavení řešiče, jejž však uživatel může snadno změnit nebo upravit. Chybí rovněž kvalitativní posouzení zatížení hlavních ložisek pomocí polárního diagramu. Navzdory popisu v kapitole 5 je možné simulovat dynamiku i bez modálně redukovaných těles, tedy například s tuhými tělesy, což by bylo pro kontrolu shody s analytickým výpočtovým modelem vhodnější než vypínání všech vlastních tvarů modálně redukovaného tělesa (str. 59). Z jazykového hlediska obsahuje text např. pleonasmus „jednomístný monopost“ na str. 15, slovo „viď“ je slovesem, a nikoli zkratkou, i ve slovenském jazyce (str. 32) a závěr stylisticky připomíná spíše rozšířený abstrakt. V dokumentu se objevuje nesprávné začlenění rovnic do textu a chybějící interpunkční znaménka u rovnic v celé kapitole 3 a 4. Chybný je též odkaz na obrázek na str. 57. Z hlediska práce s literaturou je nejzávažnějším prohřeškem to, že u popisu Craig-Bamptnovy metody modální redukce v kapitole 4.2 není kromě obr. 43 uveden jediný zdroj těchto informací. Citace zdrojového dokumentu chybějí také u několika rovnic, např. (38) na str. 52. Uveden rovněž není zdroj doporučených hodnot nastavení termodynamického modelu, např. tab. 8 a tab. 9. Ocenit je třeba praktický přístup diplomanta při měření geometrických parametrů a hmotností dílů na skutečném vlastním motoru. Přestože zpočátku diplomant vykazoval nečekané neznalosti z předmětů magisterského studia automobilního a dopravního inženýrství, při zpracování příslušných kapitol práce se mu podařilo tyto poznatky doplnit. Také zásluhou většího objemu konsultací a diskusí nad průběžnými výsledky nakonec odevzdaný dokument dosahuje poměrně solidní úrovně. Pan Matej Štrba tak dobře prokázal svůj inženýrský přístup při řešení teoretických úloh založených na prakticky získaných vstupech.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii D
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací E
Samostatnost studenta při zpracování tématu E
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Janoušek, Michal

Diplomová práce pana Štrby má 70 stran, zabývá se návrhem klikového hřídele dvoudobého motoru Warburg. V úvodu práce autor popisuje historii modelové řady modelů Wartburg, dále je v práci provedena analýza základních parametrů motoru pro další zpracování. Za diskutabilní bych označil v na straně 17 závěr srovnání s motorem Trabant, kde autor práce označuje časování za podobné byť časování výfuku se liší o 15 stupňů což je dost zásadní údaj. Dále bych za vhodnější experimentální metodu stanovení těžiště ojnice považoval odkývání za jednotlivá oka nikoli balancování na rýsovací jehle jak je zobrazeno na Obr. 17. Hlavní náplní práce je porovnání klikových hřídelů dvojice výkonových variant motoru Wartburg, která byla provedena pomocí MBS simulace, jejíž výsledky byly částečně ověřeny analytickým výpočtem. U grafů 46 a 47 je zvláštní jistá kostrbatost průběhu amplitudy výchylky, která není zcela obvyklá. Práce je jasně a logicky strukturována, z grafického hlediska je nutné vytknout na straně 57 nefunkční křížový odkaz. Práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
C

Otázky

eVSKP id 145865