KUČERA, J. Analýza ternárního materiálu na bázi Cu-Sn-Sb [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.
Bakalářská práce Jana Kučery navazuje na dříve provedené experimentální práce zabývající se možností extrudovat polotekutý kovový materiál v malém měřítku. Cílem práce bylo experimentálně ověřit, zde je v systému CuSnSb možné najít alternativní materiál ke slitině AgSnSb, která byla doposud používána a svým vysokým obsahem stříbra není pro širší použití vhodná. Jan Kučera si téma své práce vybral již během druhého ročníku a některé experimenty a zejména seznamování se s předmětem tak probíhalo v předstihu. Navzdory hygienickým opatřením na jaře 2020 probíhaly práce na testu a zpracování výsledků experimentů plynule a výsledkem je zdařilá práce. Student samostatně navrhnul tři alternativní složení s využitím ternárního fázového diagramu CuSnSb a projekce likvidu ve stejném systému. Výsledkem jsou experimentální tavby tří slitin, jejich termická a mikrostrukturní analýza a doporučení diskutovaná v závěrečné části práce. Osobní přístup studenta hodnotím velmi pozitivně; díky jeho návrhům se podařilo najít složení s mikrostrukturou, která má pro extruzi lepší předpoklady než původní stříbro obsahující slitina a zachovává teplotní rozsahy technologického okna původní slitiny. Práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Předložená bakalářská práce Jana Kučery na téma „Analýza ternárního materiálu na bázi Cu-Sn-Sb“ splňuje požadavky i cíle zadání. Použité experimentální metody a principy bohatě postačují k zisku kvalitních výsledků a informací, na jejichž základě byl student schopen vyvodit potřebné závěry. Vyzdvihnout je třeba jeho schopnost logicky a samostatně navrhnout nemalou část experimentální části a také zvládnout problematiku týkající se zadaného tématu. Co se týče samotné kompozice práce, držel bych se klasického rozdělení na teoretickou a experimentální část, které zde chybí, přičemž teoretická část mohla být obsáhlejší. První čtyři kapitoly práce stručně popisují problematiku zadání a podávají čtenáři základní informace o rozdělení pájek a binárních a ternárních rovnovážných diagramech. Část práce zabývající se nejprve návrhy experimentů a poté samotnými experimenty tvoří téměř 2/3 celé práce. Z této části vyplývá studentova schopnost samostatně odborně pracovat a poté interpretovat naměřené výsledky. Práce obsahuje jisté množství překlepů, slohových a gramatických chyb a také grafických nedostatků. Jedná se zejména o velikost písma u popisků obrázků a tabulek nebo jejich odsazení od dalšího textu. Tyto nedostatky ale v žádném případě dramaticky nesnižují úroveň práce. Jako největší nedostatek považuji pouze 10 citovaných zdrojů, přičemž zdroj číslo 3 v textu vůbec není uveden. Celkově práci hodnotím kladně a s hodnocením dle ECTS za B ji doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | C |
eVSKP id 125736