KOVANDA, V. Zvuková syntéza v reálném čase v prostředí Matlab [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2022.
Cílem bakalářské práce bylo pomocí Audio toolboxu Matlabu vytvořit šablonu pro implementaci číslicové syntézy zvukových signálů v reálném čase pro počítačová cvičení předmětu Hudební elektronika, ve které by studenti snadno implementovali algoritmy realizované ve cvičeních během semestru. Z tohoto pohledu byla práce splněna, ovšem v minimálním možném rozsahu a ve výuce nebude využívána. Polyfonie, předávání parametrů grafického rozhraní nebo ukládání stlačených not jsou řešeny neefektivně a s omezenými možnostmi, nejsou implementovány základní jednoduché funkce polyfonie, jako je volba priority stlačených kláves, není vyřešena snadná tvorba grafického rozhraní uživatelem, přestože je požadována v zadání. Schází spektrální analýza a v šabloně není realizováno ukládání do souboru, místo toho je použito funkcionality Audio Test Bench aniž by bylo v tutoriálu uvedeno, jak je má uživatel použít. Ve starších verzích Audio toolboxu není možné současné přehrávání zvukového signálu na výstupu a ukládání do souboru. V souladu se zadáním bylo prostředí otestováno na základních metodách syntézy zvuku, kde student využil kódů z předmětu Hudební elektronika. Tyto jsou v elektronické příloze práce, jejich stručný popis je pouze v doprovodném textovém souboru, nikoliv v tištěné příloze práce, komentáře v kódu jsou nedostatečné. Text práce se realizaci těchto testovacích syntezátorů nevěnuje. Naopak je součástí textu práce tutoriál, který měl být pouze jako elektronická příloha a to v editovatelném formátu, nikoliv pouze jako PDF soubor. Dokumentace k prostředí nebyla vytvořena, částečně je obsažena v textu práce, ale zásadní části schází, např. tvorba grafického rozhraní. Text práce má velmi malý rozsah, bez tutoriálu, který nemá být její součástí, pouze 26 stran, z toho na 12 z nich jsou na konci stránky velké mezery, někdy až polovina stránky. Řadu prostoru také zabírají výpisy z kódu. Domnívám se proto, že nebyl splněn minimální rozsah textu práce. Tabulky a výpisy kódu nejsou správně číslovány, popisky k výpisům kódu mají být umístěny nad nimi, na obrázky není správně odkazováno a schází v nich popisky os. Místo časových průběhů nebo spolu s nimi by v řadě případů mělo být uvedeno spektrum signálu, zejména pokud se týká vlivu metody na barvu zvuku. Byť je v práci jediná rovnice, měla by být očíslována a citován zdroj. V teoretické části jsou nesmysly, zejména když student komentuje převzatý kód, který nechápe. Např. obdélníkový signál se negeneruje funkcí sign. Ne na všech místech student doznává, že se jedná o převzatý kód. Další nesmysly v textu vyplývají ze špatných překladů, např. Audioplugin v Audio Toolboxu je „návrhový model“, nikoliv „navrhovaný model“. V textu jsou použita anglická slova tam, kde existují jednoznačné české ekvivalenty.
Část zadání závěrečné práci považuji za nesplněné, protože se mi ani podle přiloženého tutoriálu nepodařilo syntetizovat jakýkoliv zvuk. Příčinou bude možná pevné nastavení výstupního zvukového zařízení (Yamaha) ve vytvořených skriptech prostředí Matlab. Pravděpodobně je nastavena i pevná délka segmentů, protože pokud byla v Audio Test Bench nastavena délka jiná než 256 skončily pokusy o spuštění chybovým hlášením. Obojí by podle mého názoru mělo být nastavitelné. Jinak se snižuje použitelnost výsledku závěrečné práce. Podobně nepovažuji za vhodné, aby při změně MIDI kontroléru bylo nutné ručně zjišťovat název připojeného MIDI zařízení a upravovat jej ve zdrojovém kódu. Minimálně by po spuštění měl být zobrazen seznam připojených zařízení, ze kterého by uživatel mohl zvolit. Pokud něco takového neumožňuje funkcionalita Audio Test Bench. Přiřazení MIDI kontrolérů k ovládacím prvkům funguje bezproblémově. Grafické rozhraní zmíněné v zadání práce není nijak řešeno a je patrně použit nabízený výchozí vzhled. Z programátorského pohledu považuji trochu za nešťastné, aby vytvořená funkce filter1 a standardní funkce filter měly různé pořadí parametrů, když je význam parametrů u obou stejný. Povede to jen k chybám se záměnou parametrů. Ani po formální stránce není práce zpracována pečlivě. I když převažuje zarovnání do bloku, část textu je zarovnána pouze vlevo bez jakéhokoliv důvodu (např. že by to byl výpis kódu). Programátorské symboly, názvy funkcí nebo proměnných jsou na několika místech zvýrazněny uvozovkami, ale většinou nejsou nijak odlišeny. V textu se objevují nepřesnosti („přenosová rovnice“ místo „přenosová funkce“) a spousta cizojazyčných nebo slangových výrazů („audioplugin“, „bufferech“, „latence“, „properties“, „nástřel“). Na obrázky nebo výpisy není zásadně odkazováno číslem, ale pouze umístěním (např. následující) i když jsou třeba až na další straně.
eVSKP id 141288