ROZENBERG, M. Zobrazování virtuálních 3D scén s vysokým dynamickým rozsahem [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2023.
Na práci oceňuji především zvládnutí její složitosti, ať už v uchopení tématu HDR nebo v implementaci netriviálního projektu, čítajícího asi 3700 řádků kódu, který využívá složité API Vulkan. Obojí student vzládnul a prezentoval v aplikaci, která vhodně demonstruje danou problematiku. Práce demonstruje sice pouze globální HDR operátory a vynechává tak celou problematiku lokálních operátorů, nicméně zde by se již svým rozsahem dostala dalece za typický rozsah bakalářské práce, který je v této práci i tak přesažen. Pro velmi dobré výsledky navrhuji hodnocení A-93 bodů .
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Informace k zadání | Zadání práce patřilo k náročnějším. Student se musel zorientovat v poměrně složitém API Vulkan, vytvořit vlastní aplikaci pro zobrazení netriviální 3D scény, nastudovat si tématiku HDR a implementovat ji. Student se práce zhostil s vytrvalostí a splnil zadání v plném rozsahu. | ||
Práce s literaturou | Student si sám sháněl materiály, studoval je, a pak prezentoval na konzultacích. Jeho práci s literaturou hodnotím jako velmi dobrou. | ||
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace | Na konzultace přicházel připraven a konzultoval nové poznatky a nový vývoj projektu. Občasná zaváhání bych omluvil složitostí řešené problematiky. | ||
Aktivita při dokončování | Práce nebyla dokončena včas a tak některé její části nebyly dostatečně probrány s vedoucím. | ||
Publikační činnost, ocenění | Student práci zveřejnil na internetu jako open-source pod MIT licencí. Domnívám se, že práce může být dobrou inspirací a zdrojem informací pro studenty, ale i profesionály začínající s tématikou HDR. |
Textová zpráva je dobře čitelná, doplněná mnoha odkazy na další zdroje a nezanechává ve čtenáři žádné nezodpovězené dotazy. Nalezené nedostatky nejsou závažné. Aplikace je kvalitní, splňuje očekávání a dobrým způsobem demonstruje danou problematiku. Celkově práce působí profesionálním dojmem a zadání splňuje výborně.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Náročnost zadání | Samotné použití Vulkan API je náročné, díky komplexním možnostem a nastavením. Z textové zprávy je patrné, že autor nastudoval mnoho informací z různých zdrojů ohledně problematiky HDR zobrazení. Dále byly implementovány vhodné metody pro tone mapping. Výsledné hodnocení zahrnovalo několik testovacích strojů a lidí. | ||
Rozsah splnění požadavků zadání | Všechny body zadání byly splněny. | ||
Rozsah technické zprávy | Zpráva slouží jako velmi dobrý obecný úvod do problematiky HDR zobrazování 3D scén. Je informačně hodnotná a velmi dobře vysvětluje dané téma. Postup práce je popsán optimálně! Implementační kapitola je srozumitelná a nepopisuje zbytečné detaily. Toho je obtížné dosáhnout při využití Vulkan API, které vyžaduje implementaci mnoha operací jen pro základní funkcionalitu. | ||
Prezentační úroveň technické zprávy | 91 | Kapitoly na sebe dobře navazují a práce je pochopitelná bez nutného opětovného čtení. Text dodržuje doporučenou strukturu. Obrázek 3.1 popisuje výslednou aplikaci a bylo by lépe jej umístit do implementační kapitoly než do návrhové. Obrázek 4.1 v implementační kapitole zase popisuje obecný princip práce Vulkan API a patří spíše do teorie. | |
Formální úprava technické zprávy | 87 | V první kapitole mohl být teoretický úvod a návrh aplikace oddělen pomocí nového odstavce. Některé věty jsou v textu příliš dlouhé a hůře čitelné (vysázené až na 4 řádky). Překlepy a gramatické chyby se v textu téměř nevyskytují. V jednom případě je řádek zakončen nevhodně neslabičnou předložkou. Použití první osoby místy kazí slohový styl. Popisky obrázků mohly být delší, např. obrázek 4.2 je jednoslovný. Část textu by bylo lépe přesunout právě do popisků. Obrázky 2.11 a 5.1 nejsou odkazovány v textu, obrázek 5.6 je odkazován slovně, ale bez číselného odkazu. Obrázky, včetně převzatých, jsou velmi dobře upraveny do vektorové podoby a jsou jasné a čitelné. Na straně 45 je pravděpodobně uveden špatný odkaz na tabulku 5.3 namísto 5.4 pro uvedení výsledků. Odevzdané PDF je pravděpodobně verze pro tisk, bez barevně zvýrazněných odkazů. | |
Práce s literaturou | 92 | Práce čerpá z 29 relevantních zdrojů, které jsou často a vhodně citovány. U zdroje [4] chybí název a název u zdroje [22] je nejasný ("Introduction"). V práci se často vyskytují poznámky pod čarou s vysvětlivkami a odkazy na další zdroje. Text je tak dobře pochopitelný. | |
Realizační výstup | 100 | Výsledná aplikace dobře demonstruje HDR rendering komplexních 3D scén. Obsahuje 5 různých operátorů pro tone mapping s nastavitelným parametrem expozice. Je snadná na ovládání a funguje bez problémů. Kód je dobře strukturován, využívá principů OOP a je dostatečně připraven pro snadný překlad jinými uživateli. Části kódu, které byly inspirovány existujícími řešeními jsou důkladně a jasně označeny a okomentovány. | |
Využitelnost výsledků | Jedná se o práci kompilačního charakteru, která je však dobrým experimentálním nástrojem pro testování HDR renderingu. Rozdíly mezi demonstrovanými metodami jsou dobře vidět. Výsledný framework by mohl být dále rozšiřován, aby pokryl větší množství metod tone mappingu. Výsledek je užitečný a volně dostupný pro komunitu. |
eVSKP id 150561