ŠÍBL, M. Nastavitelný rozchod kol zadní nápravy traktoru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2013.
Odevzdaná diplomová práce studenta Michala Šíbla byla zpracovávána průběžně, pečlivě a svědomitě. Autor na pravidelných konzultacích prokázal dobrou orientaci v zadané problematice a rovněž schopnosti řešení konkrétních inženýrských problémů. Aktivní přístup přinesl výsledek v podobě závěrečné práce zpracované na vysoké úrovni a postihující širokou oblast řešeného tématu. Výsledky práce mají rovněž praktické využití u zadavatele. Práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Diplomant se ve své práci zabývá nastavitelným rozchodem kol zadní nápravy pro traktorové aplikace. V rešeršní části se podrobně věnuje řešení nastavování rozchodu od prvních historických pokusů až po současná provedení významných světových výrobců traktorů. Diplomant navrhl několik konstrukčních řešení a z těchto návrhů zvolil pro další podrobné zpracování takové, které má minimální konstrukční a ekonomický dopad na současnou sériovou produkci traktorů. Navržené řešení umožňuje montáž systému nastavení rozchodu kol jako doplňkového příslušenství na přání zákazníka. Zároveň neklade nároky na přestavbu montážní linky a lakovacího tunelu, které by bylo při použití varianty s prodlouženou hřídelí nutno rozšířit. Z hlediska přehlednosti bylo by vhodné lépe srovnat výsledné rozchody kol pro jednotlivá konstrukční řešení se současným stavem. Porovnání hodnot uvedených v textu v kapitoly 6.2.4 je nepřehledné a není zcela jednoznačné. Výpočtová část práce vychází z předpokladu, že traktor nebude provozován s maximálním rozchodem při těžkých polních pracích jako je např. orba. Zátěžné stavy jsou tak počítány pro nižší zatížení. Proto považuji za trochu zavádějící označení průměrné rychlosti traktoru pro výpočet životnosti ložisek symbolem vorba. Část práce věnující se výpočtu zátěžných účinků se mi jeví jako zbytečně rozsáhlá. V každém zátěžném stavu by stačilo uvést obecně potřebné výpočtové vztahy a výsledky prezentovat pouze v tabulce bez dosazování hodnot do každého vztahu. Kontrolními výpočty byla ověřena potřebná bezpečnost součástí svěrného spoje. Požadovaná životnost ložisek je splněna, ovšem bez velkých rezerv. FEM analýza mostové trouby ukázala na kritická místa. Součást vyhovuje pevnostním podmínkám pro oba uvažované zátěžné stavy s ne příliš velkou bezpečností. Diplomant si je však vědom omezené možnosti konstrukčních změn a správně navrhuje použití materiálu s lepšími mechanickými vlastnostmi. Výkresová dokumentace splňuje všechny požadavky a je připravena pro výrobu prototypu za účelem ověření nového konstrukčního uzlu v provozních podmínkách. Zadání bylo splněno v celém rozsahu a práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 63835