HŘÍBEK, Š. Laboratorní přípravek RS-485 [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2022.
Zadání bakalářské práce vycházelo z potřeby navrhnout a ověřit přípravky do laboratoře, na kterých by se studenti magisterského studijního programu mohli prakticky seznámit se sběrnicí RS-485. V rámci bakalářské práce se tak autor musel seznámit se sběrnicí RS-485, musel vymyslet a ve spolupráci s konzultantem navrhnout celkovou koncepci laboratorního přípravku, navrhnout potenciální zadání laboratorních úloh a navrhnout přípravky tak, aby se na nich dala demonstrovat řada aspektů sběrnice RS-485. Následně bylo cílem oživit dodané desky plošných spojů a prakticky ověřit jejich funkčnost. Zadání nebylo pro autora jednoduché, protože na počátku byla pouze přibližná představa a tedy autor dostal pouze rámcové zadání. Celková představa o koncepci postupně vznikala a několikrát se v průběhu řešení měnila. Autor se řešení zadání chopil velmi iniciativně, neboť respektoval vizi, že pokud půjde vše hladce, tak by k nasazení přípravků do výuky mohlo dojít již v průběhu letního semestru akademického roku 2021/22. První verze přípravků proto byla kompletně navržena již na přelomu roku 2021/22 a první verze DPS byla do výroby odeslána začátkem roku 2022. V rámci oživování vyrobené a částečně osazené první verze desky byly na desce odhaleny chyby, navíc se ukázalo, že klíčový mikrokontroler, pro který byla první verze DPS navržena, není možné zajistit. Autor práce tak během letního semestru kompletně přepracoval schéma zapojení (došlo ke změna hlavního MCU i ke změně MCU programátoru). Do druhé verze autor rovněž zapracoval další konzultantem a vedoucím navržené změny, mj. málo známé galvanické oddělení v podobě kapacitní vazby. Vzhledem k četným změnám byla návrh druhé verze DPS dokončen a odeslán do výroby ve druhé polovině semestru a do konce semestru tak nemohlo dojít k oživení desek. Jako vedoucí práce velmi kladně hodnotím iniciativu a invenci, s jakou se autor chopil řešení zadání již v v průběhu zimního semestru. Autor si musel na základě doporučení literatury, kterou byly převážně nejrůznější aplikační poznámky k rozhraní RS-485 v anglickém jazyce, podrobně nastudovat problematiku tohoto rozhraní, musel ovládnout návrhové nástroje. Nad rámec původního zadání autor postupně navrhl dvě rozdílné verze přípravku, který flexibilně umožňuje demonstrovat celou řadu aspektů rozhraní RS-485 včetně několika různých způsobů impedančního zakončení a netypické kapacitní vazby. Autor po oba semestry pracoval svědomitě, pravidelně konzultoval navržená řešení. Chyby ve schématu první verze desky si nevšiml ani konzultant, ani vedoucí práce. Nedostupnost mikrokontroleru Atmega 2560 pak neumožnila dokončit oživení první verze desky. Schéma pro druhou verzi desky autor vypracoval poměrně rychle, takže skutečnost, že ke dni odevzdání práce ještě nebyla druhá verze desky oživena je nutné vnímat v kontextu toho, že namísto obvyklé jedné realizace se student pokusil stihnout realizace dvě a že autor musel řešit nejen nedostupnost zvoleného mikrokontroleru, ale i samotných původně uvažovaných budičů RS-485. Množství času, které v průběhu obou semestrů řešení věnoval, překračuje požadavky na bakalářskou práci. Samotná textová část bakalářské práce sice není příliš rozsáhlá, ale v rámci bakalářské práce autor rovněž navrhl a vypracoval pracovní verze návodů k úlohám do cvičení v rozsahu cca 20 stran, které je nutné chápat jako součást bakalářské práce a jedná se o původní dílo autora. Škoda, že autor nevložil do práce nebo přílohy schéma jedné nebo obou verzí přípravku v PDF, komplexnost díla tak dokumentuje v práci jen obr. č 1, kterým je blokové schéma. Samotný návrh je pak k dispozici v elektronické verzi jako projekt v KiCADu. Jako vedoucí práce jsem s výkonem pana Hříbka spokojen, na zadání pracoval průběžně, iniciativně a samostatně, vytvořené dílo je hodnotím jako velmi dobré. Po oživení druhé verze desek bude nasazeno ve výuce magisterských studentů. Hodnocení: B/88 bodů
Práce studenta Šimona Hříbka o rozsahu 24 stran textu (+17stran návodu) je strukturována do 16 stran teorie, 8 stran praktické realizace, a 17 stránkového, převážně obrázkového návodu. Svým rozsahem odpovídá lehčí zátěži kladené na studenta UAMT, než je obvyklé. Student používá ve své práci povrchní literaturu, která je dostatečně citována. V literatuře nejsou použity kvalitní knižních zdroje, většina citovaného pochází z katalogových listů použitých součástek a aplikačních poznámek. Práci mohu označit jako původní. Práce je členěna mírně chaoticky, část popisující vlastní přínos studenta splývá s teorií a je nutné toto rozlišení hledat v textu práce. Student v práci popisuje použitou teorii i své výsledky vyváženou formou, ikdyž bych očekával větší popis navrženého schematu a výpočtů potřebných k zajištění funkce. Práce má bohužel velmi špatnou formální úroveň, zejména po jazykové stránce. Např. student používá slangová slovní spojení (s 11), plete si označení budicího čipu (MAX485) s názvem sběrnice (RS-485) a další, což koresponduje s povrchní citovanou literaturou. Některé anglické výrazy by měly používat české ekvivalenty (např "driver"). Přiložený "návod" ke cvičení je příliš stručný, obsahuje pouze sekvence "co zmáčknout" a obrázky "jak to má vypadat" aniž by bylo specifikováno proč tomu tak je, návod tedy není didaktický a neusměrňuje studenty k vyšším znalostem, ba naopak. Předpokládám však, že v předmětu, kde se přípravek má použít, je již někde uveden popis významu jednotlivých nastavení didaktičtější formou a tento "návod" tedy má zřejmě sloužit pouze jako nápověda, jak toto nastavit. Student splnil zadání ve všech bodech, bod 5 by měl být prezentován při obhajobě. Z práce usuzuji, že student získal znalosti v oblasti komunikačních sběrnic, návrhu a realizace plošného spoje. Práce svědčí o bakalářských schopnostech studenta. Práci doporučuji k obhajobě.
eVSKP id 142691