DOLEŽALOVÁ, D. Tvorba edukační animace pro výuku geometrických tolerancí [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.
Studentka se ve své bakalářské práci zabývala tvorbou edukačních animací pro výuku geometrických tolerancí, které jsou určeny studentům pro lepší pochopení probírané látky v předmětu Základy konstruování. Jedná se o práci rešeršně syntetickou. Bakalářská práce je jasně formulovaná a návaznosti kapitol jsou zvoleny dle požadavků zadání. Studentka v kapitole Přehled současného stavu poznání popsala základní geometrické tolerance, zahrnující jejich značení, principy a další náležitosti včetně základních pojmů, dané normou ČSN EN ISO 1101. Dále popsala způsoby měření a vyhodnocování geometrických tolerancí. Hlavním cílem práce bylo vytvoření souboru edukačních animací objasňující principy vybraných geometrických tolerancí. Splnění hlavního cíle hodnotím velmi pozitivně. Kladně také hodnotím prezentaci souboru edukačních animací studentům v předmětu 0ZK, jejichž zpětná vazba je přílohou práce. Cíle stanovené zadáním a výstupy bakalářské práce byly splněny. Dále bych chtěla velmi ocenit samostatnost a svědomitost studentky při plnění zadaných úkolů. Práce je na velmi dobré úrovni a splňuje požadavky kladené na bakalářskou práci. Vzhledem k výše uvedenému doporučuji práci k obhajobě s výslednou známkou “A“.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Hodnocená bakalářská práce se zabývá problematikou geometrických tolerancí a zlepšení způsobů jejich výuky.Celkově hodnotím předloženou práci velmi kladně. Textová část práce už od úvodu popisuje stručně a srozumitelně uvedení do problematiky, ale pak také stanovení problému a cíle, kde je obojí popsáno jasně a smysluplně, až po provedený přehled současného stavu poznání. V něm je obsažena sumarizace základních pojmů, stručný, ale jasný popis toho nejdůležitějšího, co se ke geometrickým tolerancím váže doplněné o vhodné obrázky z příslušné normy. Drobnou připomínku bych měl ke sjednocení, protože například u tolerance rovinnosti je popsána možná aplikace (těsnění přírub, dotykové plochy, apod.), u jiných tolerancí příklady aplikací nejsou. V kapitole 3.8 jsou zmíněné metody vyhodnocování GPS, tento seznam ale příliš nezohledňuje optické systémy, které se v současné době čím dál více využívají. Oblast, která také není příliš pokryta, jsou postupy vyhodnocení geometrických tolerancí popsané v příslušné normě. Toto je spíš okrajově zmíněno v kapitole 3.6. Připomínku bych měl také ke kapitole 3.8 zabývající se dostupnými edukačními materiály – tuto kapitolu bych čekal rozsáhlejší a s více zdroji. Když jsou zmiňována skripta, měla by aspoň některá konkrétní být uvedená. Podobně videa, která něco podobného řeší nebo aplikace, které k tomu vznikly, by měly být uvedeny v referencích. Zdůvodnění, že „ověření pravosti informací může být složité“ mi přijde zavádějící. V praktické části práce je stručný popis vzniklých úloh a informace k provedenému dotazníkovému šetření, hlavní část leží v přílohách. Vytvořené animace mi přijdou velmi pěkně udělané a i když v současné době, jak autorka sama uvádí v rešeršní části, existuje celá řada videí např. na portálu YouTube, tyto animace zohledňují i některé pokročilejší věci (např. indikátor průsečíku rovin pro vymezení způsobu vyhodnocení), které jinak zohledněny příliš nebývají. Velmi kladně hodnotím i odprezentování úloh v rámci výuky a získání zpětné vazby přes dotazníkové šetření u značného vzorku (95 studentů). I ze zpětné vazby je patrný přínos vzniklých edukačních videí do výuky. Pouze bych je asi nenazýval úlohami, protože jde jen o video a neexistuje k němu žádné zadání k vypracování. Nebo není v práci popsané, jak bude video využito jako úloha.Celkově hodnotím práci i přes drobné připomínky jako velmi zdařilou, vzniklé materiály mohou být velmi efektivně využity ve výuce a přinést zlepšení v pochopení složité problematiky geometrických tolerancí a případně můžou vzniknout další podobná videa pokrývající ostatní geometrické tolerance. Cíle práce byly splněny a práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 145627