DOLEŽALOVÁ, D. Tvorba edukační animace pro výuku geometrických tolerancí [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Foltýnová, Dana

 Studentka se ve své bakalářské práci zabývala tvorbou edukačních animací pro výuku geometrických tolerancí, které jsou určeny studentům pro lepší pochopení probírané látky v předmětu Základy konstruování. Jedná se o práci rešeršně syntetickou. Bakalářská práce je jasně formulovaná a návaznosti kapitol jsou zvoleny dle požadavků zadání. Studentka v kapitole Přehled současného stavu poznání popsala základní geometrické tolerance, zahrnující jejich značení, principy a další náležitosti včetně základních pojmů, dané normou ČSN EN ISO 1101. Dále popsala způsoby měření a vyhodnocování geometrických tolerancí. Hlavním cílem práce bylo vytvoření souboru edukačních animací objasňující principy vybraných geometrických tolerancí. Splnění hlavního cíle hodnotím velmi pozitivně. Kladně také hodnotím prezentaci souboru edukačních animací studentům v předmětu 0ZK, jejichž zpětná vazba je přílohou práce. Cíle stanovené zadáním a výstupy bakalářské práce byly splněny. Dále bych chtěla velmi ocenit samostatnost a svědomitost studentky při plnění zadaných úkolů. Práce je na velmi dobré úrovni a splňuje požadavky kladené na bakalářskou práci. Vzhledem k výše uvedenému doporučuji práci k obhajobě s výslednou známkou “A“.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Koutecký, Tomáš

Hodnocená bakalářská práce se zabývá problematikou geometrických tolerancí a zlepšení způsobů jejich výuky.Celkově hodnotím předloženou práci velmi kladně. Textová část práce už od úvodu popisuje stručně a srozumitelně uvedení do problematiky, ale pak také stanovení problému a cíle, kde je obojí popsáno jasně a smysluplně, až po provedený přehled současného stavu poznání. V něm je obsažena sumarizace základních pojmů, stručný, ale jasný popis toho nejdůležitějšího, co se ke geometrickým tolerancím váže doplněné o vhodné obrázky z příslušné normy. Drobnou připomínku bych měl ke sjednocení, protože například u tolerance rovinnosti je popsána možná aplikace (těsnění přírub, dotykové plochy, apod.), u jiných tolerancí příklady aplikací nejsou. V kapitole 3.8 jsou zmíněné metody vyhodnocování GPS, tento seznam ale příliš nezohledňuje optické systémy, které se v současné době čím dál více využívají. Oblast, která také není příliš pokryta, jsou postupy vyhodnocení geometrických tolerancí popsané v příslušné normě. Toto je spíš okrajově zmíněno v kapitole 3.6. Připomínku bych měl také ke kapitole 3.8 zabývající se dostupnými edukačními materiály – tuto kapitolu bych čekal rozsáhlejší a s více zdroji. Když jsou zmiňována skripta, měla by aspoň některá konkrétní být uvedená. Podobně videa, která něco podobného řeší nebo aplikace, které k tomu vznikly, by měly být uvedeny v referencích. Zdůvodnění, že „ověření pravosti informací může být složité“ mi přijde zavádějící. V praktické části práce je stručný popis vzniklých úloh a informace k provedenému dotazníkovému šetření, hlavní část leží v přílohách. Vytvořené animace mi přijdou velmi pěkně udělané a i když v současné době, jak autorka sama uvádí v rešeršní části, existuje celá řada videí např. na portálu YouTube, tyto animace zohledňují i některé pokročilejší věci (např. indikátor průsečíku rovin pro vymezení způsobu vyhodnocení), které jinak zohledněny příliš nebývají. Velmi kladně hodnotím i odprezentování úloh v rámci výuky a získání zpětné vazby přes dotazníkové šetření u značného vzorku (95 studentů). I ze zpětné vazby je patrný přínos vzniklých edukačních videí do výuky. Pouze bych je asi nenazýval úlohami, protože jde jen o video a neexistuje k němu žádné zadání k vypracování. Nebo není v práci popsané, jak bude video využito jako úloha.Celkově hodnotím práci i přes drobné připomínky jako velmi zdařilou, vzniklé materiály mohou být velmi efektivně využity ve výuce a přinést zlepšení v pochopení složité problematiky geometrických tolerancí a případně můžou vzniknout další podobná videa pokrývající ostatní geometrické tolerance. Cíle práce byly splněny a práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 145627