NEHYBOVÁ, P. Využití energie moře [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2016.
Bakalářská práce studentky Petry Nehybové je čistě rešeršního charakteru se zaměřením na různé způsoby využití energie moře. Zahrnuje přílivové elektrárny, využití energie mořských proudů i vln. K rešerši bylo použito množství literatury, často psané anglicky. Škoda, že se studentka příliš zaměřila na aspekty astronomické a klimatické a méně na aspekty technické. V práci mi chybí prezentace konkrétních konstrukčních řešení. U turbín pro využití energie mořských proudů, které jsou příbuzné větrným turbínám, mohl být zmíněn Betzův diagram a limitní hodnoty využité energie proudu pro případ různých konstrukčních řešení. Z hlediska formálního práce trpí neúměrným množstvím překlepů a gramatických chyb, používáním nevhodných slovních spojení (např. „čerpání elektrické energie“) a chybným skloňováním podstatných jmen. Cíle bakalářské práce byly splněny, práci hodnotím stupněm „C“ a doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | C |
Předkládaná práce v rozsahu 58 stran je zaměřena na přehled technických zařízení zpracovávajících energii slapových jevů, mořských proudů a vln, čemuž odpovídá rozdělení práce do tří hlavních kapitol. U každého zdroje energie je přehledně a logicky uvedena podstata děje v moři, ze kterého je energie získávána, princip zařízení přeměňujících tuto energii na energii elektrickou a jsou zde shrnuty výhody a nevýhody jednotlivých zařízení. Text je doplněn přehlednými obrázky. Studentka navíc uvádí vhodné lokality a konkrétní realizované příklady u všech popisovaných zařízení. Dobrý dojem kazí bohužel vysoký počet překlepů, gramatických a typografických chyb, které se vyskytují téměř na každé stránce (například chybějící mezery u fyzikálních jednotek, slova ve větách nesouvisející s obsahem konkrétní věty, shoda podmětu s přísudkem, koncovky přídavných jmen, špatné umístění čísel stránek nebo nesouvislé číslování kapitol začínající již včetně Úvodu). V práci chybí seznam použitých veličin a jejich jednotek. Studentka v kapitole 3.3 popisuje základní strukturu laminátových kompozitů, jakožto materiálu vhodného k výrobě turbín pro přeměnu energie mořských proudů. Zde však používá nepřesné pojmy, což je způsobeno překladem cizojazyčného zdroje z oblasti přesahující rozsah výuky bakalářského studia. Studentka ve své práci nezmiňuje žádné zařízení využívající osmotického principu či teplotních rozdílů vody, což bylo součástí zadání. I přesto práce obsahuje dostatek informací a tvoří kompaktní celek, takže tento fakt nesnižuje její kvalitu. Navzdory jazykovým chybám a formálním nedostatkům odvádějícím pozornost od samotného tématu práce hodnotím známkou C a doporučuji práci k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | C | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | D | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | E | ||
Práce s literaturou včetně citací | D |
eVSKP id 89208