VAŇKOVÁ, D. Odezva vozidla v případě užití Start-Stop systému [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Jelínek, David

Celkově lze diplomovou práci hodnotit jako velmi dobrou. Studentka v teoretické části své diplomové práce uvedla podstatné skutečnosti související s řešenou problematikou a projevila iniciativu při tvorbě vlastního přípravku pro měření prodlevy vozidla při rozjezdu. V praktické části pak provedla měření s využitím šesti vozidel (3 vozidla s manuální a 3 vozidla s automatickou převodovkou). Z měření jednoznačně vyplynulo, že u vozidel s manuální převodovkou není vliv systému Start-Stop na prodlevu při rozjezdu vozidla podstatný. Pro vozidla s automatickou převodovkou je již vliv patrný, avšak není možné tento vliv jednoznačně kvantifikovat pro všechna vozidla. Proto byly v textu diplomové práce popsány dvě metody měření, které mohou být pro účel kvantifikace prodlevy při rozjezdu využity. Současně byly tyto dvě metody porovnány a zhodnoceny.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění cíle a rozsahu zadání B Studentka v rámci zpracování své diplomové práce splnila cíle, kterých mělo být dosaženo. Mezi tyto cíle patřilo zejména zpracování rešerše nejčastěji využívaných systémů Start-Stop v osobních vozidlech, provedení měření s využitím vozidel s manuální i automatickou převodovkou, popis metody zjištění odezvy vozidla při rozjezdu a formulace závěrů na základě vyhodnocení provedeného měření.
Úroveň zpracování teoretické části tj. poznatky získané studiem B Studentka při zpracování diplomové práce prokázala znalost řešené problematiky a vhodně zvolila zaměření tematických okruhů v teoretické části své diplomové práce. V teoretické části obecně pojednává o funkci a podmínkách pro provoz systému Start-Stop. Současně uvádí i vliv provozu tohoto systému na vznik emisí výfukových plynů a spotřebu paliva, jakožto hlavního účelu využití systému Start-Stop. Dále uvádí rozdělení systémů Start-Stop předních výrobců s popisem specifik dle jednotlivých výrobců. S ohledem na zadání diplomové práce je v teoretické části uvedeno rozdělení převodovek a definice reakční doby řidiče motorového vozidla. Z důvodu použité metody je pojednáváno i o systému CAN-Bus. Jako jedinou výtku lze uvést absenci vymezení podstatných skutečností vztahujících se k řešení konkrétní problémové situace na závěr každé kapitoly, čímž by bylo docíleno větší přehlednosti a srozumitelnosti diplomové práce.
Úroveň zpracování analytické části tj. zpracování podkladů a vstupních dat, použité metody B Pro řešení problémové situace studentka zvolila dvě metody, jejichž výsledky v závěru porovnala. Jako první, jednodušší a cenově méně nákladnou metodu studentka zvolila měření pomocí kolečka s optickým senzorem. Toto zařízení, které je v práci detailně popsáno studentka sama navrhla a zkonstruovala. V textu diplomové práce chybí detailní popis výpočtového skriptu, který byl pro měření pomocí softwaru Arduino použit. Z tohoto důvodu není možné, aby byla diplomová práce využita jako jediný podklad pro provedení měření v praxi. Druhou použitou metodou, kterou je možné získat podrobnější informace z vozidla, bylo vyčítání dat ze sběrnice CAN-Bus. Využití této metody bylo zajištěno zapůjčením vybavení a vymítacího softwaru od firmy CANLAB s.r.o. Metoda je v textu popsána, avšak není uveden postup pro vytvoření připraveného souboru, díky kterému je umožněn sběr dat z jednotlivých řídících jednotek, a tedy získání informací např. o poloze plynového, brzdového nebo spojkového pedálu. Z tohoto důvodu nelze diplomovou práci využít jako jediný podklad pro uskutečnění obdobného měření. Výstupy obou metod ve formě časových intervalů byly v diplomové práci porovnány a zhodnoceny. Pro lepší porozumění problematiky rozjezdu vozidla s využitím systému Start-Stop jsou v práci uvedené i grafy průběhu hodnot potřebných veličin získaných pomocí metody vyčítání ze sběrnice CAN-Bus. Díky tomuto grafickému znázornění lze ověřit správnost získaných hodnot a také lze porovnat přesnost jednotlivých metod měření.
Odborná úroveň diplomové práce B Odbornou úroveň diplomové práce lze hodnotit jako velmi dobrou. Studentka projevila znalost pojmů souvisejících s řešenou problematikou a vhodně ji ve své diplomové práci aplikovala. Lze vytknout občasný výskyt názvů a označení, které nejsou z technického hlediska zcela správné. Využití těchto pojmů však výrazně nenarušuje celistvost a smysluplnost textu diplomové práce.
Přínos pro praktické i teoretické využití C Diplomovou práci, zabývající se problematikou prodlevy rozjezdu vozidla při využití systému Start-Stop lze označit za velmi aktuální. Z textu diplomové práce je patrné, že primární účel tohoto systému, ve formě snížení emisí a spotřeby paliva, nemusí být vždy naplněn. Navíc využití tohoto systému se sebou přináší i nevýhody ve formě prodlevy rozjezdu vozidla. Ze závěrů diplomové práce je patrné, že u vozidel s manuální převodovkou není vliv na prodlevu při rozjezdu podstatný. U vozidel využívající automatickou převodovku je však tento vliv zřejmý. Nelze však tento vliv jednoznačně popsat a kvantifikovat pro všechna vozidla. Proto je zapotřebí, pro zjištění prodlevy v praxi, provést měření s daným vozidlem. V diplomové práci jsou pospány dvě metody měření, které však, z důvodu nedostatečného popisu, nelze v praxi přímo aplikovat.
Práce s literaturou (citace), přehled literatury dle normy ČSN ISO 690 a 690-2 A Studentka ve své diplomové práci využila celkem 29 zdrojů v českém/slovenském a anglickém jazyce. Na tyto zdroje v textu řádně odkazuje. Vzhledem na rozsah práce lze počet zdrojů označit za dostačující, jelikož je v textu uvedeno vše podstatné k řešené problematice. Lze vytknout drobnou nepřesnost ve formátu uvedených zdrojů, kdy názvy publikací nejsou uvedeny kurzívou, jak požaduje citační norma.
Formální uspořádání a úprava (text, grafy, tabulky) a odborná jazyková úroveň C Diplomová práce je rozdělena na celkem 7 logicky upořádaných kapitol, včetně úvodu a závěru. Kapitoly, včetně jednotlivých podkapitol na sebe plynule navazují. Lze vytknout umístění kapitoly 2.2.1, která pojednává o jízdních cyklech pro měření emisí (NEDC a WLTP). Tato kapitola by logicky měla být zařazena do kapitoly 2.6, která pojednává o emisích výfukových plynů. Dalšímu rozdělení kapitol nelze nic vytknout. Obrázky jsou vhodně zakomponovány do rozložení textu a nesnižují čitelnost a přehlednost diplomové práce. V textu však na tyto obrázky není dostatečně odkazováno. S ohledem na počet grafů uvedených v diplomové práci je možné vyzdvihnout volbu barev, které odlišují jednotlivé zobrazované veličiny a současně rozlišují i grafy podle měřeného vozidla. Lze však vytknout odlišné a často nepřehledné formátování popisu os a legend grafů. Jak již bylo uvedeno výše v sekci hodnotící odbornou úroveň diplomové práce, v textu se vyskytují pojmy, které nejsou z technického hlediska zcela správné.
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Kohout, Tomáš

Z komplexního pohledu je diplomová práce zpracována na odpovídající úrovni. Autorka zvolila vhodný postup k řešení a dosažení cílů, které zadání práce stanovuje. Byla provedena relativně rozsáhlá a kvalitní rešerše předmětné problematiky. Rovněž praktická část vykazuje náležitou odbornou kvalitu. Autorka v této fázi prokázala schopnost implementace teoretických znalostí při provádění jízdních testů za využití principu fungování CAN bus sběrnice a vlastního vytvořeného měřicího nástroje a současně při vyhodnocení, analýze a interpretaci naměřených dat. Z jazykového a formálního hlediska lze práci vytknout drobné jazykové a technicky neobratné formulace a drobné nedostatky z pohledu formátování a grafické úpravy, které však výrazněji nesnižují celkový dojem z diplomové práce.  Celkově tedy předkládanou práci hodnotím jednoznačně pozitivně a ve vztahu k výše konstatované absenci diskuse potenciálního vlivu zjištěných výsledků na úkony odpovědných osob při analýzách nehodových dějů, byť nebyla součástí vytýčených cílů, nicméně s řešenou problematikou souvisí, si dovolím položit následující otázku. Jakým způsobem může Vámi řešená problematika a důkazy vlivu systému Start-Stop na odezvu vozidla, které Vaše práce přinesla, ovlivnit, resp. mít dopad na činnosti odpovědných osob při analýzách nehodových dějů?

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Úplnost vypracování A Studentka diplomovou práci zpracovala zcela v souladu se zadáním práce a naplnila cíle, které byly stanoveny. Diplomantka měla za úkol zpracovat přehled nejčastěji využívaných systémů Start-Stop v osobních vozidlech vybraných značek a následně analyzovat rozdíly v odezvě vozidla při rozjezdu. Za tímto účelem bylo provedeno měření u vozidel vybavených manuální a automatickou převodovkou s cílem zjištění a komparace rozdílů časových prodlev reakcí vozidel na úkony řidiče. 
Zvolený přístup k řešení cíle diplomové práce A Diplomantka zvolila vhodný přístup ke zpracování diplomové práce. V úvodu práce byla popsána funkce systému Start-Stop v obecné rovině, výhody a nevýhody tohoto systému a rovněž specifika dle jednotlivých výrobců. Dále se v teoretické části autorka věnuje vlivu systému Start-Stop na emise výfukových plynů. V neposlední řadě rovněž diskutuje vztah mezi systémem Start-Stop a typem převodovky. Ve vztahu k praktické části diplomové práce diplomantka pojednává o funkci CAN bus sběrnice. V praktické části nejprve autorka představuje zamýšlené dynamické testování a následně definuje dva způsoby měření vlivu systému Start-Stop na odezvu vozidla při aktivaci, resp. deaktivaci tohoto systému. Vlastní měření je provedeno na souboru šesti vozidel značek ŠKODA, BMW a MAZDA, kdy polovina z nich disponuje manuální a polovina automatickou převodovkou. Závěrečná část práce pak představuje vyhodnocení, analýzu a interpretaci získaných dat při dynamických testech. Na základě tohoto přístupu je možné označit zvolený postup k řešení cíle diplomové práce za vhodný.  
Úroveň zpracování diplomové práce tj. originalita řešení, způsob zpracování podkladů, vstupních dat, použité metody A Předkládaná diplomová práce je zpracována na odpovídající úrovni. Pro vyhodnocení odezvy vozidel při rozjezdu s aktivovaným, resp. deaktivovaným systémem Start-Stop studentka navrhla a zkonstruovala vlastní měřicí nástroj v podobě mechanického kolečka s optickým senzorem, kterým vhodně doplnila druhý používaný systém pro získání dat v podobě měření odezvy pomocí CAN bus sběrnice. Oba tyto přístupy následně v rámci vyhodnocení získaných dat porovnala a konstatovala, že obě metody vedly k téměř totožným výsledkům. Tímto způsobem současně validovala účelnost vlastního měřicího přístroje. Naměřená data jsou vyhodnocena a interpretována korektním způsobem.
Obtížnost a správnost řešení A Zadání diplomové práce je klasifikováno jako průměrně obtížné, nicméně autorka zadané cíle náležitě splnila a zvolila vhodný způsob k dosažení těchto cílů.
Přínos pro praktické i teoretické využití B Práce se věnuje jednoznačně aktuální problematice a její dílčí závěry mohou být při detailnějším rozpracování a při rozmanitějším vzorku testovaných vozidel přínosem pro praktické využití při analýze dopravních nehod. V tomto ohledu v práci postrádám širší diskusi potenciálního dopadu zjištěných výsledků na úkony odpovědných osob při analýzách nehodových dějů. Nicméně i v tomto ohledu je práce hodnocena pozitivně.
Odborná jazyková úroveň B Po odborné jazykové stránce je předkládaná práce zpracována na velmi dobré úrovni. Práce je čtivá a to i navzdory tomu, že není psána v rodném jazyce oponenta. Vytknout lze občasné formulace, které nejsou v souladu s obecnou představou o technickém textu, nicméně tyto nedostatky výrazně nesnižují dojem z diplomové práce jakožto celku. 
Písemná a grafická úprava tj. text, grafy, tabulky B Z pohledu písemné a grafické kvality práce lze vytknout pouze drobné nedostatky ve formátování textu či grafické úpravě grafů (např. čitelnost hodnot ve grafu č.1).
Navrhovaná známka
A

eVSKP id 143880