VLACHOVÁ, M. Persuasivní jazyk používaný studenty informačních technologií v odborných prezentacích [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2021.
Předložená bakalářská práce se zabývá persuasivním jazykem a jeho používáním studenty Fakulty informačních technologií, VUT v Brně. V teoretické části autorka vymezuje koncepci rétoriky, definuje pět dimenzí přesvědčování vycházejících z Aristotelovy rétorické triády (étos, logos, patos) a popisuje principy přesvědčování, které by měl každý řečník respektovat. Těžiště teoretické části práce představuje kapitola, ve které autorka popisuje charakteristické jazykové prostředky používané v persuasivní komunikaci. Na tuto kapitolu navazuje analytická část práce, ve které autorka zkoumá persuasivní strategie a jazykové prostředky, které používají studenti v odborných prezentacích v předmětu Angličtina pro IT. Práce má přehlednou a logickou strukturu a prokazuje autorčinu schopnost samostatně pracovat s relevantními teoretickými zdroji i s jazykovým materiálem. Teoretický rámec práce je precizně zpracován s kvalitní rešerší mnohdy náročné literatury. Autorka se zdroji velmi dobře pracovala, vybírala podstatné informace, zvažovala různé přístupy a názory, logicky argumentovala a vyjadřovala vlastní stanoviska. Vhodně koncipovaná metodologie realizované analýzy je popsána korektně a transparentně. Výsledky jsou prezentovány v přehledných tabulkách, doloženy četnými příklady z analyzovaných transkriptů a podpořeny autorčinými komentáři a interpretací. Rozsah analyzovaného materiálu (15 video prezentací o celkové délce 77 minut) a náročnost analýzy odpovídá úrovni kladené na diplomové práce s lingvistickým zaměřením. Zvláště oceňuji vzájemné propojení teoretické a analytické části práce, ve které autorka systematicky naplňuje předem jasně formulované cíle a využívá poznatky z odborné literatury při realizaci vlastního šetření. V závěru také autorka navrhuje další možnosti výzkumu řešené problematiky, tentokrát neverbálních aspektů persuasivních prezentací a jejich porovnání s její vlastní analýzou. Po stránce obsahové, jazykové a formální bakalářská práce splňuje požadavky kladené na tento typ závěrečných prací, a proto ji doporučuji k obhajobě a hodnotím jako výbornou.
Tématem předložené práce je použití persuasivního jazyka studenty IT v odborných prezentacích. Autorka volila tradiční strukturu práce a rozčlenila ji na část teoretickou a analytickou V první části se zabývá historií rétoriky a rétorické situace včetně typických forem a jazykových prostředků používaných v persuasivním projevu. Teoretická východiska adekvátně navazují na vlastní analýzu, volila bych však větší stručnost, jelikož se jedná o téma všeobecně známé. Těžištěm práce je tedy část praktická, kde je velmi pečlivě a zevrubně provedená analýza studentských videí s cílem vysledovat, které persuasivní techniky jsou používané nejčastěji a které naopak zanedbávané. Poznatky a závěry analýzy jsou přehledně zobrazeny v patřičných tabulkách. Práce zcela naplnila cíl, který si autorka stanovila, ale jelikož je dané téma chronicky proslulé, bylo by přínosné jej zasadit do současného kontextu tzv. ‚trvalé přítomnosti‘. Bylo by zajímavé zahrnout teorie reflektující současnou situaci digitálního věku a analyzující proměňování pozornosti publika, tedy i persuasivních technik ve světle ‚hyper-pozornosti‘. Bylo by podnětné vysledovat, do jaké míry jsou současní studenti schopni ve svém persuasivním projevu na dané podmínky reagovat a v čem se jejich strategie odlišují od těch tradičních. Text vykazuje výraznou myšlenkovou soudržnost a vysokou mírou jazykové koheze. Autorka dodržela požadavky na formální, obsahové i jazykové nároky práce Práci doporučuji k obhajobě.
eVSKP id 134544