GAVENDA, J. Manipulační vozík pro manipulaci s velkonábalem o nosnosti 1500 kg [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2013.
Diplomant v práci předkládá původní návrh vozíku pro ruční manipulaci s velkonábalem. Práce má solidní úroveň zpracování přesto k ní lze mít zejména následující připomínky: - náhradní nosník (obr. 4.2) neodpovídá řešenému rámu (obr. 4.1) – přes svislé nosníky není přenášena tíha od břemene, pouze přenáší účinky ohybového momentu od vozíku na rám - přepis v rovnicích na str 17 – místo 4 mocniny je uvedena 3, ale výsledky jsou v pořádku Práce je členěna poměrně přehledně a logicky. Celkově má práce velmi dobrou úroveň a je plně v souladu se zadáním. Diplomant ve své závěrečné práci prokázal odpovídající znalosti studovaného oboru, samostatnost při zpracování úkolu a celkově velmi dobré předpoklady budoucí samostatné práce.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Úkolem diplomanta bylo ve své práci zpracovat konstrukční návrh vozíku pro ruční manipulaci s velkonábalem. Obsahově práce splňuje požadavky zadání. Ne vždy je však zcela jasné použití uvedených výpočtových metod a vztahů, či jejich původ. Některé výpočty se v práci zbytečně opakují, např. dovolená napětí, nebo kontrola pohonných prvků u všech jejich navrhovaných variant, přestože pro finální návrh byla zvolena pouze jedna z nich. Z formálního hlediska je práce zpracována velmi slušně. Uspořádání obsahu a kapitol je přehledné, práce neobsahuje zjevné chyby. Výkresová dokumentace sestává z jednoho kótovaného sestavného výkresu, který je vyhovující a použitelný v praxi. Připomínky k práci: - V úvodu kapitoly 4 zřejmě silový rozbor nezohledňuje konečné řešení rámu vozíku. Velikost síly F2 (síla od zdvihového pohonu) odpovídá hmotnosti velkonábalu a zvedané části konstrukce. Řešený nosník je však součástí "mezirámu", který přes kladky a řetěz zvedá manipulační vidlice vozíku. Tento mezirám má tedy oproti vidlicím poloviční zdvih a síly na něj působící mají dvojnásobnou velikost. Tento fakt poté ovlivňuje uvažované zatížení v některých následujících výpočtech. - U výše zmíněného nosníku jsou jako podpory určeny svislé U-profily (obr. 4.3). Tyto profily však slouží pouze jako vedení rolen, zatížení zdvihového mechanismu přes ně není přenášeno. Jako podpory by měla být označena místa uchycení vodících kladek řetězu (na schématu v místech sil F1). Řešení by pak bylo stejné jako u dolního nosníku rámu v kap. 4.2. - Ve výpočtu kvadratického momentu (4.1) jsou uvedeny rozměry ve třetí mocnině, mají být ve čtvrté. Výsledná hodnota je však správně, jde tedy zřejmě pouze o chybu v zápisu. - Ve výpočtech ložisek pojezdových kol jsou uvažována jiná ložiska než jsou ve finálním návrhu (na výkrese). - Do výpočtu valivého odporu ložisek kol nijak nevstupuje skutečné zatížení kol. - U pevných pojezdových kol není vyřešeno axiální zajištění posuvu ložisek po ose. Není provedena pevnostní kontrola osy kola. I přes uvedené připomínky diplomant prokázal orientaci v dané problematice a schopnost uplatnit své znalosti při řešení praktických úloh. Diplomovou práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 64015