VESELÝ, T. Mikroprocesorový modul řízení předstihu zapalování dvoutaktního motoru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2010.
Diplomant na zadaném úkolu pracoval systematicky a s velkou houževnatostí. Provedl důkladný rozbor zadaného problému a na jeho základě navrhl systém bezkontaktního zapalování s procesorovým řízením předstihu dvoutaktního motoru. Systém sestavil a oživil a vytvořil firmware mikrokontroléru pro řízení předstihu na základě otáček motoru. Funkčnost zařízení otestoval v reálném provozu. Vlastní textová část práce je poněkud strohá, přesto v dostatečné míře postihuje jádro řešeného úkolu. Z hlediska odborného v práci chybí především konkrétní návrh některých komponentů systému. Po formální stránce práce obsahuje jen drobné chyby. Diplomat poměrně málo cituje literaturu. Celkově je však práce po technické stránce zdařilá, zařízení je plně funkční. Během vývoje systému musel diplomat řešit řadu problémů, např. s vlivem rušení na činnost mikrokontroléru. Všechny problémy zdárně zvládl a prokázal tím schopnost samostatně řešit inženýrské úkoly.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění zadání | A | 50/50 | |
Aktivita během řešení a zpracování práce (práce s literaturou, využívání konzultací, atd.) | A | 20/20 | |
Formální zpracování práce | C | 15/20 | |
Využití literatury | D | 6/10 |
Zadání práce bylo splněno, celý systém elektronického zapalování byl navržen, realizován (hardware i software). Následně bylo zařízení otestováno laboratorně i prakticky na motocyklu. Hodnocení z odborného hlediska: Práce je věcná, autor se nesnažil navýšit objem textu práce zbytečným popisem nesouvisejících problémů, jak bývá bohužel často zvykem. Úvod do problematiky je podán stručně a jasně. Dále se již autor věnuje skutečně tomu, co bylo v rámci konstrukce elektronického zapalování řízeného mikroprocesorem třeba řešit. Z textu práce je patrné, že největší množství práce odvedl autor v oblasti software použitého procesoru. Zde diplomant dokázal, že je schopen algoritmizovat vytčenou úlohu a následně vše úspěšně naprogramovat. V oblasti hardware je ovšem práce dle mého názoru až příliš stručná. Postrádám např. jakýkoliv návrh nebo rozbor parametrů silového obvodu (obvod spínání zapalovací cívky s tranzistorem MOS-FET) - např. max. proud tekoucí cívkou, časová konstanta, rezonanční děj při rozepnutí obvodu cívky (viz otázky). Chápu, že z praktického hlediska (provoz motocyklu) nebyl detailní rozbor potřebný, ale minimálně dimenzování tranzistoru (max. napětí kolektor-emitor, max. proud v sepnutém stavu, ztráty vedením v sepnutém stavu atd.) by mohlo být uvedeno. Rovněž návrh jednoduchých analogových a impulsních obvodů (komparátory s hysterezí atd.) není v práci zahrnut. Hodnocení z formálního hlediska: Jazyk textu práce je srozumitelný, s minimem překlepů. Práce je sepsána pečlivě a graficky působí dobře. Přílišná stručnost (absence výpočtů) hardware zapalování může vyvolat podezření, že obvodová elektronika by mohla být slabou stránkou diplomanta, což ovšem vůbec nemusí být pravda. Přes uvedené výtky se mi práce líbí pro svou věcnost, praktičnost a užitnou hodnotu. Bylo by jistě velmi zajímavé experimentovat s polem hodnot předstihu podle více proměnných veličin (tj. nejen otáčky, ale i moment, teplota atd.), jak navrhuje diplomant - např. s cílem zlepšení tvaru momentově-otáčkové charakteristiky motoru anebo s cílem minimalizovat jeho spotřebu. Škoda, že více experimentů tohoto druhu nebylo již z časových důvodů provedeno. Na základě uvedeného hodnocení navrhuji klasifikaci výborně.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | 20/20 | |
Odborná úroveň práce | A | 45/50 | |
Interpretace výsledků a jejich diskuse | A | 18/20 | |
Formální zpracování práce | A | 9/10 |
eVSKP id 31179