BENKO, M. Možnosti snížení množství paliva potřebného pro pojíždění [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.
Student Marek Benko sepsal diplomovou práci, která se zabývá možnostmi snížení množství paliva potřebného pro pojíždění. Dané téma si student sám navrhl. Stěžejní částí práce je kapitola čtvrtá a pátá. Čtvrtá kapitola se zabývá konceptem MEA a pátá kapitola hodnotí možnosti kombinace konceptů MEA a ETS. Student dochází k závěru, že kombinace konceptů MEA a ETS je pro některé typy letounů vhodná s ohledem je jejich použití. Konktrétně uvádí, že podstatným parametrem pro zhodnocení vhodnosti použití je délka letů. Dané téma je aktuální vzhledem k celosvětovému trendu snižování spotřeby fosilních paliv. Práce svým obsahem a rozsahem splnila zadání. Práci považuji za kvalitní a doporučuji ji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Predložená diplomová práca sa zaoberá možnosťami zníženia množstva paliva pre pojazd. Autor veľkú časť práce venoval analýze metód používaných k zníženiu množstva paliva pri pojazde. Podrobnejšie sa venoval konceptu MEA a následnému zhodnoteniu možných kombinácii konceptov MEA a ETS. Problém nastáva pri preberaní informácii zo zahraničných zdrojov, kedy autor nevenoval pozornosť ich aktuálnosti čím pri zdrojoch datovaných k rokom napr. 2001 – 2008, len preložil ich obsah a tak v texte zostali neaktuálne slovné obraty ako napr. „k dnešnému dňu“ , „v budúcnosti“. Druhou kategóriou nevhodných zdrojov sú prehlásenia autora ako napr. :“ Na základě grafu 5.3 a analýzy řady internetových videí z kokpitu dopravních letounů, v průběhu pojíždění jsem dospěl k závěru ... „ (str.41), kde metodika takéhoto postupu bez možnosti overenia je diskutabilná. V rámci práce sa autor pokúsil vyčísliť potenciálne úspory paliva a emisii a snaží sa na základe týchto výpočtov určiť vhodnosť použitia ET systému. Vzorce použité na strane 10-11 a strane 35 sa duplikujú, pri iných výpočtoch zas vzorce úplne chýbajú a zo slovného popisu nie je úplne jasné, ako k výsledku autor prišiel. Na základe výsledkov dosiahnutých v práci navrhuje autor použitie implementácie ET systému len do niektorých lietadiel vo flotile, ktoré by následne boli použité prevažne na kratšie lety. Vhodnosť tohto riešenia ale nie je konfrontovaná so stále silnejúcim tlakom napr. EU na znižovanie emisii ani so snahou leteckých dopravcov o zníženie nákladov na nákup a prevádzku lietadiel, chýba vecný nadhľad nad témou a výsledky svojej práce autor interpretuje bez širšieho kontextu. Celkovo práca splnila všetky ciele zadania a hodnotím ju kladne, ako prehľad metód používaných k zníženiu množstva paliva pri pojazde. Prácu odporúčam k obhajobe.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 149407