DOBIÁŠ, J. Využití nízkopotenciálních zdrojů tepla v elektroenergetice [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2011.
V Bakalářské práci se student zaobírá problematikou nízkopotenciálních zdrojů energie s důrazem na možnosti výroby elektrické energie z těchto zdrojů. V úvodní části popisuje zdroje nízkopotenciální energie, kde mnohdy až zbytečně podrobně popisuje jednotlivé fyzikální principy. Následuje popis prostředků využití nízkopotenciální energie s důrazem na výrobu elektrické energie. V závěrečné části se student věnuje výpočtu regeneračního oběhu s využitím solárních kolektorů. K práci mám následující otázky a připomínky: V kapitole 4.2 na straně 30 při popisu konstrukce solárních kolektorů píšete cit. „Absorpční plocha se musí dimenzovat tak, aby byly vlnové délky slunečního záření co nejvíce pohlcovány a vlnové délky infračerveného záření co nejvíce potlačeny.“ Vysvětlete prosím toto tvrzení a případně uveďte na pravou míru. Tvrzení ze str. 47: „...nahrazujeme ohřívák v blízkosti kondenzátoru, který se na výrobě elektrické energie podílí řádově jen v jednotkách procent.“ je poměrně zavádějící. V kapitole 6 při výpočtu zřejmě pracujete s příkladem ze skripta od doc. Antonína Matouška Elektrárny I – příklady vydané 1991, avšak v kapitole literatura uvádí jinou publikaci ve které zmíněný příklad nelze najít. V práci navíc neuvádí parametry řešené elektrárny, což může značně znesnadnit čtenáři případné využití práce k dalším studijním účelům. Práce je po slohové stránce kvalitní ovšem v některých částech textu se autor vyjadřuje nepřesně a neodborně. Přes uvedené výhrady práci doporučuji k obhajobě a hodnotím velmi dobře (B).
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění zadání | B | 43/50 | |
Využití literatury | A | 10/10 | |
Aktivita během řešení a zpracování práce (práce s literaturou, využívání konzultací, atd.) | C | 15/20 | |
Formální zpracování práce | D | 12/20 |
Předložená práce pojednává o nízkopotenciálních zdrojích tepla. Práce je členěna do kapitol. Z teoretické části práce mám smíšené pocity, protože autor, se sic odkazujíc na literaturu, vyjadřuje ve smyslu žáků základní školy (například některé výroky na straně 21). Pokud pracuje s literaturou, je nutné také rozlišovat vhodnost literatury. Obávám se, že do strany 45 je práce pouze kompilátem již známých a mnohokrát publikovaných dat a všeobecně známých projektů. V praktické části se student snaží spočítat bilanci ohřevu regeneračním ohřívákem vytápěného solárními panely. K této části mám tyto připomínky: vztah (6.2) a nad ním, "zjistíme P26e abychom dosáhli P16e". Takže se to nerovná? Podle schématu nevystupuje kondenzát z ik', ale z ipv2', kde dochází k ohřevu na vyšší stupeň. "Účinnost přeměny vody (páry) na elektrickou energii" je poněkud svérazné tvrzení. Příklad, ze kterého autor cituje výsledky, vůbec neodpovídá uvedené litaratuře! Čtenář neví základní parametry cyklu, proto není možná téměř jakákoli kontrola. Odkaz vede na literaturu [18], ve které tento příklad vůbec není. Pojetí práce je velmi vágní.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | 18/20 | |
Odborná úroveň práce | E | 27/50 | |
Interpretace výsledků a jejich diskuse | C | 15/20 | |
Formální zpracování práce | B | 8/10 |
eVSKP id 39031