RAFFAY, T. Vizualizace akustických polí pomocí laserové interference [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2021.
Pan Tobiáš Raffay se ve své práci zabýval návrhem a sestavením aparatury pro zobrazení změn indexu lomu prostředí pomocí laserové interference. V teoretické části práce se pan Raffay věnuje zejména rozboru a porovnání existujících metod pro zobrazení nehomogenit indexu lomu transparentních prostředí s využitím interference světla, a dále pak popisu prvků jednotlivých soustav. V praktické části jsou poté ověřeny dvě různé metody s využitím dostupných komponent a jejich vlastnosti a dosažitelné parametry jsou porovnány. Ačkoli se jedná o metody již dobře známé, k jejich realizaci je potřeba pochopit některé důležité jevy z oblasti optiky, proto lze téma hodnotit jako středně náročné. I přes praktické zaměření práce se podařilo zadání naplnit v původní podobě, kdy byl panu Raffayovi poskytnut přístup do laboratoře, byť v mírně omezené, přesto však dostačující míře. Svou práci pravidelně konzultoval, zejména pak v závěrečných měsících práce. Dokázal pracovat samostatně s mírnou dopomocí a asistencí. Některé kroky a návrhy tak například bylo nutné zkorigovat či modifikovat, jeho přístup byl však iniciativní. Text práce je logicky členěn, obsahuje nicméně drobné nedostatky jak po stylistické, tak i typografické stránce (např. míchání různých stylů při psaní matematických symbolů a vzorců, užití mezer, apod.). Dále se občas vyskytují chyby v terminologii, některé pojmy a tvrzení jsou mírně zavádějící či místy až nesprávné, což vede na celkově horší srozumitelnost textu. V praktické části by se dále hodil o něco hlubší popis provedeného experimentu s důrazem na snadnou reprodukovatelnost pozorovaných výsledků. Vyzdvihnout lze naopak práci s literaturou, zahrnující řadu relevantních a odborných publikací. Celkový rozsah práce je 59 stran, což odpovídá požadavkům kladeným na bakalářskou práci. Závěrem lze říci, že zadání bakalářské práce bylo splněno. Sestavený systém umožňuje zobrazit nejen stojaté akustické vlnění, ale i mnohé další jevy ovlivňující index lomu prostředí a může být později využit jako demonstrátor nebo pro zkoumání šíření zvuku. Z tohoto důvodu se domnívám, že pan Raffay i přes výše zmíněné výtky splnil požadavky kladené na bakalářskou práci, a tudíž práci doporučuji k obhajobě.
Předložená bakalářská práce se zabývá problematikou vizualizace změn indexu lomu prostředí pomocí laserové interference pro následné využití v oblasti zobrazování rozložení akustických polí v prostoru. Zadání bakalářské práce je možné považovat za středně náročné, zejména s ohledem na nutnost pochopit zákonitosti paprskové optiky a následně je aplikovat při návrhu a praktické realizaci optické sestavy pro vizualizaci změny jednoho z hlavních parametrů optické přenosové cesty. Téma předpokládá též znalosti z oblasti akustiky a jejího vlivu na optické parametry prostředí. Je možné konstatovat, že zadání bylo splněno, i když ke zpracování práce mám určité výhrady. Práce je v celkovém rozsahu 42 stran vlastního textu a je členěna do dvou hlavních kapitol. Kapitoly jsou v logickém sledu a jejich rozsah je odpovídající. První, teoretická kapitola, má kompilační charakter a je zpracovaná na 20 stranách z vlastního literárního průzkumu studenta. Zde student popisuje dvě základní optické metody pro zobrazování změn indexu lomu prostředí a rozebírá optické jevy, které je nutné v rámci těchto metod uvažovat. Dále představuje potřebné optické prvky pro realizaci uvedených zobrazovacích metod. Některé pasáže textu zejména při porovnání praktických konstrukcí pro „schlieren“ zobrazování a s metodou stínografů jsou prezentované rozdíly obtížněji pochopitelné. Vzhledem k tomu, že se v zadání práce předpokládá zpracování obrazu digitálně, postrádám v této části rozbor požadavků na obrazovou snímací komponentu. K obsahu a struktuře druhé, prakticky orientované kapitoly již mám zásadnější výhrady. V úvodu této kapitoly postrádám základní koncepční návrh vybraných prakticky realizovaných zobrazovacích konstrukcí a rozbor plánovaných experimentů. Student zvolil ne příliš vhodný způsob popisu, kdy prezentaci realizované konstrukce zobrazovacího systému postupně v textu rozvíjí, takže čtenář se až v průběhu dozvídá, kam se student při řešení dostal. Je zřejmé, že při řešení práce student takto postupoval, ale dokumentace, kterou předložená bakalářská práce je, by měla být psaná v odlišné struktuře. Začínat kapitolu prezentací navržených 3D modelů mechanických komponent bez uvedení základní představy jak celá sestava bude vypadat, není optimální. V úvodu této kapitoly (nebo již v teoretickém úvodu) by také měl být rozbor vlivu uvažovaných jevů na změnu indexu lomu prostředí (teplota, akustický tlak, vliv média), které realizované zobrazovací metody sledují. Na začátku realizace sestavy tedy není vůbec jasné, zda bude „nenavržený“ systém dostatečně citlivý na očekávané změny indexu lomu. Přesto kladně hodnotím úsilí, které student vyvinul při praktickém návrhu a sestavení zobrazovacích systémů a analýze příčin neuspokojivých výsledků u jedné z realizovaných sestav. Závěrem je možné konstatovat, že zobrazovací sestava se zrcadlem je funkční a dostatečně citlivá i pro vizualizaci změny indexu lomu způsobené stojatým akustickým vlněním. Práce je psána ve slovenském jazyce a po formální stránce je zpracována na průměrné úrovni, vyskytují se občasné typografické chyby (zejména chybějící mezery v textu) a určité pasáže textu nejsou jednoduše pochopitelné. Přispívá k tomu i fakt, že student některé termíny nepoužívá správně, anebo je dále neobratně rozvíjí, např. v části o vizualizaci stojaté akustické vlny (str. 51) píše o „zmrazení stojatých vln“. Jazykovou úroveň a gramatiku nemohu s ohledem na uvedený jazyk práce uspokojivě zhodnotit. Ke grafické stránce práce mám drobné výtky související s nejednotným zarovnáváním textu a kvalitou některých fotografií. V tištěném dokumentu je mezi stranami 37 a 38 prázdný list navíc. Práce s literaturou je na dobré úrovni, student čerpá z většiny kvalitních literárních zdrojů. I přes uvedené výtky a připomínky k práci se domnívám, že student prokázal bakalářské schopnosti a práci doporučuji k obhajobě. Navrhuji hodnocení dobře C/72.
eVSKP id 134752