ZAREMBA, M. Vírový prstenec [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2011.
Panu M. Zarembovi se podařilo v rámci bakalářské práce zkonstruovat a otestovat zařízení na generování vírových kroužků, které bude do budoucna sloužit jako učební pomůcka. Zároveň na základě literární rešerše provedl základní rozbor vířivého proudění, který je nad rámec základního kursu Hydromechaniky. Student byl velmi iniciativní a samostatný při navrhování zařízení pro tvorbu vírových kroužků. O něco hůře se zhostil rešerše týkající se praktického využití vírových prstenců a jejich výskytu v přírodě a světě kolem nás. Bakalářskou práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Koncepce bakalářské práce Bakalářská práce je rozdělena do pěti kapitol. V první nás autor uvádí do problematiky prostřednictvím ilustračních obrázků vírových prstenců, které se vyskytují v přírodě. Druhá kapitola se zabývá teorií a matematickým popisem problému. Setkáváme se zde s několika základními pojmy jako vířivost, vírová čáre apod. Jsou zde rovněž uvedeny základní předpoklady vzniku vírových prstenců, kde autor uvádí podobnost s některými pojmy a jevy z elektromagnetismu. Rovněž je zde uveden vztah určující translační pohyb letícího prstence. V poslední části kapitoly věnované teorii je přehledně rozkreslena interakce dvou za sebou letících vírových prstenců, jenž jsou rovněž předmětem experimentu. Ve třetí části práce je uveden 3D model zařízení na vyvíjení vírových prstenců, jsou zde výkresy a popis samotné výroby včetně zdůvodnění použitích materiálů a technologie výroby. Nakonec jsou zde uvedeny fotografie zrealizovaného výrobku. Čtvrtá kapitola se týká samotného experimentu. Ten se sestával z několika kategorií. V první šlo o vytvoření kruhových prstenců o různých průměrech, posouzení jejich translační rychlosti a posouzení stability. Autor uvádí, že nejlepších výsledků dosáhl při použití membrány s kruhovou dírou o průměru 160mm. Další kategorií bylo sfouknutí plamene, které se podařilo rovněž se stejnou membránou. Další kategorie se týkala vyfukování vírových prstenců přes eliptický otvor v membráně. Poslední a velice zajímavou kategorií byla interakce vírových prstenců, tj. jejich předbíhání. Všechny kategorie jsou zdokumentovány fotograficky i prostřednictvím přiloženého videozáznamu. Poslední strana textu je věnována závěru, kde autor ve stručnosti shrnul celou práci. Zhodnocení bakalářské práce Náročnost matematického popisu vírových struktur je poměrně značná a přesahuje rámec této práce. Cílem však bylo vytvořit učební pomůcku, díky které se studenti mohou seznámit se zajímavým fyzikálním jevem. Z tohoto pohledu shledávám práci za velmi přínosnou. Určitě by však stálo za úvahu zamyslet se nad vyřešením některých konstrukčních nedostatků, které z textu vyplynuly, např. nemožnost přesnějšího „míření“ při vyfukování vírových prstenců. Rovněž se domnívám, že zde chybí rozsáhlejší experiment s různými tvary otvorů v membráně. Struktura a přehlednost bakalářské práce je poměrně dobrá. Přes určitou neobratnost některých vět je práce srozumitelná a s minimem pravopisných chyb. Text je vhodně doplněn obrázky, které jsou přehledně očíslovány a popsány. Jejich kvalita je poněkud horší. Rovněž fotografie nemají vždy dokonalou vypovídající hodnotu (např. na str. 29 obr. 4.5, kde je sled fotografií zachycujících kmitání eliptického prstence, není tento jev zcela patrný). Celkové hodnocení, doporučení k obhajobě Pan Matouš Zaremba vypracoval bakalářskou práci v plném rozsahu zadání. Prokázal, že je schopen orientovat se v problematice a porozumět ji. Z tohoto důvodu doporučuji bakalářskou práci k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 37050