PELOUŠEK, T. Analýza a srovnání spekter u různých modelů klavírů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2018.
Student popsal z pozice organologie detailně nástroj: rezonanční desku, kobylku, strunový potah, kladívka i mechaniku. Dále princip tvorby tónu a prvky v řetězci podílejícím se na jakosti barvy: excitátor (budící element či mechanismus, kladívko), oscilátor (kmitající element, struna) a rezonátor (zesilující element, kostra nástroje s rezonanční deskou). Věnoval se i jevům, jako jsou inharmonicity a phantom partials. Nad rámec své práce se dokonce věnoval i psychoakustickým veličinám, jako jsou ostrost a drsnost, pokud mu je způsob záznamu a získané akustické veličiny dovolily aplikovat. Popsal správně vlastnosti měřených nástrojů Antonín Petrof a Mistrál, zvláště pak strunový potah. Dobře připravil a popsal metodiku a použitou techniku při nahrávání vzorků v bezodrazové místnosti i dobře záznam osobně provedl. V prostředí MATLAB vytvořil matici, kde srovnal a vyhodnotil dynamické doznění u všech 88 tónů. Stejně tak maximální výkon signálu a spektrografy. Nad rámec zadání se seznámil a využil moderní techniky měření spektra u klavírů a pianin, jako jsou: kumulativní spektrum a spektrální centroid. Práce má samozřejmě i své drobné nedostatky – např. doporučuji vytvořit legendu k 88 číslům kláves, alespoň rámcově kde jsou jaké tóny, aby grafům rozuměli i hudebníci. Jednoznačně však převládají pozitiva a hlavně činnosti nad rámec zadání. Navíc výrobce kvitoval práci a výsledky jako vysoce užitečné pro jejich výrobu i vývoj. Uděluji plný počet bodů.
Teoretická část je napsána srozumitelně. Některé nejasné formulace, nejasnosti a chyby: Str. 12: Výhodou anglické mechaniky bylo použití trvanlivějších dílů a výhodou vídeňské oproti anglické byla trvanlivost její regulace i funkce. Není z toho zřejmé, která mechanika je vlastně trvanlivější Str. 15: Nepovažuji za nutné psát do teoretické části vyloženě nástrojářské pokyny - například jak má výrobce vybírat desky na rezonanční desku. Mělo by zde být popsáno, jaký vliv na zvuk mají teoreticky jednotlivé materiály a postupy O některých zdůvodněních pochybuji nebo jsou alespoň špatně zformulovaná, například že žebra na rezonanční desce "zajistí, aby byla schopna stále rezonovat". Vzhledem k tomu, že správným teoretickým podkladem je až kapitola 3, mohla být problematika jednotlivých částí klavíru vzhledem ke kvalitám tónu spojena do jedné kapitoly a každou část stačilo probrat jednou. Str. 21: Teorie kmitání struny vzhledem k místu úderu patří do základů hudební akustiky a student by ji měl kdykoliv vlastními slovy vysvětlit. Autor tuto teorii uvádí jako citaci z jiné diplomové práce, což by bylo opodstatněné, kdyby šlo o nějaký unikátní objev. Str. 23: Obrázek 3.1, i když je přejatý z literatury, je značně naivní a student by při své úrovnivznalostí měl použiít přesnější. Zobrazené zakřivení struny s nekonečnými prvky rozvoje (ostré zlomy - nekonečná >druhá derivace) ukazuje, že si student neumí představit rozklad vlny na struně na harmonické. Str. 26: Kombinační frekvence posunutých alikvot lze popsat jednodušeji a s vystižením podstaty. Spektrální čáry, které se nacházejí mimo předpokládanou polohu harmonických, jsou všechny, nejen phantom partials jako kombinační frekvence posunutých, ale i základní harmonické. Pokud by byly harmonické v celočíselných násobcích fundamentu. lineární kombinace by se nelišila od harmonických o nic jiného, než zase násobek fundamentu. Str 38: 24 bitů/48 kHz je pro měření a analýzu málo. Šum do 1 kHz je spíše hluk a bylo by potřeba lépe porozumět plug-in modulu, který se snaží zde tento hluk odstranit. Jinak je hodnota měření velmi diskutabilní, když autor neví, co se se spektrem pod 1 kHz stane danou úpravou. Str 46: Obrázek považuji za velmi důležitý a měl by být zásadní součástí měření. Rozhodně ne jen ilustrační. Interpretace výsledků a jejich diskuse je nejhodnotnější částí práce. Česká gramatka a styl formulací jsou na dobré úrovni, občas chybějí čárky. Anglický výtah je napsán zbytečně komplikovanou formou a neodpovídá přesně české části, studenti by neměli mít pocit, že šroubované formulace typu "This work focuses on the topic of analysis" jsou lepší než "This work analyzes" . Student ve své práci splnil zadání ve všech bodech, ale vzhledem k výše uvedeným výtkám hodnotím práci C/75 bodů.
eVSKP id 110161