IROVSKÝ, D. Hraní stolní hry Stratego počítačem [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Zbořil, František

Hodnotím stupněm E v situaci, kdy student konzultaci nevyhledával a reagoval na výzvu pouze tím, že sám pracuje. Práce může být kvalitní, i když se zdá, jak jsem uvedl, že nebyly vyvinuty žádné nové metody pro tuto hru. Stupněm E říkám, že mé hodnocení se nemá o co opřít a zároveň nechci hodnotit stupněm nedostatečným, pokud student opravdu konzultace nepotřeboval.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Informace k zadání Vzhledem k tomu, že stolní hra, která byla podstatou tohoto zadání, v sobě obsahuje velkou míru neurčitosti a s tím i nutnost se vypořádat s velkou stavovou explozí, považuji zadání za spíše náročnější. Bylo předpokládáno, že student nalezne heuristiky, které budou vhodné pro tuto hru a prokáže, že jsou přínosné. Zdá se z odevzdaného textu, že použil jen základní metody bez nějakých specifitějších metod. Jak bylo pak zadání splněno ponechám na oponentovi. 
Práce s literaturou Jelikož student v tomto roce, kdy zadání vypracovával podruhé a navíc opět odevzdání odložil na srpen, nekomunikoval, nevím, jakou literaturu volil. Obdobně pak musím hodnotit i následující body.
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace Nebyla žádná, na dotaz, jak se věci mají mi student pouze odpověděl, že práci hodlá odevzdat.
Aktivita při dokončování Není mi známa.
Publikační činnost, ocenění Předpokládám, že žádné.
Navrhovaná známka
E
Body
52

Posudek oponenta

Šátek, Václav

Práce byla z velké části "zkopírovaná" z minulého roku. Rozšíření je asi jen o 4 stránky - 2 nové algoritmy Alfa-beta a Expectimax, které dopadly v testování hůře než původně navržený algoritmus MCTS. Hodnotím tedy celkově práci (podobně jako před rokem) stupněm E - (dobře, 57 bodů) a doporučuji práci k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Náročnost zadání Zadání považuji za obtížnější z důvodu hraní hry s neúplnou informací. Díky neúplné informaci je hra Stratego výpočetně složitější než známé hry šachy či vrhcáby.
Rozsah splnění požadavků zadání Zadání bylo splněno ve všech bodech. Poslední bod - testování navržených algoritmů, by mohl být obsáhlejší.
Rozsah technické zprávy Práce je v obvyklém rozmezí.
Prezentační úroveň technické zprávy 55 Práce je logicky vystavěna a jednotlivé kapitoly na sebe navazují. Oceňuji, že se v textu již student odkazuje číselně na obrázky, tabulky apod. Čtení textu však stále narušuje chybějící konkrétní popis odkazu např. "Obr.", "Tab.", "Kap." apod. V textu se autor často odkáže jen číslem a není na první pohled zřejmé o co se jedná. Jelikož se práce opakuje již druhým rokem, ocenil bych rozsáhlejší kapitolu testování, která byla minimálně rozšířena (zkopírovány předchozí experimenty 1 až 3) pár odstavci s dvěma "novými" algoritmy Alfa-beta a Expectimax. Tyto "nové" algoritmy však nejsou řádně zahrnuty v předchozích "zkopírovaných" sekcích, např. chybí zcela při návrhu systému v Obr. 5.1 a 5.2 nebo v popisu spuštění programu na str. 21.
Formální úprava technické zprávy 55 Práce je z velké části "zkopírovaná" (v programu thesis.cz je shoda s minulou prací 87%) z předchozí bakalářské práce. Bohužel se objevuje opět značné množství stejných gramatických chyb, především čárek v souvětích, dále správné skloňování, překlepy apod.
Práce s literaturou 70 Literatura byla zvolena vhodně. Oceňuji, že si již student rovněž doplnil literaturu doporučenou školitelem.
Realizační výstup 55 Aplikace je napsána v programovacím jazyce Python. Aplikaci se mi podařilo spustit. V příloze práce by však mohl být (kromě obecného obsahu odevzdaných souborů, viz Příloha A) stručný manuál pro uživatele, jak hru spustit, případně nějak nastavit a ovládat. Škoda, že student neudělal výslednou aplikaci (ani po 2 letech) s jednoduchým grafickým rozhraním.
Využitelnost výsledků Student zvolil pro řešení hry Stratego algoritmus "Monte Carlo Tree Search" (MCTS), který si pravděpodobně sám implementoval a upravil na danou hru s neurčitostí. Na toto lze navázat postupný rozšířením o chytřejší heuristiky, pravděpodobnosti apod.
Navrhovaná známka
E
Body
57

Otázky

eVSKP id 147966