IROVSKÝ, D. Hraní stolní hry Stratego počítačem [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2023.
Hodnotím stupněm E v situaci, kdy student konzultaci nevyhledával a reagoval na výzvu pouze tím, že sám pracuje. Práce může být kvalitní, i když se zdá, jak jsem uvedl, že nebyly vyvinuty žádné nové metody pro tuto hru. Stupněm E říkám, že mé hodnocení se nemá o co opřít a zároveň nechci hodnotit stupněm nedostatečným, pokud student opravdu konzultace nepotřeboval.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Informace k zadání | Vzhledem k tomu, že stolní hra, která byla podstatou tohoto zadání, v sobě obsahuje velkou míru neurčitosti a s tím i nutnost se vypořádat s velkou stavovou explozí, považuji zadání za spíše náročnější. Bylo předpokládáno, že student nalezne heuristiky, které budou vhodné pro tuto hru a prokáže, že jsou přínosné. Zdá se z odevzdaného textu, že použil jen základní metody bez nějakých specifitějších metod. Jak bylo pak zadání splněno ponechám na oponentovi. | ||
Práce s literaturou | Jelikož student v tomto roce, kdy zadání vypracovával podruhé a navíc opět odevzdání odložil na srpen, nekomunikoval, nevím, jakou literaturu volil. Obdobně pak musím hodnotit i následující body. | ||
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace | Nebyla žádná, na dotaz, jak se věci mají mi student pouze odpověděl, že práci hodlá odevzdat. | ||
Aktivita při dokončování | Není mi známa. | ||
Publikační činnost, ocenění | Předpokládám, že žádné. |
Práce byla z velké části "zkopírovaná" z minulého roku. Rozšíření je asi jen o 4 stránky - 2 nové algoritmy Alfa-beta a Expectimax, které dopadly v testování hůře než původně navržený algoritmus MCTS. Hodnotím tedy celkově práci (podobně jako před rokem) stupněm E - (dobře, 57 bodů) a doporučuji práci k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Náročnost zadání | Zadání považuji za obtížnější z důvodu hraní hry s neúplnou informací. Díky neúplné informaci je hra Stratego výpočetně složitější než známé hry šachy či vrhcáby. | ||
Rozsah splnění požadavků zadání | Zadání bylo splněno ve všech bodech. Poslední bod - testování navržených algoritmů, by mohl být obsáhlejší. | ||
Rozsah technické zprávy | Práce je v obvyklém rozmezí. | ||
Prezentační úroveň technické zprávy | 55 | Práce je logicky vystavěna a jednotlivé kapitoly na sebe navazují. Oceňuji, že se v textu již student odkazuje číselně na obrázky, tabulky apod. Čtení textu však stále narušuje chybějící konkrétní popis odkazu např. "Obr.", "Tab.", "Kap." apod. V textu se autor často odkáže jen číslem a není na první pohled zřejmé o co se jedná. Jelikož se práce opakuje již druhým rokem, ocenil bych rozsáhlejší kapitolu testování, která byla minimálně rozšířena (zkopírovány předchozí experimenty 1 až 3) pár odstavci s dvěma "novými" algoritmy Alfa-beta a Expectimax. Tyto "nové" algoritmy však nejsou řádně zahrnuty v předchozích "zkopírovaných" sekcích, např. chybí zcela při návrhu systému v Obr. 5.1 a 5.2 nebo v popisu spuštění programu na str. 21. | |
Formální úprava technické zprávy | 55 | Práce je z velké části "zkopírovaná" (v programu thesis.cz je shoda s minulou prací 87%) z předchozí bakalářské práce. Bohužel se objevuje opět značné množství stejných gramatických chyb, především čárek v souvětích, dále správné skloňování, překlepy apod. | |
Práce s literaturou | 70 | Literatura byla zvolena vhodně. Oceňuji, že si již student rovněž doplnil literaturu doporučenou školitelem. | |
Realizační výstup | 55 | Aplikace je napsána v programovacím jazyce Python. Aplikaci se mi podařilo spustit. V příloze práce by však mohl být (kromě obecného obsahu odevzdaných souborů, viz Příloha A) stručný manuál pro uživatele, jak hru spustit, případně nějak nastavit a ovládat. Škoda, že student neudělal výslednou aplikaci (ani po 2 letech) s jednoduchým grafickým rozhraním. | |
Využitelnost výsledků | Student zvolil pro řešení hry Stratego algoritmus "Monte Carlo Tree Search" (MCTS), který si pravděpodobně sám implementoval a upravil na danou hru s neurčitostí. Na toto lze navázat postupný rozšířením o chytřejší heuristiky, pravděpodobnosti apod. |
eVSKP id 147966