BLAŽEJ, S. Detekce defektů v datech kamery [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2019.

Posudky

Posudek vedoucího

Janáková, Ilona

Pan Blažej pracoval na svém projektu hned od počátku s velkým zájmem a odhodláním. Nejdříve se zaměřil na hledání řešení úlohy detekce defektů kamery v odborných článcích, kdy se mu povedlo nelézt několik zdrojů řešících podobné úlohy. Ne však přímo konkrétně zadanou, navržené postupy tak lze považovat za vlastní dílo a přínos studenta. Jelikož se pořízení reálných videosekvencí z vozidla povedlo domluvit až začátkem března, musel si student dříve nasimulovat defekty a pohyb vozidla v laboratorních podmínkách. Na základě těchto a později i reálných dat navrhl postup detekce a klasifikace dvou nejčastěji se vyskytujících defektů. Zde se ukázaly studentovy dobré odborné znalosti i zkušenosti, ale také samostatnost a rychlost a efektivita práce. Základní myšlenky navržených algoritmů a využité funkce jsou jednoduché, což by mohlo umožnit případné plánované nasazení v reálném čase, navíc na pozadí primárního algoritmu kamerového systému ve vozidle i jinde. Díky tomu, že využití hranových detektorů a rozdílových snímků lze předpokládat i při řadě těchto primárních úloh, lze uvažovat i o vzájemném využití některých mezivýsledků. Zároveň je však navržený postup dostatečně účinný a funkční. O kvalitě a množství provedené práce svědčí pozitivní posudek konzultanta, pana Šimona z firmy Digiteq Automotive, která zadání inspirovala. Pan Šimon zmiňuje i potenciál dalšího rozvoje a nasazení výsledků práce. Posudek přikládám. Předložený dokument má doporučený rozsah – 40 stran. Teoretická část, kde student vhodně spolupracuje s literaturou, zaujímá přibližně 15 stan. V praktické části se student věnuje nejen popisu vlastních navržených algoritmů, ale i popisu způsobu vyhodnocení a výsledkům. Vytkla bych jen, že vše mohlo být popsáno ještě trochu detailněji a srozumitelněji. Graficky a formálně je práce dobře upravena. Práce jistě svědčí o bakalářských schopnostech studenta, proto ji doporučuji k obhajobě a, i s přihlédnutím k hodnocení konzultanta, navrhuji hodnocení A.

Navrhovaná známka
A
Body
90

Posudek oponenta

Richter, Miloslav

Prezentační úroveň zprávy je na dobré úrovni a splňuje doporučený rozsah. Formální úprava zprávy a její jazyková úroveň je také na dobré úrovni, i když obsahuje řadu nepřesností. Student při popisu možných metod v úvodní části prokázal přehled v možnostech řešení dané problematiky. Chybí mi zde zhodnocení metod a důvod proč byla vybrána metoda použitá dále v práci. Pro vlastní řešení vybral dva jednoduché mechanizmy, jak požadovala definice úlohy pro zpracování v embedded systémech. Zvolenou koncepci je možné považovat za správnou. Přesto student mohl zkusit srovnat tato řešení (časově, kvalitativně) s vybraným složitějším algoritmem. Na práci je nutné ocenit velké množství testovacích dat včetně jejich anotací. Pro jejich prezentaci na flashdisku by bylo vhodné udělat popisný soubor, který by v nich umožnil lepší orientaci. Připomínky k textu práce: str. 10 odskok uprostřed odstavce, pouze dva řádky textu na stránce 17. Obr 3.2 - ignorované oblasti jsou bílé nebo černé - není popsáno (obdobných nepopsání je v práci více). U uváděných vzorců (např. rov. 2.1 a 2.2), měly být popsány významy proměnných. Str. 10 měl být lepší popis SVM v návaznosti na řešenou úlohu i zařazení do textu (propojení proměnných, vlastností, co by na Obr 2.10 bylo x a y…) Algoritmus na Str. 20 (obr 3.4) není srozumitelně popsán - co je binární prahování (přechod od obr. 3.4e na f) a jak se stanoví jeho parametry; co je "vzájemné průměrování hodnot"; jaké parametry má mediánový filtr. Str. 13 - proč bude výsledek korelace přibližně 20? Na začátek vyhodnocení by bylo vhodné říci, jaká je požadovaná, či akceptovatelná kvalita a rychlost detekce. Dává hodnota času v testech smysl, když závisí na typu změn ve scéně? Jak je definována "Fit Rate" použitá v grafech kapitoly 4. Používá termíny "učí", "trénuje" - asi by bylo vhodnější napsat "získává/zpracovává úvodní data" (termíny učí a trénuje, jsou určeny pro jiné metody). Přiložená práce svědčí o bakalářských schopnostech studenta, navrhuji hodnocení C/78.

Navrhovaná známka
C
Body
78

Otázky

eVSKP id 119011