2020/4
Browse
Recent Submissions
- ItemZměny předpisů pro oceňování věcí nemovitých od 1. ledna 2021(Akademické nakladatelství CERM, 2021-01) Bradáč, Albert; Polák, PetrV článku jsou uvedeny a komentovány změny oceňování nemovitostí, které přinášejí novela zákona o oceňování majetku a novela prováděcí oceňovací vyhlášky k 1. lednu 2021.
- ItemZ historie Ústavu soudního inženýrství Vysokého učení technického v Brně – IV(Akademické nakladatelství CERM, 2021-01) Bradáč, AlbertV předchozích příspěvcích jsme se zabývali počátečním obdobím vzniku ústavu, podrobněji pak rozvojem analýzy silničních dopravních nehod. Dalšími obory činnosti ústavu jsou mimo jiné stavebnictví a ekonomika – oceňování nemovitostí. Přibližme si i tuto problematiku z hlediska historie oboru obecně, rozvoje teorie a nakonec opět se zajímavými (někdy až kuriózními) příklady, řešenými ústavem. Jedná se opět o případy historické, k nimž již většinou není podrobná dokumentace; čtenáři jistě i zde prominou zjednodušené názorné nákresy, vyhotovené v programech, jež jsou k dispozici v MS Office – MS Word>Vložit obrazce a Malování.
- ItemMůžou prodejci automobilů a autorizované i nezávislé autoservisy počítat s novou blokovou výjimkou?(Akademické nakladatelství CERM, 2021-01) Lhoták, JosefV dohledné době vyprší platnost příslušných nařízení komise EU, která se většinou označují jako blokové výjimky, a vztahují se také na oblast prodeje a servisu automobilů. I když momentálně je tato záležitost zcela zastíněná krizovými jevy způsobenými pandemií COVID-19, přijde čas, kdy vše, co je spojené s ukončením těchto blokových výjimek, začne být opět aktuální.
- ItemDiagnostika poruch železobetonových sloupů pomocí ultrazvukové metody(Akademické nakladatelství CERM, 2021-01) Hrabová, Kristýna; Hüblová, Sabina; Cikrle, Petr; Láník, JaromírTrvalá udržitelnost je velmi diskutovaným tématem po celém světě, souvisí nejen s množstvím odpadů a emisí spotřebovaných a vytvořených při výrobě stavebních materiálů, ale i s životností konstrukcí. Pro stavební konstrukce většinou platí, že pokud se podaří zachytit poruchu na počátku jejího vzniku, jsou náklady na její odstranění daleko nižší než po letech nekontrolované degradace. Lokalizovat poruchu včas, často znamená, detekovat ji dříve, než je viditelná pouhým okem. Klíčovým prostředkem ke zjištění skrytých defektů by mohly být metody nedestruktivního testování. Cílem příspěvku je tedy ověřit možnosti využití elektroakustických metod pro diagnostiku poruch železobetonu, a současně je cílem vyšetřování jádrových vývrtů odebraných z konstrukce dle nového vydání normy ČSN EN 13791.
- ItemŘízení bezpečnosti vybraných kritických prvků dopravní infrastruktury(Akademické nakladatelství CERM, 2021-01) Procházka, Jan; Procházková, Dana; Veselík, PetrDopravní infrastruktura je nezbytnou součástí kritické infrastruktury České republiky. Je nezbytné zajistit určitou úroveň její bezpečnosti, aby byly zajištěny vysoce kvalitní dopravní služby. Pro vytvoření a zavedení je proto nutné provést opatření pro zvýšení a udržení její bezpečnosti. Současné znalosti ukazují, že bezpečnost dopravní infrastruktury může být dosažena a udržována na požadované úrovni pouze dobrou prací s riziky po celou dobu její existence. Mezi kritické prvky dopravní infrastruktury patří pevné stavby, jako jsou tunely, mosty, železniční stanice a letiště, avšak je třeba chránit i kritické části systémů řízení dopravy. Bezpečnost kritických prvků dopravní infrastruktury je ohrožena řadou jevů různé povahy, které mohou vzájemně interagovat. Ochrana kritické dopravní infrastruktury proto musí být prováděna na základě promyšleného přístupu proti všem relevantním hrozbám, které určuje přístup All-Hazard- Approach, rozpracovaný pro Evropu v projektu FOCUS [2]. Článek se zaměřuje na systém řízení bezpečnosti, který cíleně provádí opatření k zachování a zvýšení bezpečnosti (např. správný typ údržby, opravy, režimních opatření atd.), který má účinné nástroje pro řízení potenciálních rizik při jejich výskytu.