2022/2

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 7
  • Item
    Nové předpisy do 20. 6. 2022
    (Akademické nakladatelství CERM, 2022-08)
    Nové předpisy vydané do 20. 6. 2022
  • Item
    Co prozradí statistika seznamu znalců
    (Akademické nakladatelství CERM, 2022-08) Bradáč, Albert
    Příspěvek pojednává o vývoji znalectví v České republice, zejména po novele zákona a prováděcích vyhlášek k 1. lednu 2021, z hlediska počtu znalců a znaleckých ústavů resp. kanceláří.
  • Item
    Soudní náhrady pozůstalým osobám při usmrcení osoby blízké v důsledku dopravní nehody
    (Akademické nakladatelství CERM, 2022-08) Tomešová, Lenka; Daňková, Alena
    Článek se zabývá analýzou soudních rozhodnutí týkajících se náhrady nemajetkových nároků pozůstalých při usmrcení osoby blízké v důsledku dopravní nehody. V článku jsou rozebrány finální rozhodnutí z databáze soudních rozhodnutí, které byly evidovány na https://www.datanu.cz. Srovnány jsou rozhodovací praxe mezi rozhodnutími, která spadala do období účinnosti zákona č. 40/1964 Sb. (starého občanského zákoníku) s těmi, která již spadají do období účinnosti zákona č. 89/2012 Sb. občanského zákoníku. V databázi soudních rozhodnutí jsou uvedeny kromě požadované a přiznané částky i další údaje o případu (věk poškozených, počet pozůstalých, jejich věk a příbuzenský vztah k oběti nehody, popis případu atd.). Popsány jsou taktéž vybrané proměnné, které byly analyzovány ve vztahu k výši přiznané částky. V závěru jsou pak uvedeny finanční částky nemajetkové náhrady stanovené soudy.
  • Item
    Verifikace závažnosti závad silničních záchytných systémů evidovaných v rámci BI PK
    (Akademické nakladatelství CERM, 2022-08) Nováček, Jakub; Kohout, Tomáš; Vrtal, Pavel
    Cílem článku je představit výstupy vědeckého úkolu, v rámci kterého je vyvíjen metodický postup pro zajištění stejného hodnocení závad týkajících se silničních záchytných systémů (svodidel). V současné době je míra závažnosti pro tyto závady hodnocena různými týmy auditorů bezpečnosti nejednotně. To značně ztěžuje práci správcům pozemních komunikací, kterým to neumožňuje se zaměřit na eliminaci nejrizikovějších závad, a tak efektivně využít ekonomické a lidské zdroje. Pro stanovení a následné ověření míry rizikovosti jednotlivých závad byl vytvořen matematický model fungující na principu klasifikace diskrétního modelu a jeho predikce. Stanovení závažnosti bylo realizováno porovnáním výsledků matematického modelu pro dva datové soubory. V prvním případě model vycházel z dat dopravních nehod korelovaných s evidovanými deficity svodidel. V druhém případě se pak jednalo o nehodové události se svodidly, kde v rámci bezpečnostní inspekce nebyla lokalizována žádná závada. Na základě porovnání výsledků modelu, resp. stanovených pravděpodobností pro jednotlivé expozice deficitů došlo k ověření a upřesnění stanovených rizik.
  • Item
    Určení nákladů na závěrečnou fázi životního cyklu v kontextu metody LCC pro rodinné domy
    (Akademické nakladatelství CERM, 2022-08) Hrdlička, Tomáš; Cupal, Martin
    Článek se zabývá problematikou metody nákladů životního cyklu rodinných domů s důrazem na jejich materiálovou bázi. Konkrétně je pozornost věnována závěrečné fázi, tj. demolici a likvidaci suti. Součástí článku je také podrobný propočet demontážní hmotnosti pro 1 261 rodinných domů s následným propočtem nákladů na demolici a nákladů na likvidaci suti. Právě likvidace suti tvoří významný podíl na nákladech závěrečné fáze životní cyklu. Na základě porovnání dřevostavby dosahují nižší demontážní hmotnost a tím i nižní náklady na likvidaci suti. Konkrétně se jedná o rozdíly 30–50 %, dle podlažnosti rodinných domů. Z hlediska celkových nákladů na demolici, tj. nákladů na bourací práce a nákladů na likvidaci suti dosahují dřevostavby nižších nákladů o 8 % u přízemních rodinných domů a o 17 % u dvojpodlažních rodinných domů.